Flammie Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 System OS: Windows XP SP2 Hovedkort: Asus A8N-SLI Deluxe PSU: NorthQ 4775-500BU2 (500W) Info CPU: AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz Winchester, vifte: Arctic Cooling Freezer 64 RAM: OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2 (2-2-2-5) Skjermkort: Asus AX800XT Radeon X800XT 256MB PCIe, vifte: Zalman VGA-Kjøler VF700-Cu I tillegg kjører pcen med 2 harddisker, 1 dvd/cd brenner og 4 standardvifter som fulgte med Lian Li PC-61 kabinettet. Skjermkortviften kjører via en multi-connector på 12V konstant, direkte knyttet til PSU. PCen er ca 3 år gammel, men PSU og skjermkortet er 8-10mnder gammel. Jeg har fulgt jevnlig med på temperaturer i PCen og ingenting har vært unormalt. CPU, hovedkort og harddisker har vært rundt 35-45 grader avhengig av romtemperatur og load, mens skjermkortet ligger tilnærmet fast på 51grader uavhengig av romtemp og load. Det skal nevnes at jeg for et halvt års tid siden hadde en skjermkortvifte som gav seg, og skjermkortet da var oppe i 90+ grader et øyeblikk før PCen slo seg av. Jeg har derimot ikke opplevd noen form for problem i ettertid som skulle tyde på at det skulle fått noen skader av dette. Problem Den siste tiden har jeg av og til hørt en elektrisk knitrelyder, som er en relativt høy lyd som er lett å høre selv med 6 vifter kjørende i PCen og kabinettet lukket, fra PCen når jeg startet spill. Dette har skjedd kanskje i snitt 1 av 10 ganger jeg har startet spill, og når jeg med en gang gikk ut av spillet så sluttet det. Forsøkte jeg å starte spillet igjen så funket det uten at knitringen kom. I forgårs opplevde jeg at knitringen dukket opp ca innen ett minutt etter jeg startet å se en film, og stoppet når jeg avsluttet filmen. Dersom jeg startet filmen igjen skjedde det samme. Jeg slo av PCen for natten og åpnet den i går for å fjerne litt støv og se om jeg så noe spesielt, uten hell. Når jeg skulle slå på PCen igjen slo jeg først på strømbryteren på PSU, og hørte knitrelyden før jeg slo på PCen. Dette gav seg etter 10-15sek, og jeg slo av strømbryteren igjen. Jeg slo den på nok en gang og det samme skjedde. Jeg slo av igjen og prøvde på nytt, og lyden gav seg. Jeg trykte litt på strømkabelen for å forsikre meg om at den satt ordentlig fast i PSU mellom disse forsøkene, og tror ikke det skal ha hatt noe effekt siden den virket å sitte godt fra første stund. PCen stod deretter på fra i går ettermiddag og funket tilsynelatende helt fint, og jeg hørte ingen knitring når jeg slo på en film. Jeg sjekket også temperaturer og volt-verdier, og de virket normale, selv om jeg så at PSU core volt vinglet med 0,02-0,03V når harddisken jobbet (jeg vet ikke om dette er unormalt mye). Jeg lot PCen stå på gjennom natten, og nå i dag når jeg sjekket innom den så hadde den slått seg av. Jeg slo den på igjen, loading screens osv så helt normale ut, Win login likeså, men når jeg kom inn i Windows tok det ikke mange sekundene før PCen slo seg av direkte og jeg hørte litt knitring idet den gjorde det. Det var ingen grafikkfeil, feilmeldinger, bluescreens eller at skjermbildet hang seg, og den slo seg bare tvert av etterfulgt av 1-2 sekund med knitring. Etter det har jeg slått av strømmen til PCen og ikke slått den på igjen i frykt for at jeg kan gjøre ytterligere skade. Er det noen som har noen formening om problemet og evt hvilken komponent som kan ha skylden? Jeg har googlet litt og lest at aktiv FPC hos PSU kan forårsake slike elektriske knitrelyder når den slår seg på, men det var ifølge det jeg leste ikke noe farlig. Siden PCen slo seg av kun få sekunder etter jeg kom inn i Windows hadde jeg ikke mulighet til å sjekke temp og volt-verdier, og forventer vel samme reaksjon (eller verre) om jeg prøver å slå den på igjen som den er. Jeg har ikke spesielt med reservedeler jeg kan teste, men vil få tilgang til en 400W PSU til helgen som jeg kan teste. Bør jeg teste denne eller sende PCen rett til reperasjon? Takker på forhånd for alle svar. Lenke til kommentar
meeg Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Det er nok mest sannsynlig strømforsyningen som lager den lyden. Prøv den andre / en annen først, og gi en tilbakemelding i denne tråden. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Her virker det helt klart som om det er PSU som er feilkilden. Siden knitrelydene kom før du hadde startet selve maskinen også. Lenke til kommentar
Flammie Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 Ok da prøver jeg å skifte ut PSU til helgen og gir tilbakemelding etterpå. Takk for svar så langt. Lenke til kommentar
Flammie Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 Oppdatering: Jeg skiftet ut PSU i går, og PCen startet opp helt fint uten noen knitrelyder når strømmen ble slått på. Jeg lot PCen stå på over natten, og den fungerte knirkefint uten noen ulyder i ca et døgn. Nå satt jeg og så på en stream i over 30 minutt, som jeg har gjort tidligere i dag, og plutselig ble skjermen helt svart og PCen lagde en lang *bzzz*-lyd til jeg slo den av. Nå aner jeg virkelig ikke hva i all verden som kan være problemet. Jeg åpnet PCen og kjente etter om skjermkortet var varmt eller noe, men det var ikke tilfellet... Noen som har noen teorier? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Du lukter ikke noe spesielt fra maskinen? Og var det en elektrisk "bzzz" du hørte? Prøv og beskriv lyden litt bedre Lenke til kommentar
Flammie Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 Elektrisk bzz lyd, ja. Jeg kan ikke forklare den noe bedre, for det var så bzz som bzz kan bli. Jeg luktet ikke noe spesielt, men jeg har vært litt forkjølet i det siste så sansene er ikke på topp. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Kan det være dårlig kontakt noe sted? kortslutning? Delvis brudd? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Forresten.. På min brors 5 år gamle maskin så knitrer det når noen er borti kontakten bak som gir strøm til hele pc en. Brøv å lirke i den og se om det er der lyden kommer ifra Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Har hatt akkurat samme PSU, den laget ogsaa knitrelyder/trafolyder. Leverte inn til komplett og fikk en ny en som virket skikkelig Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0ncAanc1 Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 vet ikke om det er dumt svar, men kanskje noen ledninger kom borti vifta? Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 vet ikke om det er dumt svar, men kanskje noen ledninger kom borti vifta? 8893597[/snapback] Tviler, vil tro det er komponentene inni stroemforsyningen som ikke er HELT friske. Lenke til kommentar
Flammie Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 vet ikke om det er dumt svar, men kanskje noen ledninger kom borti vifta? 8893597[/snapback] Tviler, vil tro det er komponentene inni stroemforsyningen som ikke er HELT friske. 8901572[/snapback] Det er liksom det som er så vanskelig å si siden jeg nå har prøvd 2 forskjellige PSUer, og selv om jeg ikke hadde knitrelyder med den andre så endte jeg altså med svart skjerm og en elektrisk BZZ-lyd. Jeg har sett over hovedkortet nøye om det var noe spor etter noe uvanlig, men uten hell. Det føles rett og slett som et problem som er rimelig håpløst å finne konkret ut av uten å ha reservedeler og prøve å bytte ut en og en ting. Det kan virke mest sannsynlig at det er hovedkortet som skurrer, men det frister ikke å kjøpe nye deler på basis av slik spekulering. Jeg vurderer sterkt å rett og slett bite i det sure eplet og kjøpe ny PC. Garantier på det meste har gått ut og å betale for supportarbeid koster fort mer enn det smaker. I så måte tenker jeg at jeg holder meg unna alt som heter Asus, for makan til mengde problemer jeg har hatt med komponenter fra de har jeg aldri vært i nærheten av. Lenke til kommentar
Abbyss Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Hei! Hvordan er strømmen i det rommet du bruker, er det dimme bryter på veggen for lys der? Prøv maskinen i et annet rom og se til at det er jording i kontakten, før du kaster hele greinen Lenke til kommentar
Flammie Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 Hei!Hvordan er strømmen i det rommet du bruker, er det dimme bryter på veggen for lys der? Prøv maskinen i et annet rom og se til at det er jording i kontakten, før du kaster hele greinen 8910728[/snapback] Hm, jeg har ingen dimme bryter på veggen for lys på rommet, MEN det er ikke jording der. Kan du utdype hva du eventuelt spekulerer i kan være problemet med tanke på dette? Det skal sies at jeg har hatt PC på dette rommet i årevis uten noen lignende problem, og denne PCen har ikke hatt lignende problem før (selv om den har hatt andre hardware problem...). Det hadde tatt seg ut om jeg kjøpte ny PC og problemet lå i veggen... Lenke til kommentar
Abbyss Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Hm, jeg har ingen dimme bryter på veggen for lys på rommet, MEN det er ikke jording der. Kan du utdype hva du eventuelt spekulerer i kan være problemet med tanke på dette? Vel, sikker er jeg langt i fra, for jeg har selv ikke jording på mine maskiner ... Men jeg bodde en gang i en gang i en kjeller leilighet, tror det var i 95. Der hadde jeg små problemer med den gang så dryge AST 486SX :-) Det var vel mest skriveren (en 9 pins matrise skriver), der jeg fikk støt av og ta i den skinnen som holdt papiret nede mot rullen. Så der var det en svak krypstrøm. Dette forsvant helt når jeg bruke en skjøtekabel fra jordet kontakt fra kjøkkenet. Jeg har ingen kunnskaper som elektriker men vi vet jo at det skal lite til for og gjøre data maskiner ustabil når det gjelder strøm. Kanskje du kjenner en som er elektriker som kanskje kan måle dette for deg uten at det koster en halv månedslønning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå