Gå til innhold

ubuntu og trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Har store problemer med å komme på nett med ubuntu. Installerte for tre dager siden eller så. Det hender jeg kommer meg på, men bare for få minutter av gangen og det går ganske så tregt. Prøve å laste ned oppdateringer er dødfødt, da stopper det opp med en gang.

Kortet mitt er av typen Jensen AirLink 7054/7354

Har prøvd å legge inn nettverket manuelt, men da skjedde det ingeting.

Og nettverket fungerer strålende i xp

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kortet blir nok igjenkjent. Det fungerte med en gang jeg la inn ubuntu. Det største broblemet er etter jeg kommer meg på nett. Det andre tar jeg etterhvert. Det jeg ikke kan leve med er at nettet går tregt + at jeg ikke kan laste ned nye programmer og oppgraderinger.

Har vurdert ndiswrapper, men siden jeg kom på nett tenkte jeg at problemet lå et annet sted

Lenke til kommentar

Det kan hende at det ikke finnes helt gode Linux-drivere for kortet ditt.

For å finne ut hvilken driverløsning som egner seg best for kortet ditt må vi vite den eksakte en koden med produsent-IDen:produkt-ID som du kan finne ved å skrive i et terminal-vindu (du finner en i menyen under Tilbehør, evt. Accessories om du har engelsk) siden kortet ditt er et PCI-kort:

lspci -nn | grep Network

Da bør produsentID:produktID står helt bakerst inni firkantklammer på formen [a1b2:c3d4] på linja med navnet på det trådløse nettverkskortet ditt. Ved hjelp av denne koden kan vi søke fram info om andres erfaringer (problemer og løsninger) vha en WWW-søkemotor, ettersom den unikt identifiserer WLAN-kortmodellen du har og også hvilken WLAN-radiobrikke den har.

Endret av kommers
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Ev. så kan du prøve pclinuxos istedet hvis du er åpen for andre distroer. Jeg har prøvd på 2 stk bærbare og på begge så var det lettere å konfiguere dette enn i windows!

Lenke til kommentar

Skjedde ingenting da jeg skrev lspci -nn | grep Network i terminalvinduet Prøvde bare lspci og fikk denne:

00:00.0 Host bridge: VIA Technologies, Inc. K8M800 Host Bridge

00:00.1 Host bridge: VIA Technologies, Inc. K8M800 Host Bridge

00:00.2 Host bridge: VIA Technologies, Inc. K8M800 Host Bridge

00:00.3 Host bridge: VIA Technologies, Inc. K8M800 Host Bridge

00:00.4 Host bridge: VIA Technologies, Inc. K8M800 Host Bridge

00:00.7 Host bridge: VIA Technologies, Inc. K8M800 Host Bridge

00:01.0 PCI bridge: VIA Technologies, Inc. VT8237 PCI bridge [K8T800/K8T890 South]

00:0b.0 Ethernet controller: Atheros Communications, Inc. AR5005G 802.11abg NIC (rev 01)

00:0f.0 RAID bus controller: VIA Technologies, Inc. VIA VT6420 SATA RAID Controller (rev 80)

00:0f.1 IDE interface: VIA Technologies, Inc. VT82C586A/B/VT82C686/A/B/VT823x/A/C PIPC Bus Master IDE (rev 06)

00:10.0 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 81)

00:10.1 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 81)

00:10.2 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 81)

00:10.3 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 81)

00:10.4 USB Controller: VIA Technologies, Inc. USB 2.0 (rev 86)

00:11.0 ISA bridge: VIA Technologies, Inc. VT8237 ISA bridge [KT600/K8T800/K8T890 South]

00:11.5 Multimedia audio controller: VIA Technologies, Inc. VT8233/A/8235/8237 AC97 Audio Controller (rev 60)

00:12.0 Ethernet controller: VIA Technologies, Inc. VT6102 [Rhine-II] (rev 78)

00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration

00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map

00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller

00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control

01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV11DDR [GeForce2 MX 100 DDR/200 DDR] (rev b2)

Lenke til kommentar
00:0b.0 Ethernet controller: Atheros Communications, Inc. AR5005G 802.11abg NIC (rev 01)

Jeg antok at den het noe med "Network", men det gjorde den visst ikke. Vi trenger den [produsen-tID'enprodukt-ID'en]-koden (vendorid:productid, alias vid:pid), så forsøk:

lspci -nn | grep Atheros

At du har et Atheros-kort betyr at du sannsynligvis må bruke en driver som heter madwifi (info her viser at noen får det til, mens andre sliter). Men ting blir litt enklere å finne ut av hvis vi vet vid:pid for kortet ditt.

Lenke til kommentar

Du er ikke den eneste som sliter med det chipsettet og den distroen, ser det ut til.

Jeg tror kanskje jeg ville først prøvd å brukt ndiswrapper sammen med Windows (XP)-driveren for kortet, dersom du har den (tror filene du trenger heter noe à la net5211.inf og ar5211.sys). Fremgangsmåten for ndiswrapper er delvis forklart i tråden ovenfor (litt rotete, men ...) eller også her (også litt rotete).

Jeg anbefaler i så fall å installere pakken ndiswrapper-utils via pakkesystemet (om du har trådbasert internett eller om den muligens er på installsjons-CDen?).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Som jeg sa tidligere, hvis du er åpen for pclinux så er jeg nesten sikker på at det trødløse kortet ditt vil virke innen 5 min fra du starter opp pc'en med live disken i cd rommen til du er på nett ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...