Gå til innhold

Nå skal jeg omvende tanta mi!

Anbefalte innlegg

I familien min mobber vi hverandre når fotballag taper, vi diskuterer politikk høylytt ved middagsbordet og har krangler om hva som er best av Mac og PC. Hvorfor skal religion/livssyn være tabu?? Bør man ikke få si hva man mener om hvordan universet ble til?

8863450[/snapback]

Verden og livet er ingen spøk. Få opp øynene for nyanser og individuelle særpreg og ulikheter.

Religion og livssyn er personlige ideer og uttrykk og har således ingen tilknytning til hverken politikk eller teknologi. Som sagt, det er et sårbart område. Jeg ber deg bare utvise litt forståelse og respekt.

Når tante Magda på 80 er mest tjent med å kunne ivareta hennes tro på Gud, er nok dette det beste både for henne og menneskene rundt henne. Petter 47 (psykriatisk pasient på livsstid), har sin overbevisning i om at hans lykke knytter seg til Gud og påfølgende verdier.

Det later til at du mangler forståelse for enkeltindividet.

Endret av wan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Det står ikke i bibelen at man skal drepe homofile."

Jo. Les din Bibell

"Fravær av gudstro er agnostisisme. Ateisme er benekting av Gud."

Det er de kristnes definisjon. Jeg benekter ingenting, men kaller meg ateist fordi jeg ikke tror på guder. Dette er en humanistisk definisjon.

8863496[/snapback]

Gi meg en henvisning i bibelen hvis du vil at det skal gjelde.

Det er en allmenn definisjon, og om dine definisjoner er annerledes, bør du definiere de for oss..

Lenke til kommentar

Jo. Les din Bibell

Det er de kristnes definisjon. Jeg benekter ingenting, men kaller meg ateist fordi jeg ikke tror på guder. Dette er en humanistisk definisjon.

8863496[/snapback]

Det står at Gud skal drepe homofile jeje, da venter vi på at han gjør det.. Prester som dømmer stiller seg over loven og gjør derfor en synd som er større!

8863510[/snapback]

Niks, det står bare at de skal dø. Kristne vil si at Jesus på en eller annen måte har "oppfylt" loven i GT og at den er ugyldig. Dermed er det Paulus' skriverier som sier at homofili er fy-fy, men ikke noe om død.

Lenke til kommentar

"Det er her du fremhever din manglende evne til å se hva du prater om. Du VET du har rett, og du annerkjenner retten til å kalle deg selv bedrevitende. Men kan du bevise at Gud ikke finnes? Kan du bevise at han finnes? Har du empirisk ubestridelig fakta at Gud finnes eller ikke? Nei...ingen kan det."

Jeg antar at du også ser på deg selv som bedrevitende når du diskuterer med folk som tror på spøkelser eller nissen? At man ikke kan motbevise Gud, gjør han ikke sannsynlig. Du kan ikke motbevise noe.

"Men hadde du respekter henne og hennes tro ville du ikke brydd deg om barna, for du ville vist at de kommer til å vokse opp som helt vanlig nordmenn som kommer til å få jobb, betale skatt, forelske seg, pule, drekka og sloss og spille på lotto.....hva er problemet?"

Jeg respekterer henne men ikke troen hennes. Den synes jeg er teit. Når begynte forresten erkekristne barn å pule, drekka og sloss?

"Her motsier du jo deg selv. Du sier hun kan tro hva hun vil, bare ikke det du sier hun ikke kan. Her går det en del alarmklokker av i mitt hode om hvem som er "farlig" her av du og din tante."

Tull. Jeg sier hun kan tro hva hun vil, men jeg vil gjøre hva jeg kan for å overbevise henne om det motsatte.

"Så du får jo jobbe så hardt du vil her med å skrive masse poster som til enehvertid skal være det stikk motsatte av hva alle andre måtte mene."

De færreste er kristne.

Lenke til kommentar

Jo. Les din Bibell

8863496[/snapback]

Det står at Gud skal drepe homofile jeje, da venter vi på at han gjør det.. Prester som dømmer stiller seg over loven og gjør derfor en synd som er større!

8863510[/snapback]

Niks, det står bare at de skal dø. Kristne vil si at Jesus på en eller annen måte har "oppfylt" loven i GT og at den er ugyldig. Dermed er det Paulus' skriverier som sier at homofili er fy-fy, men ikke noe om død.

8863524[/snapback]

What he said. (BTW: En misforståelse er at dette gjør at man kan kaste den "gamle" loven, noe jeg tror er feil. Den gamle loven gir også innsikt i kristen-rett-og-galt som man bør leve etter. Det står skrevet at man ikke skal legge på sin synd-byrde fordi man har nåde. Ikke diskuter dette utsagnet videre, ville bare unngå å få hykleri-anklager slengt etter meg)

Lenke til kommentar

Jo. Les din Bibell

8863496[/snapback]

8863510[/snapback]

8863524[/snapback]

Tull, det sier dem ikke, nå legger du ord i munnen på folk du ikke deler noe med! Paulus er ikke Jesus, paulus er den personen som forfulgte de første kristne (urkristendommen) han forfulgte nazareere, ebioter og esseere.. Pave kika derimot fant potensiale i paulus, og bygde vatikanet der han hadde daua. Jeg tror man her bør se hvor makta er plasert feil.. .

Lenke til kommentar

"Jo, mitt grunnlag er vitenskapen. Hennes grunnlag er Bibelen. Vitenskapen >>>>>>>>>> Bibelen."

Egenprodusert argument. Og hvor er motsetningen mellom hennes tro og din "tro"?

8863463[/snapback]

Egenprodusert argument, ja. Det er vel noe dere kristne ikke skjønner! Dere må jo hente argumentene fra Bibelen. Vi ateister kan tenke og argumentere selv.

Lenke til kommentar

"Jo, mitt grunnlag er vitenskapen. Hennes grunnlag er Bibelen. Vitenskapen >>>>>>>>>> Bibelen."

8863463[/snapback]

Egenprodusert argument, ja. Det er vel noe dere kristne ikke skjønner! Dere må jo hente argumentene fra Bibelen. Vi ateister kan tenke og argumentere selv.

8863598[/snapback]

Di kristne har en sterk tro, på noe godt.. Du tror du er så utrolig mye bedre, men for meg ligner du på en som tror utrolig godt om seg selv og som ikke ønsker og lære noe fra andre... Jeg kan hente argumenter ut i fra bibelen jeg, og spesielt mot deg, men uansett så hadde du vel ikke forstått det som sto der, for det er jo selfølgelig bull... ettersom du vet alt mener jeg.-.......

Lenke til kommentar
"Ja, så hva er problemet?"

Religion. Blind tro. Mangel på logikk. Hvis de religiøse blir mange nok og får makt, vil politiske beslutninger begrunnes med Bibelen i stedet for logikk.

8863465[/snapback]

Dette er uvisst, men for øyeblikket går det i motsatt retning. Og hvordan kan du uten bibelkunnskap si at dette ville føre til en dårligere verden? (ikke tolk dette til at jeg støtter 100% bibelsk lov som gjeldene for en nasjon, siden dette også er behandlet i bibelen)

8863506[/snapback]

"Det står at Gud skal drepe homofile jeje, da venter vi på at han gjør det.. "

Det står at homofile skal steines, gjør det ikke. Rettferdig Gud, forresten?

Fordi jeg tror man gjør de beste beslutningene om man tenker logisk og rasjonelt - ikke hvis man leser hellige bøker.

Endret av Sherra
Lenke til kommentar

8863463[/snapback]

8863598[/snapback]

Hvis jeg sier "Gud >>>>>>>>> vitenskapen" så er det et like godt argument som det du kommer med.. Jeg synes du begynner å gå tom for saklige argumenter å komme med..

Lenke til kommentar

Religion. Blind tro. Mangel på logikk. Hvis de religiøse blir mange nok og får makt, vil politiske beslutninger begrunnes med Bibelen i stedet for logikk.

8863465[/snapback]

Dette er uvisst, men for øyeblikket går det i motsatt retning. Og hvordan kan du uten bibelkunnskap si at dette ville føre til en dårligere verden? (ikke tolk dette til at jeg støtter 100% bibelsk lov som gjeldene for en nasjon, siden dette også er behandlet i bibelen)

8863506[/snapback]

Fordi jeg tror man gjør de beste beslutningene om man tenker logisk og rasjonelt - ikke hvis man leser hellige bøker.

8863637[/snapback]

Bibelen er logisk og rasjonell, men etter som du er blind så ser du det ikke.. så lenge folk er blinde så er bibelen også sann...

Lenke til kommentar

Jo. Les din Bibell

8863496[/snapback]

Gi meg en henvisning i bibelen hvis du vil at det skal gjelde.

Det er en allmenn definisjon, og om dine definisjoner er annerledes, bør du definiere de for oss..

8863523[/snapback]

Lev 20:13

Lenke til kommentar

8863465[/snapback]

8863506[/snapback]

"Det står at Gud skal drepe homofile jeje, da venter vi på at han gjør det.. "

Det står at homofile skal steines, gjør det ikke. Rettferdig Gud, forresten?

8863637[/snapback]

Vitenskapen og skriftene er ikke motstridene....

Lenke til kommentar

8863463[/snapback]

8863598[/snapback]

Di kristne har en sterk tro, på noe godt.. Du tror du er så utrolig mye bedre, men for meg ligner du på en som tror utrolig godt om seg selv og som ikke ønsker og lære noe fra andre... Jeg kan hente argumenter ut i fra bibelen jeg, og spesielt mot deg, men uansett så hadde du vel ikke forstått det som sto der, for det er jo selfølgelig bull... ettersom du vet alt mener jeg.-.......

8863631[/snapback]

Hvorfor skal jeg ta Bibelen mer seriøst enn gu tar Ringenes Herre?

Jeg tror ikke jeg er bedre enn andre, men jeg tror at religiøse folks overbevisninger er riv ruskende gale. Ikke bland mangel på respekt for mennesker og mangel på respekt for deres overbevisninger.

"Vitenskapen og skriftene er ikke motstridende"

OK. Jorda er 6000 år gammel. Kvinnen er skapt av mannens ribbein. Sola ble skapt etter sjøene på jorda. Én mann fylte en egenprodusert båt med alle verdens dyr. Jorda ble skapt på 6 dager.

:thumbup:

Nøyaktig i tråd med vitenskapen

Endret av Sherra
Lenke til kommentar

8863463[/snapback]

8863598[/snapback]

8863631[/snapback]

Hvorfor skal jeg ta Bibelen mer seriøst enn gu tar Ringenes Herre?

Jeg tror ikke jeg er bedre enn andre, men jeg tror at religiøse folks overbevisninger er riv ruskende gale. Ikke bland mangel på respekt for mennesker og mangel på respekt for deres overbevisninger.

8863704[/snapback]

Du trenger ikke ta bibelen mer seriøst enn for eksempel jeg tar ringenes herre.. Forskjellen er at vi kristne gjør det og tror det er rett.. (uten at du kan motbevise det.. kom gjerne med flying spagghetti monster.. la nå folk tro på det også hvis de vil..)

Lenke til kommentar
"Det er her du fremhever din manglende evne til å se hva du prater om. Du VET du har rett, og du annerkjenner retten til å kalle deg selv bedrevitende. Men kan du bevise at Gud ikke finnes? Kan du bevise at han finnes? Har du empirisk ubestridelig fakta at Gud finnes eller ikke? Nei...ingen kan det."

Jeg antar at du også ser på deg selv som bedrevitende når du diskuterer med folk som tror på spøkelser eller nissen? At man ikke kan motbevise Gud, gjør han ikke sannsynlig. Du kan ikke motbevise noe.

8863572[/snapback]

Og du kan ikke bevise noe. Takk! Det er akkurat mitt poeng, glad vi kan være enig. Forskjellen på deg og meg er at jeg føler ikke for å presse min ovebevisning på noen som helst. Jeg lar meg ihvertfall ikke provosere til den grad slik du gjør i denne tråden.

"Men hadde du respekter henne og hennes tro ville du ikke brydd deg om barna, for du ville vist at de kommer til å vokse opp som helt vanlig nordmenn som kommer til å få jobb, betale skatt, forelske seg, pule, drekka og sloss og spille på lotto.....hva er problemet?"

Jeg respekterer henne men ikke troen hennes. Den synes jeg er teit. Når begynte forresten erkekristne barn å pule, drekka og sloss?

8863572[/snapback]

Skal du først sitere meg så siter meg rett. Jeg sa de ville "vokse opp". Ingen snakker om barn her. Vi snakker om A4 nordmenn. Troende og ikke troende.

"Her motsier du jo deg selv. Du sier hun kan tro hva hun vil, bare ikke det du sier hun ikke kan. Her går det en del alarmklokker av i mitt hode om hvem som er "farlig" her av du og din tante."

Tull. Jeg sier hun kan tro hva hun vil, men jeg vil gjøre hva jeg kan for å overbevise henne om det motsatte.

8863572[/snapback]

Vel, dette er det første gode argumentet og moderate tanken du har hatt i tråden. Dette kan jeg være enig med deg om. Men starter du den dialogen med å si "Men kjærte tante ser du ikke at hele greia er eventyr og fantestreker". Så har du vist at du har null respekt for troen hennes og du har allerede tapt forsøket ditt. Og det er den holdningen vi opplever her i denne tråden. Du er ikke ute etter hennes beste. Du er ute etter å latterligjøre hennes tro. Det er ett personangrep siden tro knyttes så nært til hvem man er som person.

"Så du får jo jobbe så hardt du vil her med å skrive masse poster som til enehvertid skal være det stikk motsatte av hva alle andre måtte mene."

De færreste er kristne.

8863572[/snapback]

Ok, her må jeg bare si at jeg snakker om tro generelt. Om det er kristendom, Islam, Budisme, Scientolgy..osv osv. Så ut fra denne siden her: http://www.adherents.com/Religions_By_Adherents.html så er ikke troende i mindretall. Kristendommen er bland de troende den største. Så...hmmm...whoops.

AKIRA

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke på FSM, men han er like sannsynlig som Jahve.

8863748[/snapback]

På jordiske premisser om man ser bort i fra at FSM ble skapt som et argument til den nytten du bruker den til nå, så har du rett.. Jeg nekter ingen å tro på noe, jeg sier bare hva jeg tror.. Det gjør meg ikke dum eller mindre reflektert enn deg..

Lenke til kommentar

Du må skille mellom respekt for troa til et mennesket og mennesket i seg selv! Dette gjør ikke alltid religiøse mennesker. For meg er tro på guder utrolig tåpelig, og jeg sier rett ut at jeg synes overbevisningene til religiøse mennesker er dumme. Ikke nødvendigvis for å omvende dem, men får å være ærlig. Jeg får meg ikke til å si "Du har kanskje rett. For meg er det feil, men jeg respekterer troen din" når jeg egentlig synes det er patetisk.

Full respekt for deg og din rett til å tro hva du vil. Null respekt for troen din dersom den bygger på det som står i Bibelen.

Skjønner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...