Gå til innhold

Teleobjektiv til Nikon - hva anbefaler dere?

Anbefalte innlegg

Har tenkt tanken på å bytte ut det nokså crappy Tamron 70-300mm objektivet jeg har med noe bedre.

Helst Nikon/Tokina og til nød Tamron, Sigma liker jeg bare ikke (ingen spesiell grunn)

Helst 300mm eller mer tele, 200 blir for lite.

Pris rundt 4-6k

Stort sett bruker jeg dem på max tele, så kan godt være fastobjektiv også, eller et zoom objektiv uten spesielt mye ""vidvinkel"".

Har kikket litt på Nikkor 70-300 med VR, men trenger flere gode forslag, kan godt være eldre objektiver også, bare de har AF:)

Men det virker på meg som om Nikon har satset lite på å lage DX objektiver, spesielt i tele området. (eller DX objektiver i det hele tatt)

Olympus har jo større utvalg av objektiver tilpasset 4/3, bare synd at når jeg kjøpte kamera hadde ikke Olympus noen tilsvarende modell..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I den prisklassen og helst med 300 mm eller mer er det lite utvalg av gode objektiver. Tror 70-300 VR er den beste. Du kan jo søke etter Tokina 80-400 som er den eneste jeg kommer på i farta, vet ikke hvor bra den er. For objektiver med fast blender og 300 mm brennvidde eller mer må du masse opp i pris.

Lenke til kommentar
tror jeg hadde gått for Nikon 300mm f4 IF-ED AF. Denne får veldig bra omtale de fleste steder.

8861866[/snapback]

Prisen er det dobbelte av hva trådstarter har budsjettert her i Norge. På Adorama koster den ca 1000 dollar, dvs ca 8000 kr inkl moms og frakt.

Lenke til kommentar
hmm, trodde en kunne få tak i brukt til under 6000kr.

Jeg mener ikke AF-S versjonen.

8862094[/snapback]

Ok, jeg sjekket prisene på AFS. Den versjonen som du snakker om finnes ikke i prisguiden, er det en AF-D versjon eller en AiS? Usikker på om trådstarter vil ha zoom eller fastobjekstiv.

Lenke til kommentar
Du kan jo søke etter Tokina 80-400 som er den eneste jeg kommer på i farta, vet ikke hvor bra den er.

Det er visstnok et bra objektiv, og jeg ville prøvd meg på enten det eller Nikon 70-300VR i denne prisklassen...

Rafo Engros har dette (de er vel "offisiell" Tokina-importør også, så vidt jeg vet). JapanPhoto har også dette, men de har det ikke på lager (forsåvidt ikke sikkert Rafo har heller). Prisen er omtrent den samme, 6000kr.

Lenke til kommentar

Rafo har visstnok 80-400 på lager, men det stod det på 12-24 også, men de hadde den ikke når jeg ringte, men nå står det jo også at de oppgraderer webshoppen sin da så.

Edit: Tipper jeg ender opp med en 70-300 med VR, ganske prisgunstig egentlig.

Endret av jvc1986
Lenke til kommentar
Rafo har visstnok 80-400 på lager, men det stod det på 12-24 også, men de hadde den ikke når jeg ringte, men nå står det jo også at de oppgraderer webshoppen sin da så.

Edit: Tipper jeg ender opp med en 70-300 med VR, ganske prisgunstig egentlig.

8863627[/snapback]

Dette er et utmerket objektiv til den prisen, VRII har den også. Den har fått meget gode kritiker. Sjekk forumet på dpreview.com og http://www.bythom.com/70300VRlens.htm. Jeg kjøpte 55-200 VR og er godt fornøyd, men hadde jeg skulle ha valgt igjen, hadde det blitt 70-300 VR.

Lenke til kommentar
Dette er et utmerket objektiv til den prisen, VRII har den også. Den har fått meget gode kritiker. Sjekk forumet på dpreview.com og http://www.bythom.com/70300VRlens.htm. Jeg kjøpte 55-200 VR og er godt fornøyd, men hadde jeg skulle ha valgt igjen, hadde det blitt 70-300 VR.

8863997[/snapback]

Jeg testet både 70-300vr og 55-200vr når jeg var i USA tidligere i sommer. Valget mitt falt på 55-200. Synes det var hakket skarpere og ikke minst mye lettere å ta med seg. Du skal nok være ganske stø på hånden ved 300mm selv med VR.. :) (men de fleste bruker vel uansett stativ på den brennvidden)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...