Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Iveco flyttebil - verd pengene?

Anbefalte innlegg

Du tenker sikkert på lastebil. En varebil kan godt være registrert som personbil og ha hvite skilter. Det er kun dersom varebilen (eller en hvilken som helst personbil) er registrert av et firma den må ha grønne skilter.

Jeg så vognkortet og denne veier 2940 kg (inkludert fører). Den er godkjent for en totaltvekt på inntil 5,5 tonn, men sertifikatet mitt setter en stopper ved 3,5 tonn. Med andre ord 560 kg lovlig nyttelast selv om bilen er bygget for langt mer. Vekt er også oppgitt i annonsen.

Nå vurderer jeg sterkt andre alternativer, men ikke på grunn av bilens egenvekt.

8865749[/snapback]

Det er totalvekten og ikke egenvekten som gjelder for sertifikatet, altså hvis du har klasse B kan du bare kjøre bil med tillatt totalvekt 3,5 tonn, for å kjøre denne bilen med totalvekt 5,5 tonn kreves minimum klasse C1, det spiller ingen rolle om bilen blir kjørt uten last og veier langt under 3,5 tonn når den blir kjørt. Det går også an å endre tillatt totalvekt på enkelte modeller ved en eventuell omregistrering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med en lang utgave av Toyota hiace(96\97 og nyere). Lasterommet der er 2,78 meter langt, 1,42m høyt og 1,65 bred(6,5m3). Kanskje i minste laget, men med hengerfeste så får du med resten og da får du jo igjen problem med å frakt av henger vis du leier den. Bruker ca 1liter diesel på mila og er meget driftsikker og går evig så lenge den får olje og registerim byttet når den skal. Utgavene med rwd kan være en utfordring på vintern, men noen sandsekker baki hjelper.

Edit - eu kontroll får du vanligvis noen dager-2 uker etter hvis du bestiller hos NAF.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Du tenker sikkert på lastebil. En varebil kan godt være registrert som personbil og ha hvite skilter. Det er kun dersom varebilen (eller en hvilken som helst personbil) er registrert av et firma den må ha grønne skilter.

8865749[/snapback]

Her var det litt som trenger oppklaring, grønne skilter innebærer at det er en varebil uansett om denne eies av firmaer eller privatpersoner.

Personbiler har _aldri_ grønne skilt.

Hvis en bil er registret som personbil er den ikke avgiftsmessig en varebil.

Varebiler som er registrert før 1987 kan ha hvite skilter i og med det var da man innførte de grønne skiltene på nye varebiler.

Kombinertbiler har hvite skilt, kombinertbiler har opphørt som avgiftsklasse fra i år.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En liten oppdatering: Valget falt på hurtigruta. Jeg fikk hele lasset på bare 2 doble europaller (tilsvarer 2 europaller i areal men kan stables høyere pga bedre stabilitet.)

Folkene på hurtigruta hadde en spesialtakst for private på 1000 kroner per kubikkmeter, men de var veldig snille med oppmålingen. Bredde, høyde og dybde ble avrundet nedover med 10-20 cm, samt at folkene på det kontoret jeg skulle betale ga ytterligere rabatt. (Godt sommervær, hyggelige folk). Resultatet ble at hele flyttelasset bare kostet 3600 kr inkludert moms. Det var langt bedre enn jeg hadde våget å håpe på tidligere. Jeg er kjempefornøyd med valget. Hurtigruta er absolutt å anbefale til flytting. :thumbup:

Lenke til kommentar

En av ulempene med denne metoden var at man selv måtte frakte flyttelasset til og fra hurtigrutekaia og plassere det på paller der. De ansatte stiller opp med paller, plastfolie for å forsegle pallen, fraktpapirer osv.

Hvis man skulle ha henting og utkjøring i tillegg så ble det mye dyrere. Lån av bil og henger fra bekjente, samt bare noen kilometers avstand til hurtigrutekaia gjorde det enkelt for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...