Gå til innhold

Feil størrelsesforhold via Xbox 360 VGA Cable

TST

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt en Xbox 360 VGA Cable for å spille Xbox 360 på min LCD-skjerm i lang tid. Inntil i dag har jeg brukt en 4:3-skjerm, og der har jeg hatt problemer med at enkelte widescreen-spill fyller hele skjermen, i stedenfor å legge en svart kant oppe og nede slik at mennesker ikke blir tynne, eller runde ting ikke blir ovale. Dette til tross for at jeg har valgt 4:3-skjerm i Xbox Dashboard, og valgt en oppløsning deretter.

Dette er etter det jeg forstår et kjent problem med bruk av VGA-kabelen på 4:3-skjermer, så jeg ble derfor veldig overrasket når min nye widescreen-skjerm, Samsung SyncMaster 226 BW, ikke løste problemet.

I Xbox Dashboard er alt i skjønneste orden, med widescreen og passende oppløsning. Men når jeg går inn i Forza Motorsport 2 blir bilene tynne, og hjulene ovale. Samtidig fyller bildet hele skjermen, så man skulle nesten tro en del av bildet blir dyttet utenfor skjermens flate.

Se vedlagt bilde. Hvorfor er det slik? Finnes det en løsning?

post-3726-1181843375_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjekk om skjermen din støtter oppløsningen 720p (1280×720).

8861897[/snapback]

Det spørs hva du legger i "støtter". Jeg kan både velge og bruke den oppløsningen i Windows og på 360-en, men i både Windows og 360-spillene blir elementer tynnere enn de skal. Det blir også uskarpt i Windows, som det oftest blir når man velger en oppløsning LCD-skjermen ikke er laget for. I Xbox Dashboard kan jeg imidlertid ikke se noe feil.

Jeg opplever ikke dette bare i Forza Motorsport 2. Det skjer i andre spill også, blant annet Oblivion, Burnout: Revenge og Project Gotham Racing 3.

Men jeg kom til å tenke på, alt dette har kanskje en sammenheng med at LCD-skjermer faktisk er 16:10, og ikke 16:9 som HDTV-er er? Det er i så fall et enormt skår i gleden, og store deler av poenget med å kjøpe denne skjermen faller bort for min del.

Lenke til kommentar

Slik jeg mener å huske når jeg bruke en VGA kabel på min LCD TV var at jeg kunne velge oppløsning for så å velge Widescreen modus etterpå. Har du sjekket at TV`en din er satt til Widescreen i menyen til TV`en i tilleg på X360?

Har du prøvd med component kabel? Hos meg ble bilde riktig proposjonert med component iforhold til f.eks VGA.

Lenke til kommentar

Wooho: Jeg bruker som beskrevet en LCD-skjerm.

Jeg testet forresten med 1920x1080-oppløsning nå, og da blir størrelsesforholdet korrekt. Problemet er at store deler av bildet da ligger utenfor skjermflaten.

Lenke til kommentar

Hos meg klarte 360en å identifesere skjermen jeg var koblet til, og lot meg velge den nøyaktige oppløsingen skjermen har. Dette til tross fikk jeg problemer med at deler av bildet (en centimeter/20pix på hver side) kom utenfor skjermen. Dette skjedde i hver eneste oppløsning jeg prøvde. Jeg brukte faktisk VGA-kabelen i nærmere en måned før jeg la merke til dette. Trodde først at dashboardet endret fasong intensjonelt, og ikke at jeg faktisk manglet deler av bildet. Siden har jeg gått tilbake til komponent, selv om jeg glatt hadde foretrukket VGA, hadde det ikke vært for problemene der. Spiller forøvrig på en 16:9 LCD-tv.

Lenke til kommentar

Kjører selv en VGA cable til min NEC LCD 2070WNX - 20,1".. Dette er jo en 16:10 skjerm, så hos meg løses problemet med at det legges en svart kant på ca 1cm øverst på skjermen horisontalt.

Har alltid vært slik og det blir riktig format, kjører 1280*720 til informasjon!

Lenke til kommentar

Bildet blir strukket fra 16:9 til 16:10 ved bruk av en PC skjerm av den typen du har, forutsatt at den ikke har en slags "Keep aspect ratio" innstilling som jeg vet f.eks. Dell 2005 skjermen har. Men dette er jo ganske langt ifra det å strekke bildet fra 16:9 til 4:3 som den gamle skjermen du hadde.

Det kan óg være noe med innstillingene du har gjort i Dashboard. Hvis du har valgt 1280*1024 som oppløsning må du samtidig sette oppløsningen til wide. På min Samsung 16:10 skjerm som jeg bruker med X360 må jeg i tillegg la skjermen autojustere seg til signalet ved å velge "auto". Kan være noe lignende du har oversett.

Hvis du har lastet ned den siste Dashboard update'en BØR du i tillegg sette reference levels til expanded under system. Fargene blir da MYE bedre på linje med komponent. I tillegg anbefaler jeg Monster sin VGA kabel, jeg synes den er verd det i forhold til MS sin. Den kan i tilfelle bestilles på Play-Asia til ca 450 kr, hvis du bare sender dem en mail om å sette regningene dine (invoices) til 40 % av aktuell verdi (unngå toll)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...