Probeus Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Etter mye søking etter hvordan man kan koble til en sql database har jeg bare funnet fram til en forkortele som ikke sier meg mye. (ODBC) Hva er dette?`og hvordan bruker jeg dette? Er det noe jeg må installere eller er det med Visual basic 2005? (Og hvorfor bruker alle Vb 6 som er umulig å få tak i lovlig?) Håper på noen forklarende svar, da google ikke klarte dette. Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Etter mye søking etter hvordan man kan koble til en sql database har jeg bare funnet fram til en forkortele som ikke sier meg mye. (ODBC) Hva er dette?`og hvordan bruker jeg dette? Er det noe jeg må installere eller er det med Visual basic 2005? (Og hvorfor bruker alle Vb 6 som er umulig å få tak i lovlig?) Håper på noen forklarende svar, da google ikke klarte dette. 8861779[/snapback] ODBC = Open DataBase Connectivity = standardmåte å koble seg mot "alle" slags typer databaser (SQL Server, Access, Excel, Outlook, Textfiler, Oracle, MySQL, etc,etc,etc). ODBC er treigt og brukes som regel ikke lengre om man ikke MÅ. Finnes i System.Data.OdbcClient. Bruk heller System.Data.OleDbClient (Access, ++) eller System.Data.SqlClient (SQL Server). Det finnes også MySQL og Oracle, men disse må du laste ned kildekoden til. Folk bruker VB6 fordi de ikke vet bedre og har kopiert det av en kammerat som heller ikke vet bedre :-P Lenke til kommentar
Probeus Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 Etter mye søking etter hvordan man kan koble til en sql database har jeg bare funnet fram til en forkortele som ikke sier meg mye. (ODBC) Hva er dette?`og hvordan bruker jeg dette? Er det noe jeg må installere eller er det med Visual basic 2005? (Og hvorfor bruker alle Vb 6 som er umulig å få tak i lovlig?) Håper på noen forklarende svar, da google ikke klarte dette. 8861779[/snapback] ODBC = Open DataBase Connectivity = standardmåte å koble seg mot "alle" slags typer databaser (SQL Server, Access, Excel, Outlook, Textfiler, Oracle, MySQL, etc,etc,etc). ODBC er treigt og brukes som regel ikke lengre om man ikke MÅ. Finnes i System.Data.OdbcClient. Bruk heller System.Data.OleDbClient (Access, ++) eller System.Data.SqlClient (SQL Server). Det finnes også MySQL og Oracle, men disse må du laste ned kildekoden til. Folk bruker VB6 fordi de ikke vet bedre og har kopiert det av en kammerat som heller ikke vet bedre :-P 8864319[/snapback] Har du noen link til kildekoden for Mysql? Var mye god informasjon dette Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Vel, jeg bruker MyODBC for å få til MySQL, men en liten fugle ved navn j0rn fortalte meg at det finnes et .NET bibliotek for MySQL så man slipper ODBC koplingen. Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Ditt Google søk var nok ikke spesiellt bra ;-) Tror selv Wikipedia ville gitt deg svaret du trengte Men bare for å spørre, skal du lage programmer for noen som allerede kjører MySQL? Eller er det slik at du bare vil løre deg SQL? Hvis siste - last ned SQL Express. Ingen grunn til noe annet Lenke til kommentar
Probeus Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 Ditt Google søk var nok ikke spesiellt bra ;-) Tror selv Wikipedia ville gitt deg svaret du trengte Men bare for å spørre, skal du lage programmer for noen som allerede kjører MySQL? Eller er det slik at du bare vil løre deg SQL? Hvis siste - last ned SQL Express. Ingen grunn til noe annet 8888173[/snapback] Jeg skal lage ett programm som sender en query til en MYsql-dreven server. Når jeg søkte fikk jeg bare opp som du nevner her SQL Express. Det som jeg ikke er ute etter altså. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå