Gå til innhold

Nå skal jeg omvende tanta mi!

Anbefalte innlegg

[snipetipipp]

Jeg skjønne bare ikke helt dette konseptet med å gi menneske fri vilje, også true med evig fortapelse om man ikke lever sånn og sånn...

Det virker på meg som et unødvendig syn å ha.

8864191[/snapback]

Jeg har aldri sagt at jeg forstår Gud, men jeg stoler på at hans beskrevede veier er best for meg og jeg lever etter det. Det skader ingen, heller tvert i mot, og jeg har det kjempebra.

Tenk deg hvor kjedelig det hadde vært uten fri vilje. Det høres litt robotaktig ut for meg..

8864213[/snapback]

Tjo, ganske robotaktig :)

Men hva om Gud tar alle til seg, uansett hvordan de har levd? Høres ikke det bedre ut? Passer det ikke bedre med en god Gud av kjærlighet?

Det er jo greit om du bare godtar ideen om en dømmende Gud, men har du ikke stusset over dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[snipetipipp]

Jeg skjønne bare ikke helt dette konseptet med å gi menneske fri vilje, også true med evig fortapelse om man ikke lever sånn og sånn...

8864191[/snapback]

Jeg har aldri sagt at jeg forstår Gud, men jeg stoler på at hans beskrevede veier er best for meg og jeg lever etter det. Det skader ingen, heller tvert i mot, og jeg har det kjempebra.

Tenk deg hvor kjedelig det hadde vært uten fri vilje. Det høres litt robotaktig ut for meg..

8864213[/snapback]

Hvorfor kan ikke Gud bare åpenbare seg på en forståelig måte for alle, slik at alle får muligheten til å tro? Ville ikke verden da blitt et bedre sted, etter deres syn?

8864261[/snapback]

Joda, det ville vært mye enklere, og jeg kan ikke svare på hvorfor han ikke gjør det.. Skal se om jeg kan finne noe fornuftig i bibelen min i morgen.. Nå går jeg og legger meg, takk for praten (så langt) :)

Edit: Og om denne verden hadde gått ad undas (mtp fri kriminalitet) så er ikke det det værste som kan skje.. Hvertfall ikke for meg.. :)

For de som da ville blitt ofre for kriminalitet, så kan de trøste seg med hvordan de er omtalt i bergprekenen..

Endret av lathorv
Lenke til kommentar

Hvis Faderen eksisterer, tror jeg alt om Helvete og fortapelsen er bullshit. Fedre bruker ofte å skremme barna sine med historier om hva som vil skje dersom du går alene ute etter kl 8 om kvelden, hva som kan skje med ansiktsformen om du ser for mye TV osv.

Når dommedag kommer, gjør nok Gud helomvending og inviterer alle sine barn til Himmelen.

Noen kristne som tenker i disse baner?

Takk for praten, og god natt :)

Endret av Sherra
Lenke til kommentar
Hvis Faderen eksisterer, tror jeg alt om Helvete og fortapelsen er bullshit. Fedre bruker ofte å skremme barna sine med historier om hva som vil skje dersom du går alene ute etter kl 8 om kvelden, hva som kan skje med ansiktsformen om du ser for mye TV osv.

Når dommedag kommer, gjør nok Gud helomvending og inviterer alle sine barn til Himmelen.

8864349[/snapback]

Ønsketenkning for min del:) Gjerne for meg.. Men desverre tror jeg ikke det er slik..

Lenke til kommentar
Kristne mennesker gjør ikke vonde ting, men ledre som styrer dem gjør ondskapsfulle ting.

8864143[/snapback]

Vi hadde nylig en sak her i landet hvor en pastor hadde seksuelt misbrukt stedatteren sin og mishandlet henne på særdeles grovt vis, hvilke ledere var det som styrte ham?

Drittsekker finner man i alle slags varianter, kristne mennesker er ikke et unntak.

Lenke til kommentar

8864349[/snapback]

Ønsketenkning for min del:) Gjerne for meg.. Men desverre tror jeg ikke det er slik..

8864361[/snapback]

Tror du en god far sender barna sine til Helvete bare fordi de ikke tror på han? Denne faren leker jo gjemsel med barna, og straffer de som ikke finner han med evig tortur. Nei, dette er ingen snill far. Ikke rettferdig heller.

Lenke til kommentar
Fordi noen må gjøre det om noen skal til paradiset og noen skal fortapes. Det jeg forholder meg til, er at jeg ikke skal dømme andre.

Ja akkurat, viktig;) Ikke dømme andre, vær på vakt ikke tro på ledre, det finnes ulver i fåreklær...

Jo, jeg er enig i at vi mennesker ikke skal fordømme hverandre.

Men om man antar at Gud har ei mening med det han gjør. Har du filosofert over hvorfor han skulle føle et behov for å dømme menneskene? Hvorfor skulle han innstalere denne innretningen med paradis og fortapelse også dømme oss til det ene eller det andre?

Han kan dømme retferdig også, og da alle sammen til evig liv.. Men det er bare det, at de folka og da mener jeg de idiotene som kun driver og dyrker ondskapen og lager til faenskap for andre, altså dømmer andre osv.. De vil bli igjen her etter dommens dag, og de må da leve sammen med denne verdens herre, og han er ikke en snill person.. han har makt over alt som er her, og det syntes han er meget artig.. Altså være skjef over en hel verden og at vi adlyder han hele tiden... pisket og slått torturert lenge.. han er ondskapsfull og kommer til og være det hele tiden.. Tro hva dere vil.. Jeg velger og tro.

Du tar valg her i livet, å det hele tiden.. De valg du tar er hva du blir og det som gjør at du enten går fortapt og har et helvete med både deg selv og andre..

Jeg er enig, det lønner seg og gjøre det gode for og få det godt, og da også i det evige livet etterpå.

Vet ikke helt, sånn på sparket.. Det beste av meg ville nok vært å snakke fornuft med dem.. Det høres veldig naivt og enkelt ut kan jeg tenke meg. Likevel hadde jeg følt det mest rett for meg..

JA? er ikke det bedre måte og løse ting på? her er jeg enig med deg.

Saken er at folk flest ønsker ikke tenke slik det er heller ikke sant it ifra bibelen heller, det er lederene som lurer oss med det.. gale predikanter osv.. få litt kunnskap om dette så går ting greiere... Saken er at vi bør begynne og se hvor i verden denne verdens herre er... Det er en bok med profetier, og den snakker om virkelige folk.. Gehenna er jo også helvete på jorda her, de som ikke hadde noen betydning ble kasta på ei søpplefylling der man brandt "hedningene".....

Hvorfor kan ikke Gud bare åpenbare seg på en forståelig måte for alle, slik at alle får muligheten til å tro? Ville ikke verden da blitt et bedre sted, etter deres syn?

For meg har han åpenbart seg, og jeg kan lede vidre.. folk tror selvfølgelig hva de selv ønsker og de som vil snakke med meg de legger meg til på [email protected]... så det!

Endret av Lauritius
Lenke til kommentar
Vil hun selv bli en ikketroende da? Husk på at det du vil prøve på er å ta fra henne alt hva hun har trodd på i hele sitt liv, det kan komme som et hardt slag for henne om du lykkes. Tenk over det.

8860331[/snapback]

Det driter jeg i. Sannheten kan være et slag i trynet, men hun vil takke meg etter hvert. Sannheten vil befri henne fra vrangforestillingene. Jeg synes det er trist at folk ikke tør å se sannheten i øynene. Jeg vil at tanta mi skal klare å kaste fra seg den tåpelige overbevisningen.

8862342[/snapback]

Jeg bruker mye tid på å argumentere for ateisme rundt omkring, men er uenig i det du her tenker på.

Å gå og pese noen personlig for det de tror på er direkte utilbørlig. Jeg registrerer meg gjerne på kristne fora, for å si det jeg mener, for de oppsøker diskusjon. Da er det greit. Men så lenge tanta di ikke oppsøker diskusjon, eller gjør så mye ut av religionen, så bør hun få lov til å få være i fred.

Det betyr ikke at du ikke skal si noe som helst hvis temaet kommer opp, men at du ikke bør prøve å beleire henne - enten det gjelder religion eller politikk.

Lenke til kommentar

For meg har han åpenbart seg, og jeg kan lede vidre.. folk tror selvfølgelig hva de selv ønsker og de som vil snakke med meg de legger meg til på [email protected]... så det!

8864410[/snapback]

For deg, ja. Men hva med stakkarene som ikke har talent for å tro, eller aldri får høre om Jahve?

Og hva når du kommer til Himmelen? Sletter Gud hukommelsen din? For du orker vel ikke tanken på alle vennene som tortureres i Helvete mens du nyter det gode liv?

