Gå til innhold

Draco GNU/Linux 0.1 - Xserver probl (LØST)

Anbefalte innlegg

Fortsetter Dracospørsmålene mine fra kafeen her

Når jeg forsøker starte Gnome eller f.ex tar en

echo "exec gnome-session >> ~/.xinitrc

startx

så ender jeg med en svart skjerm med en cursor oppe i v. hjørne og maskina reagerer ikke på noe lenger.

edit: Ja, jeg har redigert xorgconfig

begynner å lure på om jeg skulle startet en egen tråd på saken, eller om det er en kafe'-sak? Si deres mening.

8856396[/snapback]

Tror nok en tråd kan være lurt. Kunne tenkt meg å se din xorg.conf.

8859115[/snapback]

Det jeg har gjort er # xorgconfig og vært inne og sett på /etc/X11/xorg.conf men har ikke kunnskap nok til å se evt. feil. Vet ikke hvordan jeg skulle fått xorg.conf fra den maskina hit. Kan være at jeg skal prøve å kjøre #xorgconfig på nytt, men ut fra meldingen om at "failed to start the x-server" tror jeg det er noe der.

Endret av Tinker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, burde fungere fint det kortet.

Det er vanskelig å hjelpe når man ikke vet hva som er feil. Har du mulighet til å legge ut xorg.conf eller feilmelding?

Du kan eventuellt bruke SSH/SAMBA eller lignende til å overføre det til en annen maskin.

Lenke til kommentar

Gir seg ikke, holder på innimellom. Mye rart her, håper dere har tålmod. Nå installert på en annen maskin. Når jeg nå skriver startx får jeg :

xauth: creating new authority file /root/serverauth.16037
X: error while loading shared libraries: libgcc_s.so1 : cannot open shared object file. No such file or directory.
xinit:Connection refused (errno 111) unable to connect to Xserver
xinit: No such process (errno 3): Server error

Denne installasjonen er gjort med Draco current fra 26/5 fordi denne maskina sier at cd'n med 0.1 ikke er et bootbart medium. Jeg har prøvd den på flere maskiner som sier det samme(?) Kan det forklares at noen vil og andre ikke? Kan det være feil på min cd (har brent 2 stk)

Så lurte jeg på når lspci sier at VGA er Intel integrated graphics controller 82865G, hvilken driver velger jeg i xorgconfig?

Lenke til kommentar

Det at X syter over at libgcc_s.so.1 ikke er installert er et godt tegn på at noe er alvorlig feil. Den filen hører til gcc-pakken, og hvis du har tatt en full install (noe som er anbefalt) skal denne filen være installert.

Mulig du har en korrupt CD/ISO.

Driver du skal bruke i xorg.conf er i810.

Lenke til kommentar

Som sagt, så gjort. Etter evne redigert /etc/X11/xorg.conf, og nå får jeg iallefall feilmeldinger, ikke svart skjerm!

I loggen /usr/pkg/var/log/Xorg.0.log står det:

Warning, couldn't open module pcidata

EE Failed to load module "pcidata" (module does not exist, o)

Fatal server error:

Unable to load required base modules. Exiting.

Så er det Warning på xf86CloseConsole:

KDSETMODE failed: Bad file descriptor

VT_GETMODE failed. Bad file descriptor

Får man noe ut av det? Er det noe jeg ikke har kommentert ut i conffila?

Ed: Module search path er /usr/pkg/lib/modules

Endret av Tinker
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er Draco med KDE oppe og går!!

Men jeg bruker vesa driver i xorgconfig følgelig med dårlig oppl. foreløpig. Hverken Diamond viper 770 eller Rivatn2 vil virke.(?) At jeg ikke prøvde den før. Men er det en annen driver som kan brukes, og hvorfor vil ikke de spesifikke driverne virke?

Har forsøkt samme iso plate på 3 andre maskiner, men ingen av dem booter. (Ja, alle har cdrom som 1.bootdevice) Boot failure - insert osv.

I alle fall gratulerer og honnør til olear med Draco og fine hjemmesider for distroen. Ser den står på waitinglist på Distrowatch også nå.

Mener at Wolvix og Skolelinux er andre "norske" distroer, er det flere?

Lenke til kommentar

Saken er løst.

Etter endel søk fant jeg ting som tydet på at Diamond Viper 770 ultra var trøblete i Linux. Byttet kortet til et annet :nvidia 5200 (?) og med nvidia geforce driver i xorg funker dette aldeles perfekt. Takk for alle bidrag!! :thumbup:

Endret av Tinker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...