Opticane Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 (endret) Jeg har sett endel rundt på Flickr, og sett mye bilder tatt med HDR teknikk, noe som ser utrolig tøft ut. Er ikke helt sikker på hvordan det fungerer, men får intrykk at det er flere forskjellige eksponeringer av samme utsnitt oppå hverandre. Jeg har forstått det som D40 og D40x ikke støtter "bracketing", vil det si at jeg ikke vil kunne bruke HDR teknikk, eller bare at jeg må ta bildene manuelt etterhverandre? Fint om noen kanskje kunne utfylle litt hvordan HDR teknikk fungerer også. Takk! Endret 14. juni 2007 av Opticane Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 For å svare på ditt første spm så kan du gjøre det, men du må endre eksponeringen mellom hvert bilde. Om du søker litt i poster så finner du nok litt info, evt linker til info om HDR. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Det vil seie at du manuelt på stille eksponeringa mellom kvart bilete. Veit ikkje korleis det er greiast å gjere det, men du kan til dømes byrje med å ta eit undereksponert bilete, so set du lukkartida opp eit steg eller to (lengre lukkartid) og tek eit nytt bilete osb. Kameraet må sjølvsagt stå på stativ, so ein får nøyaktig same utsnitt på alle bileta. Elles har du forstått korleis det virker: Ein tek fleire bilete, som er eksponert ulikt; eitt «rett» eksponert, eitt (eller fleire) undereksponert og eitt (eller fleire) overeksponert. Ein tek so desse bileta inn i eit program som Photomatix, som set dei saman til eitt bilete. Det finst ein gratisversjon og ein betalversjon (med fleire mogelegheiter) av Photomatix. Framgangsmåten står forklart her. Om du har Photoshop kan du ogso gjere det her, med File --> Automate --> Merge to HDR. Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 (endret) Uten BKt modus må du bruke stativ og bytte mellom tre ulike EV komponisisjoner (0,0, -2,0 og +2,0 er det som er utgangspunktet, men kun som en guide.) Bilde 1 er orginal (0,0 EV justering) og resten er gjort nesten automatisk med BKT på et D80 og Photomatix Pro. Disse tre bildene er tatt på frihånd og er langt fra perfekte.. Resultatet fra PS3 mht Auto blir ikke i nærheten av dette (kun til info) /L Endret 17. juni 2007 av relsafus Lenke til kommentar
Vegarild Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) Jeg har så vidt begynt å skjønne meg på HDR, men jeg skjønner ikke hvordan får så ekstreme bilder at de nærmest ser tegnet ut. Se eksempel på dette bildet Endret 16. juli 2007 av Vegarild Lenke til kommentar
andm Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Jeg har så vidt begynt å skjønne meg på HDR, men jeg skjønner ikke hvordan får så ekstreme bilder at de nærmest ser tegnet ut. Se eksempel på dette bildet 9082918[/snapback] Er det virkelig et slikt resultat du vil ha, da? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Bildene må tas manuelt, men det er ikke noen stor hindring. Er bare større behov for stativ, og minimalistisk kunnskap i å endre innstillinger. send meg en pm ang Photomatix Lenke til kommentar
Vegarild Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Jeg har så vidt begynt å skjønne meg på HDR, men jeg skjønner ikke hvordan får så ekstreme bilder at de nærmest ser tegnet ut. Se eksempel på dette bildet 9082918[/snapback] Er det virkelig et slikt resultat du vil ha, da? 9083159[/snapback] Nei, egentlig ikke. Bare ren nysgjerrighet. Synes det er greit å skjønne en redigeringsteknikk litt bedre enn pur flaks. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Jeg har så vidt begynt å skjønne meg på HDR, men jeg skjønner ikke hvordan får så ekstreme bilder at de nærmest ser tegnet ut. Se eksempel på dette bildet 9082918[/snapback] Er det virkelig et slikt resultat du vil ha, da? 9083159[/snapback] Nei, egentlig ikke. Bare ren nysgjerrighet. Synes det er greit å skjønne en redigeringsteknikk litt bedre enn pur flaks. 9084132[/snapback] ja, bildet hadde jo betydelige mengder CA. jeg syns ikke slike bilder er spesielt fine, de er altfor me redigert. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Hei du! HDR er ganske enkelt å få til, også uten bracketing-funksjon. 1. Montér kamera på stativ, finn riktig fokus, finn riktig utsnitt, skru av autofokus, 2. Sett kamera i A-modus og juster blender til du er fornøyd. 3. Ta et bilde - noter ned blender og lukker 4. Sett kamera i manuelt modus 5. Pass på så blender er det samme som det var på første bildet 6. Still lukkertid 1-2 steg over den første ekponeringen og ta et bilde 7. Still lukkertid 1-2 steg under den første eksponeringen og ta et bilde Sjekk så histogrammet på bildene (vet ikke hvordan du gjør dette på en D40), og dobbeltsjekk at det mørke bildet ikke har noen verdier til høyre i histogrammet - og at det lyse bildet ikke har noen verdier til venstre i histogrammet. Om du vil være helt sikker på at du får med nok detaljer i de ekstreme områdene og ikke noe støy, så kan du også ta mere ekstreme eksponeringer på begge sider av skalaen. (4 steg, f.eks) Poenget med HDR er å få en god eksponering av alt i bildet - gjennom å kombinere forskjellige eksponeringer. Og det eksemplet du viser, det har tatt utgangspunkt i et HDR-bilde, og så blitt photoshoppet helt i mål. Endret 17. juli 2007 av jpsalvesen Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 nyttig info. skal forsøke dette jeg og Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå