Gå til innhold

Nå skal jeg omvende tanta mi!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bibelen diskriminerer jo homofile..3 Mosebok 18:22:

"Du skal ikke ligge med en annen mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom."

8882245[/snapback]

Bibelen sier at homofili er en uting. Noe jeg for så vidt kan være enig i fra mitt ståsted. Er homofili en grunnleggende ting, og jeg "uheldigvis" hadde blitt født slik, så hadde jeg kanskje følt meg såret av en slik ting som kristen.. Jeg føler ikke at det er en naturlig ting, men mange homofile kan nok være "uskyldige" likevel (ytre påvirkning gjennom oppveksten).

Bibelen er konservativ, og det samme synes jeg den kristne tro burde være. NT gjelder foran GT, og mye i begge testamentene passer også i dagens samfunn..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Se for deg at du har rett og jeg tar feil. Om det ikke eksisterer noe liv etter døden så har det ikke skadet å leve som en kristen og tro på Jesus. Så ser du for deg at jeg har rett og du tar feil. I det tilfellet ville du gått til helvete. Nei, jeg prøver ikke å true deg med helvete eller noe :) Men jeg syns det er en fin ting å være åpen for at ting kan være annerledes enn man selv vet/tror/er overbevist om.

Til den som spurte om jeg hadde respektert troen til han om han hadde trodd på nisser eller et eller annet sånt: Jepp det hadde jeg, fordi det hadde vært din overbevisning. For alt jeg hadde visst så kunne du hatt rett, fordi jeg som menneske ikke kan se alt som er mellom himmel og jord. Vi snakkes i en annen tråd :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Men hva om begge tar feil, og Odin styrer sjappa?

8885302[/snapback]

Nei da vet ikke jeg :p Husker ikke så mye om norrøn mytologi, hehe

Lenke til kommentar

"At noen har designet livet på jorden står ikke i konflikt med evolusjon (det står at Gud fortsatt skaper, blant annet, dessuten er det ikke noe i veien for et skaperverk i endring).

-Først sa Gud: "bli lys". Og så ble det slik."

Mener du at det at sjøene på jorda ble skapt før sola ikke står i konflikt med vitenskapen? Mener du at det at menneskene er skapt til å forvalte naturen ikke står i konflikt med vitenskapen? Mener du at det at kvinnen er skapt av mannens ribbein ikke står i konflikt med vitenskapen? Bibelen er i konflikt med vitenskapen på så godt som alle områder. Det er til og med i konflikt med seg selv! Mener du at de to skapelsesberetningene i Bibelen ikke står i konflikt med hverandre?

"Religionene kan ikke forklare det, men religionene kan muligens bygge på noe av det som vitenskapen ikke kan forklare."

På hvilken måte? Hvordan skulle forfatterne for 2000+ år siden kunne vite mer enn forskerne vet i dag, når de ikke engang visste hva evolusjon innebærer?

"Bibelen sier at homofili er en uting. Noe jeg for så vidt kan være enig i fra mitt ståsted."

Hvorfor? Gjør de deg noe vondt? Gjør de andre noe vondt?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
http://www.pvv.org/~kim/Bevis.html

Denne funker fint til å drite ut alle kristne med.

8862738[/snapback]

Tanta til trådstarter tolker bibelen på sin måte, og denne linken tolker bibelen på sin egen måte..

og kan ikke si at det lyser respekt av at du vil drite ut alle kristne da.. :hrm: virker heller som at du aktivt går ut for å latterligjøre de som tror noe annet enn deg.. merkelig..

Lenke til kommentar

Det går vel ikke på å latterliggjøre personer, men å latterliggjøre en tro. I 2007 synes jeg det er helt på sin plass å latterliggjøre troen på at kvinnen er skapt av mannens ribbein, at en mann kan bygge en båt med plass til alle verdens dyrearter, at slanger kan snakke osv.

Lenke til kommentar
Det går vel ikke på å latterliggjøre personer, men å latterliggjøre en tro. I 2007 synes jeg det er helt på sin plass å latterliggjøre troen på at kvinnen er skapt av mannens ribbein, at en mann kan bygge en båt med plass til alle verdens dyrearter, at slanger kan snakke osv.

9048596[/snapback]

hvis man latterligjør noe andre tror på, så skjønner jeg godt at folk tar det personlig,, kan heller is at man ikke er enig vel? og la det bli med det,, totalt unødvendig å latterligjøre det.. sier bare noe om den som latterligjør.. at den personen har ting å jobbe med med seg selv,, ikke negativt ment, men håper du skjønner.. aldri for sent å snu "fordommene" sine :yes:

samme gjelder meg selvsagt...

Lenke til kommentar

9048596[/snapback]

hvis man latterligjør noe andre tror på, så skjønner jeg godt at folk tar det personlig,, kan heller is at man ikke er enig vel? og la det bli med det,, totalt unødvendig å latterligjøre det.. sier bare noe om den som latterligjør.. at den personen har ting å jobbe med med seg selv,, ikke negativt ment, men håper du skjønner.. aldri for sent å snu "fordommene" sine :yes:

samme gjelder meg selvsagt...

9048815[/snapback]

Jeg foretrekker ærlighet. Du synes troen på julenissen er latterlig, bare innrøm det! Hvis folk tar det personlig at jeg latterliggjør en dum tro, er det de som har noe å jobbe med, ikke jeg. Folk får tro på hva de vil, men ikke forvent at folk skal respektere en hvilken som helst tro eller ideologi. Respekt er noe man gjør seg fortjent til. Den kristne troen er tvers igjennom patetisk og latterlig, nærmest komisk. Vi må kunne latterliggjøre den uavhengig av hvor mange som tror på den.

Det sies at når én person lider av en vrangforestilling, kalles det galskap. Når mange mennesker deler den samme vrangforestillingen, kalles det religion. Skal man av den grunn la være å le av galskapen? Jeg synes ikke det.

Endret av Sherra
Lenke til kommentar
Jeg foretrekker ærlighet. Du synes troen på julenissen er latterlig, bare innrøm det! Hvis folk tar det personlig at jeg latterliggjør en dum tro, er det de som har noe å jobbe med, ikke jeg. Folk får tro på hva de vil, men ikke forvent at folk skal respektere en hvilken som helst tro eller ideologi. Respekt er noe man gjør seg fortjent til. Den kristne troen er tvers igjennom patetisk og latterlig, nærmest komisk. Vi må kunne latterliggjøre den uavhengig av hvor mange som tror på den.  

Det sies at når én person lider av en vrangforestilling, kalles det galskap. Når mange mennesker deler den samme vrangforestillingen, kalles det religion. Skal man av den grunn la være å le av galskapen? Jeg synes ikke det.

9048949[/snapback]

Det er vel forsåvidt bare barn som tror på julenissen, og jeg mobber ikke eller er respektløs ovenfor lille Per på 5 år, bare fordi han tror på nissen!? Det ville ikke vært særlig snilt av meg.. :p

Jeg ser på det slik at respekt er noe man faktisk kan klare å gi en annen, uansett tro, religion eller mangel på religion.. og gir man respekt og ikke får det tilbake, så ok.. jeg skal ihvertfall ikke oppføre meg som den andre som ikke respekterer meg.. det er den andre respektløse som har noe å jobbe med.. og jeg kan bare prøve å gå fram som ett eksempel.. det er nå min mening ja..

jeg jobber med meg selv hele tiden for å ha god respekt for andre, det krever at jeg graver dypt i meg selv og finner ut av hva som føles rett og galt og rettferdig for andre og meg, og prøve å stenge ute alle andre sine påvirkninger på meg når jeg leter etter svaret på hvordan jeg vil være mot andre.. det er slitsomt og krever mye jobbing men er da jeg kan jobbe meg fram til å bli ett bedre medmenneske.. :yes:

skulle jeg gått etter hva alle andre sine meninger og synspunkter er om ting, så hadde jeg nok sitti i fengsel nå for vold mot nazister.. men jeg respekterer at nazister mener det de mener, så lenge de ikke skader noen på noen som helst måte. Hold det for deg selv, så kan ingen røre deg.. :cool::)

helt greit om du synes at kristendommen er latterlig, det er jo helt opp til deg selv.. jeg kan ikke bestemme hva du skal like eller ikke,, men helt unødvendig og latterligjøre den offentlig eller i ansiktet til en troende.. hva slags hensikt har det?

Få ett annet menneske til å føle seg mindreverdig? manipulere en annen til å tro det samme som deg ved å håne og le av?

la andre finne ut av selv hva de vil tro på, vi er likeverdige alle sammen og det hadde vært ganske urettferdig om jeg måtte bruke det eneste livet jeg har på å følge hva du eller andre tror på når det ikke føles rett for meg.. eller bli mobba for det jeg tror på.. Du skal få viljen din men ikke jeg? :no:

for å si det sånn,, jeg repekterer en som røyker og som vil røyke, ute i fri luft uten at andre må stå og røyke passivt,,, men jeg respekterer ikke en gravid som røyker..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Jeg blir forbanna å tenke på at vil lærer dette tøvet på skolen, og vi har faktisk en statskirke.

Jeg blir mer og mer forbanna jo mer jeg tenker på det

9049008[/snapback]

hvis du ikke vil følge denne læringen så kan du da si ifra? hvis du ikke gjør noe med det og bare går rundt og er forbanna, så er det kun DU som får høyt blodtrykk og dårlig hjerte.. :cry::)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig med thadon, men jeg er litt enig likevel. Det er lett å velge bort kristendommen (fritt livssyn hvis foreldrene dine ber lærerne om det). Og det andre er at, majoriteten i Norge følger jo trossalt denne kristne lærdommen, og man kan jo ikke unngå den uansett hvor man er i samfunnet. Man må på en måte ta en stilling til det. Det sier seg selv, majoriteten er inni dette, da vil man være en del av minoriteten, og da kan man begynne å lure på om en er dum eller noe lignende. Så er man pent nødt til å begynne å vurdere om flertallet av folket er dumt, og da får man disse kritikerne, det er umulig å komme ut av det annerledes. Klart det er ingen som har lyst til å tillegge majoriteten at dem er dum og uintelligente. men men..

Lenke til kommentar
hvis man latterligjør noe andre tror på, så skjønner jeg godt at folk tar det personlig

9048815[/snapback]

Hvorfor skal de ta det personlig? Er de ikke mer enn troen sin, er det de som sliter. Som du sier til Sherra: Det er den som lar seg plage som har problemet. Hvis jeg, som et eksempel, skulle fortelle deg hvor idiotisk jeg syntes du eller troen din var (ikke det at jeg nødvendigvis mener dette :) ), er det ikke da du som har ansvaret for å bestemme om dette skal tas personlig eller ikke? Eleanor Roosevelt sa det slik: Ingen kan få deg til å føle deg som en idiot hvis ikke du er enig.

Lenke til kommentar
Eleanor Roosevelt sa det slik: Ingen kan få deg til å føle deg som en idiot hvis ikke du er enig.

9055863[/snapback]

Men det er ikke sant. Mobbing, for eksempel, kan lett få en person som ikke oppfatter seg som en idiot til å gjøre det.

Det å kritisere noens tro er slett ikke mobbing, selvsagt.

Lenke til kommentar

selvsagt skal det være lov å kritisere og undre over ting som man ikke får helt til å stemme.. men det jeg vil frem til er at det finnes konstruktiv kritikk og det finnes rett og slett bare det man kaller for å "slenge dritt" om ting.. som bare provoserer eller sårer..

personlig tar jeg det ikke så høytidelig at noen snakker dritt om religion eller hva det måtte være, da tenker jeg heller at det sier mer om den personen som slenger med leppa.. :yes:

men er ikke alle som blåser i det på lik linje som meg, men som faktisk tar det inn over seg og føler seg personlig berørt.. og er de jeg vil snakke for..

ser ikke helt vitsen med å tulle og røre om noe som andre baserer livet sitt på.. det er respektløst og fører ikke til noe godt.. og da ser jeg heller ikke den "forebyggende" siden det..

men for all del,, konstruktiv kritikk er er jo bare sunt synes jeg :yes: det setter begge parter i sving :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...