Lenke til kommentar
Vil hun selv bli en ikketroende da? Husk på at det du vil prøve på er å ta fra henne alt hva hun har trodd på i hele sitt liv, det kan komme som et hardt slag for henne om du lykkes. Tenk over det.

8860331[/snapback]

Det driter jeg i. Sannheten kan være et slag i trynet, men hun vil takke meg etter hvert. Sannheten vil befri henne fra vrangforestillingene. Jeg synes det er trist at folk ikke tør å se sannheten i øynene. Jeg vil at tanta mi skal klare å kaste fra seg den tåpelige overbevisningen.

8862342[/snapback]

Jeg bruker mye tid på å argumentere for ateisme rundt omkring, men er uenig i det du her tenker på.

Å gå og pese noen personlig for det de tror på er direkte utilbørlig. Jeg registrerer meg gjerne på kristne fora, for å si det jeg mener, for de oppsøker diskusjon. Da er det greit. Men så lenge tanta di ikke oppsøker diskusjon, eller gjør så mye ut av religionen, så bør hun få lov til å få være i fred.

Det betyr ikke at du ikke skal si noe som helst hvis temaet kommer opp, men at du ikke bør prøve å beleire henne - enten det gjelder religion eller politikk.

8864447[/snapback]

Du kjenner ikke tanta mi. Når hun er på besøk og det er noe faenskap på nyhetene, begynner hun å preike om "Guds vrede", synd og straff. Jeg synes det er helt på sin plass å latterliggjøre en slik overbevisning.

Lenke til kommentar

Noen kristne som tenker i disse baner:

Faderen eksisterer og han er over skyene over himmelvelvingen.. Det er snakk om en fysisk himmel, men maktaparatet og kirken lurer oss... Jeg vet hvorfor. Han tar med seg folk som venter på Herren, en kristen vil vente helt til han kommer og gjøre det han må gjøre. De andre, som ikke har brydd seg om bibelen, blir igjen her.. Jeg vet ikke hvor morsomt de får det.. men det er et valg de må ta selv.

Ja.. La hennes håp og tro bli knust, sånn at hun får det vondt og ikke lenger har noe og håpe eller glede seg i.. -altså du er så ondskapsfull at jeg spyr.

Endret av Lauritius
Lenke til kommentar
Hei

Dette er en fin side der en del saker er plukket ut av bibelen som ikke blir nevnt i kirken eller i religionsundervisningen på skolen.

http://www.bibelguiden.com/

8864505[/snapback]

Godt du henviser til hjemmesida mi ;)

For deg, ja. Men hva med stakkarene som ikke har talent for å tro, eller aldri får høre om Jahve?

Og hva når du kommer til Himmelen? Sletter Gud hukommelsen din? For du orker vel ikke tanken på alle vennene som tortureres i Helvete mens du nyter det gode liv?

Jeg kan lære dere opp, men bare om dere tar meg seriøst, og vil lære noe fra meg! vi kan finne en plass og snakke sammen ellers

Endret av Lauritius
Lenke til kommentar
Lauritius, må du nødvendigvis gå så mye på person?

Hva mener du?

8864591[/snapback]

Du presenterte nettopp trådstarter som ondskapsfull, men vi glemmer det da jeg ser at du har korrigert setningen din. :yes:

Lenke til kommentar

8860331[/snapback]

8862342[/snapback]

8864447[/snapback]

Du kjenner ikke tanta mi. Når hun er på besøk og det er noe faenskap på nyhetene, begynner hun å preike om "Guds vrede", synd og straff. Jeg synes det er helt på sin plass å latterliggjøre en slik overbevisning.

8864469[/snapback]

Du scorer nok flere poeng på utfordre tankesettet hennes enn å latterliggjøre det.

Lenke til kommentar

men han var det da, betyr ikke at han er det nå.... :p

http://www.bibelguiden.com/

Godt du henviser til hjemmesida mi

Din hjemmeside, jeg tror ikke helt på det da, hehe inv_biggrin.gif

Ok siden jeg bruker mest tid på da, som jeg har brukt mange år på......

Jeg er et menneske, og meg går det vel ann og tro på? hehe, studert bibelen i 10år uten skole, men med verktøy osv... Jeg oppfyler alt ved bruk av denne Talsmannen.. Dette fungerer bra for meg. Og dersom dere ønsker så¨kan jeg veilede... Om dere ikke tror er det helt greit for meg.. no offence her.

Endret av Lauritius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...