Gå til innhold

Grumsete lyd; gitar --> PC

Cochise

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å koble til gitaren min til PC-en, og begynne og spille inn musikk. Jeg har lastet ned n-track studio 5n-track studio 5 og har prøvd å spille inn, men får en svært grumsete lyd. "Clean sound" høres ut som den verste metalsounden (noe som forsåvidt ikke er så verst, men det hadde vært greit å kunne få ren lyd også).

Jeg kobler til på denne måten: Gitaren inn i gitarforsterker. Kabel ut fra "record out" på forsterkeren og inn i "mic in" på PC-en.

Er det noen som vet hvordan jeg kan få vekk denne grumselyden? Jeg har også problemer med at jeg nesten ikke hører gitarlyden i hodetelefonene mens jeg spiller, men høres godt på opptaket. Er kanskje ikke mic-inngangen det beste hullet å stappe pluggen i?

På forhånd takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener bestemt at line- in og mic- in er samme pluggen på en laptop. Du må velge riktig inngang på mikseren i Windows. dobbeltklikk på høyttalerikonet i taskbar, velg "egenskaper", velg inn, og velg line- in.

Men litt enig med NiRD, skal du drive med lyd, er et dedikert lydkort å foretrekke. Du får mye bedre lyd, og mer kontroll over den. Det finnes mye fint i USB/Firewire- ting til laptoper.

Lenke til kommentar

Høres ut som om den "grumsen" kommer av at signalet klipper når ADCen på lydkortet skal omgjøre inn-signalet til digital lyd siden forsterkeren produserer for store spenninger på signalet.

Har du prøvd å koble utenom forsterkeren?

Uansett er et skikkelig lydkort laget for slikt å anbefale.

Lenke til kommentar

Evt. kjøp et billig eksternt lydkort som er laget or jobben. Ikke engang vanlige PCI lydkort klarer å fange opp ren lyd uten bakgrunnsstøy ved linjeinngangen...

Dersom du gidder legge litt penger i det, får du et supert lydkort som heter line6 Toneport UX1. Ligger på rundt 1400,-

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Evt. kjøp et billig eksternt lydkort som er laget or jobben. Ikke engang vanlige PCI lydkort klarer å fange opp ren lyd uten bakgrunnsstøy ved linjeinngangen...

Jeg har fulgt rådet lenger oppe og har bestilt et eksternt lydkort av typen Behringer U-Control UCA202. Så får vi se :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...