Runar Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 (endret) Jeg har nå prøvd å få til en løsning på dette i flere dager, men står helt fast. Jeg har prøvd Fjernstyring (VNC), men det virket bare fra Ubuntu til OS X, ikke omvendt som jeg vil. SSH fungerer heller ikke på noen av maskinene, uten at jeg vet hvorfor. Maskinene mine kjører OS X 10.4.9 og Ubuntu 7.04 (Desktop Edition). Netatalk, som visstnok gjør det mulig å bruke Ubuntuen som AFP server, burde være lett å installere. Men når jeg prøver å installere det får det følgende melding: Starting Netatalk services (this will take a while). Jeg har latt maskinen stå i ro i flere timer, men ingen ting skjer. Tilslutt låser den seg så jeg må restarte. Jeg er veldig fornøyd med Ubuntu så langt, men dette er noe jeg virkelig skulle ha fått til å virke. Nå må jeg bruke minnepenner for å overføre filer mellom de to maskinene. Jeg håper noen her har et forlag til hva jeg burde gjøre, eller en løsning på problemene mine. Endret 14. juni 2007 av Runar Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Her er det bare VNC jeg kan hjelpe til med. Du sier det ikke fungerer? Du vet at Ubuntu har en innebygd VNC-server? System->Instillinger->Ekstern Skrivebord Lenke til kommentar
Runar Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 Ja, men jeg fikk ikke koblet til fra MacBook'en min, jeg fikk bare opp en svart skjerm. Dessuten kan du vel ikke overføre filer gjennom VNC? Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Du var logget inn på Ubuntu'en før du prøvde å koble til med Mac'en? Og nei, man kan ikke overføre filer med VNC Lenke til kommentar
Runar Skrevet 15. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2007 Ja, jeg var logget inn. Men siden jeg ikke kan overføre filer med VNC, så trenger jeg ikke hjelp med å få det til å fungere. Takk uansett! Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Slik jeg leser det, kan mac* lese både SMB & NFS - kan du bruke en av dem? Er du sikker på at du har nettverk på Ubuntumaskina? Har erfaringer med at nettverkstjenester henger seg hvis nettverket ikke er tilgjengelig. Har du prøvd å pinge de respektive maskinene? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 15. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2007 Jeg har nettverk på begge maskinene, og jeg kan også pinge begge. Nå er ikke jeg så kjent med nettverk og deling, så jeg vet ikke hva SMB og NFS er eller hvordan jeg bruke dem. Kunne du fortelle meg litt? Takk for hjelpen så langt! Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Vel - i Ubuntu kan du jo dele mapper ved å høyreklikke på dem og velge Deling - da har du valget for SMB eller NFS-deling. SMB er den delingstypen Windows bruker. NFS (Network File System) er den Linux bruker. For å si det rett ut - jeg kan ikke så mye om forskjellene jeg heller - men skal du ha tilgang til en ubuntumappe med Windows, er det enklest å bruke SMB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå