Gå til innhold

Anbefalt størrelse på Vista-partisjon


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Får snart Windows Vista i posten, og har stusset litt på det med anbefalt størrelse på selve partisjonen man skal ha Windows Vista installert på. Per i dag har jeg 2 x 200gb-disker i maskinen. En som er delt opp i to - ~34gb til Windows XP og ~156gb til andre ting, samt den andre disken som ikke er delt opp.

 

Jeg har hørt litt av hvert om Vista angående harddiskbruk og sånn, men jeg har ikke funnet noen guide eller slikt på anbefalt størrelse for Vista. Versjonen jeg har bestilt er Home Premium hvis det skulle ha noe å si.

 

Kort spurt: Anbefales det at jeg utvider OS-partisjonen til mer enn 34gb, eller holder det greit? Per i dag er 28gb av de 34gb brukt, og jeg skal jo ha de samme programmene installert i Vista...

 

Mvh

Complexion

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay, da får jeg øke den til rundt 50 i alle fall. Ser ut som Vista'en min blir utsatt siden PC-utstyr har brukt urimelig lang tid på å sende det (avbestilte etter 6 dager uten at det er sendt engang nå).

 

Vurderer sterkt å legge de ekstra pengene som trengs for å heller få en fullversjon enn en OEM-versjon. Men vi får se.

 

Takker for svarene på spørsmålet mitt i alle fall :)

Lenke til kommentar
Okay, da får jeg øke den til rundt 50 i alle fall. Ser ut som Vista'en min blir utsatt siden PC-utstyr har brukt urimelig lang tid på å sende det (avbestilte etter 6 dager uten at det er sendt engang nå).

 

Vurderer sterkt å legge de ekstra pengene som trengs for å heller få en fullversjon enn en OEM-versjon. Men vi får se.

 

Takker for svarene på spørsmålet mitt i alle fall :)

8868487[/snapback]

'

Du vet at hvis du kjøper fullversion så "kjøper" du bare retten til kundesupport?

Vista eksemplaret blir låst til kun 1 maskin.

Lenke til kommentar
Den store forskjellen er vel at man slipper å kjøpe ny Vista hver gang man bytter hovedkort?

8870491[/snapback]

 

Låser Vista seg til HK i en pc hvis du kjøper OEM?

Da er det jo bare å selge HK "med vista". Høres latterlig ut.

 

Om du har peiling på det her så hadde ihvertfall jeg satt pris på om du kunne oppsummere forskjellene mellom OEM og fullversion. :) Laptopkjøp er rett rundt hjørnet! ;)

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er den eneste forskjellen mellom OEM og vanlig at den binder seg til hovedkortet, ja. Skal se om jeg får gravd opp noen linker til deg asap jeg.

 

http://blogs.msdn.com/runez/archive/2007/0...er-avklart.aspx

 

Reglene for hvilke hardware endringer som krever ny lisens om man har en Windows OEM lisens er avklart, og her er de:

 

  1. En OEM-lisens er maskinbundet og kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter.

  2. Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som ny maskin og en ny Windows lisens kreves..

  3. Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme type eller med tilsvarende spesifikasjoner fra samme leverandør, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows lisens kreves.

  4. Man kan bytte øvrig hardware så mye man vil uten at dette utløser behov for ny Windows-lisens, men man vil etter en stund måtte reaktivere Windows

Endret av Complexion
Lenke til kommentar

Det eneste du egentlig trenger å vite er hvor mye større selve Vistaen er enn XP. Hvis du har XP + programmer isnstallert på C: i dag, og Vista (f.eks) er 10gb større enn XP, så trenger du bare 10Gb mer. Hvis 34Gb holder fint til XP og programmer for deg, så trenger du neppe 50Gb med Vista. Min gamle C: med XP og programmer var bare 18Gb, og hadde 5Gb fri...

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet er den eneste forskjellen mellom OEM og vanlig at den binder seg til hovedkortet, ja. Skal se om jeg får gravd opp noen linker til deg asap jeg.

 

http://blogs.msdn.com/runez/archive/2007/0...er-avklart.aspx

 

Reglene for hvilke hardware endringer som krever ny lisens om man har en Windows OEM lisens er avklart, og her er de:

 

  1. En OEM-lisens er maskinbundet og kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter.

  2. Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som ny maskin og en ny Windows lisens kreves..

  3. Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme type eller med tilsvarende spesifikasjoner fra samme leverandør, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows lisens kreves.

  4. Man kan bytte øvrig hardware så mye man vil uten at dette utløser behov for ny Windows-lisens, men man vil etter en stund måtte reaktivere Windows

8870740[/snapback]

 

Ok, takk for svar. =D

 

Skal kjøpe laptop (IFL90+ hos multicom) så det er ikke et problem for meg.

Skulle jeg kjøpt stasjonær ville jeg nok kjøpt fullversion ja, på et eller annet tidspunkt skal du oppgradere og da er det ganske surt å betale for Vista atter en gang.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har en 20 GB Partisjon til Windows Vista. Samme har jeg til Windows 2000. Har lagt inn endel programmer også har jeg lagt inn et par spill. Det holder forsåvidt, men skal lage en større partisjon når jeg bare får ordna det slik at 200 GB Disken blir systemdisk. Så blir det større partisjon for både Windows 2000, Windows XP eller Vista også blir sikkert Linux lagt inn på større partisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...