hockey500 Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Hei, beklager at jeg ikke har ae, oe, aa, men har ikke faatt fiksa det enda. Jeg skulle sette opp ett meget lett system for en fyr, og fant ut at debian faktisk kjoerte bra paa daarlig hardware. jeg har strippet den ned veldig, og naa funker den ganske bra. eneste problemet er at jeg helst vil unngaa aa gaa via xdm som login-manager, men heller logge direkte inn i fluxbox. noen som vet hvordan jeg kan faa til det? Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 (endret) Legg til fluxbox i ~/.xinitrc , og start med startx Edit: For æøå i terminal: loadkeys no-latin1 + skift keymap i eit av init/config scripta til debian (les dokumentasjonen) Rediger xorg.conf for å skifte i X Endret 15. juni 2007 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 15. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2007 startx må kjøres som root da, og jeg hadde ikke tenkt å kjøre som root-bruker til vanlig bruk. det slipper jeg ved å bruke en display manager som xdm. finnes det noen måte å få programmer til å kjøre ved oppstart selv om jeg starter x med en display manager? Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 (endret) startx treng ikkje å køyre som root......... Endret 15. juni 2007 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
FLuAA Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 For å få æøå i terminal trenger man også en consolefont som støtter dette. Ut i fra egen erfaring er lat0-16?? eneste consolefont som duger. Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 15. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2007 (endret) jeg har fått til æøå, men jeg har ikke bruk for det i terminal. Mr. Elendig: jeg må kjøre startx som root jo. verken på debian eller min vanlige ubuntu-installasjon tillates det at en vanlig bruker kjører startx Endret 15. juni 2007 av hockey500 Lenke til kommentar
FLuAA Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Det er jo bare å tillate brukeren å kjøre startx! Ser ingen grunn til å nekte en bruker dette. Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 15. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2007 hadde jeg visst hvordan jeg skulle tillate hvem som helst å kjøre startx hadde jeg kanskje ikke opprettet tråden? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 (endret) Merkelig, startx skal da vanligvis kunne startes av en vanlig bruker. Sjekk om du har en fil som heter /etc/X11/config, og se om linja "allow-user-xsession" er der. Hvis den er det, men det fortsatt ikke virker, kan du se om du har en fil som heter .Xauthority i hjemmemappen din, om den er eid av root, må du bytte eier til din vanlige bruker. (chown bruker:bruker .Xauthority). Edit : på ubuntu ser /etc/X11/config ut til å hete /etc/X11/Xsession.options Endret 15. juni 2007 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Hva med å bare slenge inn su <brukernavn> -c "startx > /dev/console 2>&1" i local.start eller hva den nå kalles i debian? Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 15. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2007 allow-user-xsession er i config-fila, men jeg får likevel ikke starte x som vanlig bruker. og kommandoen til cato funka ikke, fikk permission denied på /dev/console. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 (endret) Sleng brukaren inn i video gruppa, og køyr dpkg-reconfigure xserver-commo, og la enten alle, eller lokale brukere starte X Ser ut til at du har gjort noko rart under innstalasjonen (eller at /home er full...) Endret 16. juni 2007 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå