Cochise Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Jeg ønsker å koble til gitaren min til PC-en, og begynne og spille inn musikk. Jeg har lastet ned n-track studio 5n-track studio 5 og har prøvd å spille inn, men får en svært grumsete lyd. "Clean sound" høres ut som den verste metalsounden (noe som forsåvidt ikke er så verst, men det hadde vært greit å kunne få ren lyd også). Jeg kobler til på denne måten: Gitaren inn i gitarforsterker. Kabel ut fra "record out" på forsterkeren og inn i "mic in" på PC-en. Er det noen som vet hvordan jeg kan få vekk denne grumselyden? Jeg har også problemer med at jeg nesten ikke hører gitarlyden i hodetelefonene mens jeg spiller, men høres godt på opptaket. Er kanskje ikke mic-inngangen det beste hullet å stappe pluggen i? På forhånd takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 (endret) . Endret 6. februar 2017 av Bønne Lenke til kommentar
Cochise Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 Tja, har ikke line in. PC-en er en Dell Latitude 505 laptop. Er det mulig å bruke USB-inngangene? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 nei... kjøp deg noe utsyr som er laget for jobben Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Mener bestemt at line- in og mic- in er samme pluggen på en laptop. Du må velge riktig inngang på mikseren i Windows. dobbeltklikk på høyttalerikonet i taskbar, velg "egenskaper", velg inn, og velg line- in. Men litt enig med NiRD, skal du drive med lyd, er et dedikert lydkort å foretrekke. Du får mye bedre lyd, og mer kontroll over den. Det finnes mye fint i USB/Firewire- ting til laptoper. Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 (endret) Det finnes mye fint i USB/Firewire- ting til laptoper. 8864326[/snapback] Jepp, har selv denne her. fungerer så det suser. Endret 14. juni 2007 av Blikeng91 Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Høres ut som om den "grumsen" kommer av at signalet klipper når ADCen på lydkortet skal omgjøre inn-signalet til digital lyd siden forsterkeren produserer for store spenninger på signalet. Har du prøvd å koble utenom forsterkeren? Uansett er et skikkelig lydkort laget for slikt å anbefale. Lenke til kommentar
Arnold Layne Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Ville nå bare kjøpt en USB mikrofon, veldig praktisk og ikke alt for dyrt. Man skal helst ta opp lyden med en mikrofon fra forsterkeren. Lyden kan også bli grumsete p.g.a direkte input. Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Skru av boost på mic. Dobbeltklikk på lydikonet nederst i høyre hjørne, trykk på avansert på mic og ta vekk haka på boost. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Jepp, skru av boost og ta ned nivået på mikrofoninngangen til nesten minimum og alt skulle være greit. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 (endret) Evt. kjøp et billig eksternt lydkort som er laget or jobben. Ikke engang vanlige PCI lydkort klarer å fange opp ren lyd uten bakgrunnsstøy ved linjeinngangen... Dersom du gidder legge litt penger i det, får du et supert lydkort som heter line6 Toneport UX1. Ligger på rundt 1400,- Endret 18. juni 2007 av tronni_87 Lenke til kommentar
Cochise Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Evt. kjøp et billig eksternt lydkort som er laget or jobben. Ikke engang vanlige PCI lydkort klarer å fange opp ren lyd uten bakgrunnsstøy ved linjeinngangen... Jeg har fulgt rådet lenger oppe og har bestilt et eksternt lydkort av typen Behringer U-Control UCA202. Så får vi se Lenke til kommentar
Cochise Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Argh, Behringer U-Control UCA202 var utsolgt. Er det noen som har tips om andre leverandører av dette kortet, eller eventuelt et alternativt kort i samme prisklasse? Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 (endret) legg på et par hundre så får du M-Audio JamLab. Ligger på rundt 6-700 kr http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...512&pos=4&tot=5 http://www.multima.no/default.aspx?id=3362 Endret 20. juni 2007 av tronni_87 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå