Gå til innhold

Spørsmål om lisens

Anbefalte innlegg

Når det nye digitale bakkenettet kommer vil vi da betale lisens for tven eller for denne dekoder boksen? Det vil i mine øyne virke litt idiotisk å betale lisens for ein tv som ikkje kan motta tv signaler uten å gå via ein dekoder.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du betaler egentlig for mottaker delen, om den sitter i en TV, videospiller eller tuner, spiller ingen rolle.

§ 1. Betalingsplikt

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.

Kvittering for betalt avgift gis ved kringkastingskort.

Her er linken.

Hva om jeg bare har kabel-TV eller satellitt?

Kringkastingsavgiften er knyttet til bruk av fjernsynsmottaker.

Selv om du kun ser på kabel-TV eller satellitt eller om du ikke benytter fjernsynet er du like vel avgiftspliktig. Hvordan signalene mottas eller hvilke kanaler man har tilgang til eller ser på påvirker ikke avgiftsplikten.

Kringkastingsavgiften inngår ikke i kabel-TV eller satellitt abonnementet.

Her er linken.

Lenke til kommentar
Ja, det virker veldig tåpelig å betale lisens for TVen da, og akkurat derfor tenker jeg at det vil fortsette slik, kjenner jeg Regjeringen rett.

8859867[/snapback]

Det blir jo et tolkningsspørsmål hva som ligger i begrepet "fjernsynsmottaker" som technofranki siterte her -jeg, og sikkert mange andre (men vil Lisensavdelinga og evt. domstolene tolke det slik, det er spørsmålet?) vil tolke det slik at tv med innebygd analog tuner ikke lenger er å anse som fjernsynsmottaker etter at det analoge bakkenettet er slukket i hele landet (og det skjer etter planen først i november 2009), ettersom den da ikke lenger kan motta fjernsynssendinger (her i landet..)

Eller, når jeg tenker meg litt om, så kan man jo fortsatt ta inn analoge kabelsignaler, om vi fremdeles har noen slike kabelnett i 2009, da... Skal ikke være enkelt, dette her!

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at det i en del mindre byer og tettsteder fremdeles finnes en del analoge kabelanlgegg.

Jeg vil også si meg enig i at det bør gjøres noe med lisensen. Kringkastingsavgiften (lisensen) på 2103,84 i året går i sin helhet til NRK. Så selv om det vil være "gratis" å få inn NRK, er det i praksis en svært dyr gratis kanal.

Da hadde det kanskje vært bedre å kutte lisensen og heller la NRK inngå i en abonnementspakke, slik at de som ikke ville ha NRK, kunne velge det bort. Og de som kun ville ha NRK, ville dermed ikke betale mer enn de gjør i dag (med lisens).

Lenke til kommentar
Ja, det virker veldig tåpelig å betale lisens for TVen da, og akkurat derfor tenker jeg at det vil fortsette slik, kjenner jeg Regjeringen rett.

8859867[/snapback]

Det blir jo et tolkningsspørsmål hva som ligger i begrepet "fjernsynsmottaker" som technofranki siterte her -jeg, og sikkert mange andre (men vil Lisensavdelinga og evt. domstolene tolke det slik, det er spørsmålet?) vil tolke det slik at tv med innebygd analog tuner ikke lenger er å anse som fjernsynsmottaker etter at det analoge bakkenettet er slukket i hele landet (og det skjer etter planen først i november 2009), ettersom den da ikke lenger kan motta fjernsynssendinger (her i landet..)

Eller, når jeg tenker meg litt om, så kan man jo fortsatt ta inn analoge kabelsignaler, om vi fremdeles har noen slike kabelnett i 2009, da... Skal ikke være enkelt, dette her!

8865694[/snapback]

Det har ikke vært snakk om å gjøre om loven på akkurat dette. Mange mener vi trenger en ikke-kommersiell kanal, som kan formidle saker til folk på en mer objektiv måte ( :hmm: )

Men det finnes mange kommersielle kanaler, som legger seg på en veldig seriøs (og som virker veldig lite kommersielt), så det er ikke noe argument lengre. Nå vil de fleste få mere kanaler, og som allmenkringkaster har NRK utspilt sin rolle, rett og slett fordi de er langt ifra alene, nå også blant et veldig bredt flertall av folket, og bakkenettet åpner for en helt annen distribusjon av TV.

Og jeg tror ikke at politikerne (ihvertfall ikke de som sitter i regjering nå) er interesserte i å "miste" statsstyringa på kanalen. Forsvinner lisensen, så må NRK legges om, og selv om Staten kan ha en eier-rolle, så må de forholde seg til publikum, og regulere etter inntektene. Nå kan de i praksis bare be om mere penger når de ønsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...