Jørnan Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Hvordan fungerer egentlig automatgir på mopeder? En jeg kjenner påstår at han kan høre scooteren gire, men jeg trodde ikke det satt vanlig girkasse i scootere ... Slik jeg har forstått det, så er det en slags reim som strammer seg rundt et hjul istedenfor en clutchplate, men det er jo bare for å skifte mellom fri og gir. Den kan da umulig kjøre på et gir hele tiden? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 De mopedene jeg har kommet over med automatgir benytter seg av variator som består av to reimskiver og ei reim. Giringen fåregår ved at vekter i variatoren klemmer reima utover reimskiva etterhvert som turtallet på variatoren øker. I bakkant sitter det ei fjerbasert skive hvor reima klemmer seg innover reimskiva ettersom variatoren fremme strammer til. Samme prinsippet brukes på snøscooter. Wikipedia om variator. Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 Aha ... Smart. Hehe. Nå skal han som påstår å høre "giringen" få høre det Trodde nemlig ikke at det var vanlig girkasse i halvautomat, og syntes det var rart han kunne høre at den giret ... Men den skifter fra start/stopp til maksfart-giret? (første tegning). Det kan kanskje merkes, men ikke høres? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 giringa her går trinnløst, noe som kommer dårlig fram av GIF bildet. Eneste rykket er vel når du tar løst, noe som burde gå ganske mykt i grunnen. Kan bli ganske hakkete om reima begynner å bli ujevnt slitt. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Aha ... Smart. Hehe. Nå skal han som påstår å høre "giringen" få høre det Trodde nemlig ikke at det var vanlig girkasse i halvautomat, og syntes det var rart han kunne høre at den giret ... Men den skifter fra start/stopp til maksfart-giret? (første tegning). Det kan kanskje merkes, men ikke høres? 8861059[/snapback] Har kameraten din halvautomat? Det finnes jo to typer, slike automatkasser med variator, og automatkasser med flere trinn, sånn som i for eksempel Suzuki FZ som har to-trinns automatkasse. På denne både merker man og hører girskiftet. Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 15. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2007 Det er en Aprilia SR50 2007. Den har automatgir, og jeg tviler på at det er to-trinns Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå