Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Iveco flyttebil - verd pengene?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en Iveco varebil til jeg skal flytte om et par uker. Er dette et bra kjøp? Hva bør jeg passe på?

De transportbyråene jeg har kontaktet skal ha mellom 10,5 og 27 tusenlapper for å frakte flyttelasset mitt fra Trondheim til Tromsø. Dermed tenkte jeg at det kunne være like greit å kjøpe en billig varebil og evt. selge den eller leie den ut i Tromsø.

Er det noen som vet hvilke skader og slitasjer jeg bør se etter på denne?

Er det noen som vet hvor mye diesel den bruker på mila på langkjøring?

Redigert: Hvor lang ventetid er det på å få EU-kontroll? Får jeg det f.eks samme dag som jeg bestiller det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan bare uttale meg veldig generelt om Iveco og det er kun ut fra det jeg har hørt fra en bekjent taxisjåfør: Problemfri og bra bil! I den andre enden av skalaen ligger MB Sprinter....

Men det var forsåvidt ikke dette som var hovedpoenget med svaret mitt.

Det jeg tenkte litt på var om du har sjekket leiepriser? Jeg vil tro at det er det rimeligste alternativet for deg, men du må selvsagt ta en ringerunde til Avis, Europcar, Hertz osv. I tillegg finnes det sikkert noen lokale selskap som leier ut varebiler / flyttebiler også.

Lenke til kommentar

Det Iveco er mest berømt for er vel "plutselig tap av elektrisitet i førerhuset", dvs Stereo, lys på speedo, vifter og slikt slutter og funke, det som hjelper da er en god runde bank på dæsjen :-)

Leiebil er vel greieste, feks "Rent a wreck" eller noe, om du ikke har bil, forhør deg om du kan levere bilen til utleierfirmaet der oppe om det er av samme navn.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
Det Iveco er mest berømt for er vel "plutselig tap av elektrisitet i førerhuset", dvs Stereo, lys på speedo, vifter og slikt slutter og funke, det som hjelper da er en god runde bank på dæsjen :-)

Gjelder det alle Iveco-modeller eller er det noe som gjelder spesifikt for denne modellen?

Leiebil er vel greieste, feks "Rent a wreck" eller noe, om du ikke har bil, forhør deg om du kan levere bilen til utleierfirmaet der oppe om det er av samme navn.

8858997[/snapback]

Tja, det er jo også en mulighet. Jeg regnet kjapt på det og kom til at prisen på leie i 3 døgn med en 10 kubikkmeter varebil og 1200 km kom på ca 5700 kr. Da er det bare spørs om de godtar at jeg kjører den kun én vei uten alt for mye påslag i prisen. (Jeg har sent epost)

Lenke til kommentar

Dette var alle Iveco'ene i flyttebyrået til en bekjent av meg, han var fly forbanna på bilene, og de hadde byttet ut all elektronikken men problemet var det fremdeles, spess på sommern når viftene i bilen stoppet uten videre, da var det bare og slå løs på dæsjen så funket det igjen.

Tror "Rent a Wreck" har mulighet for en veis leie, mot en liten avgift, selfølgelig.

Lykke til med flyttingen.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
Det jeg tenkte litt på var om du har sjekket leiepriser? Jeg vil tro at det er det rimeligste alternativet for deg, men du må selvsagt ta en ringerunde til Avis, Europcar, Hertz osv. I tillegg finnes det sikkert noen lokale selskap som leier ut varebiler / flyttebiler også.

8858982[/snapback]

Jeg har sjekket litt med lokale selskaper og de skal ha mellom 10,5 og 13 tusenlapper for jobben. Merkelig nok skal NorCargo som er landsdekkende ha over dobbelt så mye: 27 tusen. Jeg hadde trodd at de landsdekkende var billigere siden de hadde oppdrag i alle landsdeler og ikke var like avhengig av å returnere bilen for å få brukt den til flere oppdrag.

Av leie så kom jeg frem til at tur-retur med Trondheim bilkollektiv kom på ca 7 tusen med 5 tusen i depositum. Rent a wreck kommer på ca 6 tusen en vei men jeg har ikke fått svar på om det koster mye ekstra å kjøre bare tur. Avis og Europcar sjekket jeg for et par uker siden og kom frem til priser på rundt 10 tusen en vei.

Redigert:

- Avis skal ha 26 tusen en vei (3 dager) og 10 tusen (tur-retur, 7 dager)

- Avis skal ha 21 tusen en vei (3 dager) og 23 tusen (tur-retur, 7 dager)

Lenke til kommentar

Poenget med å sjekke ut muligheten for kjøp var at jeg skulle selge den i Tromsø for omtrent samme prisen. Dvs. at jeg bare betaler drivstoff og omregistrering. Hvis den Iveco'en sluker så mye som 3 liter på mila så kommer drivstoffet på omtrent 3600 kr. Med 2 liter på mila blir det omtrent 2400 kr. Omregistrering koster vel omtrent 1500 kr.

Lenke til kommentar
Hvor lang ventetid er det på å få EU-kontroll? Får jeg det f.eks samme dag som jeg bestiller det?

Eu kontroll kan du bare bestille på et verksted, hvis heldig så har dem en ledig time samme dagen.

Du må ta med i beregninga at det kan være vanskelig å selge kjærra igjen.

Men er jo en billig bil så du har ihvertfall en god ide

Lenke til kommentar
har du sjekket hvor mye baggasje du kan ha med på hurtigruta?

8861109[/snapback]

Jeg har sendt dem en epost nå og spurt om priser. Takk for tipset. :)

Du kan jo bare beholde den og bruke den til å kjøre jordbær eller noe :)

8861206[/snapback]

:!: Hehehe, det kommer ikke til å skje. Jeg har bedre ting å bruke tida på.

Men jeg kunne jo leid den ut inntil jeg får solgt den.

Er litt i tvil om jeg ville satsa på den bilen, den må eu-godkjennes iløpet av kort tid (sikkert kostbare feil siden det ikke er gjort) og panelet til sikringene er ikke på plass noe som tyder på elektriske problemer.

8861904[/snapback]

Jeg forhørte meg med eieren om EU-godkjenninga og satt som krav at den skulle være EU-godkjent om jeg skulle kjøpe den. Eventuelle feil og mangler skulle rettes for selgers regning før kjøpet. Jeg fortalte at jeg skulle kjøre til Tromsø med den og at driftssikkerhet var veldig viktig for meg. Jeg vil ikke risikere at den stopper opp.

Jeg så det dekslet var åpent men spurte ikke om det. Tenkte litt på det når Fritz0r nevnte elektrisitetsproblemene.

Lenke til kommentar
har du sjekket hvor mye baggasje du kan ha med på hurtigruta?

8861109[/snapback]

Jeg har sendt dem en epost nå og spurt om priser. Takk for tipset. :)

Du kan jo bare beholde den og bruke den til å kjøre jordbær eller noe :)

8861206[/snapback]

:!: Hehehe, det kommer ikke til å skje. Jeg har bedre ting å bruke tida på.

Men jeg kunne jo leid den ut inntil jeg får solgt den.

Er litt i tvil om jeg ville satsa på den bilen, den må eu-godkjennes iløpet av kort tid (sikkert kostbare feil siden det ikke er gjort) og panelet til sikringene er ikke på plass noe som tyder på elektriske problemer.

8861904[/snapback]

Jeg forhørte meg med eieren om EU-godkjenninga og satt som krav at den skulle være EU-godkjent om jeg skulle kjøpe den. Eventuelle feil og mangler skulle rettes for selgers regning før kjøpet. Jeg fortalte at jeg skulle kjøre til Tromsø med den og at driftssikkerhet var veldig viktig for meg. Jeg vil ikke risikere at den stopper opp.

Jeg så det dekslet var åpent men spurte ikke om det. Tenkte litt på det når Fritz0r nevnte elektrisitetsproblemene.

8863086[/snapback]

Jeg tror du skal glemme den potensielle RUSTHAUGEN.

For det første, så er jeg 110% sikker på at du, Simen, IKKE har C1 eller C førerkort. Ser det står i annonsen at det er en varebil, men har litt vanseklig å tro det, da den heter 4912. Som betyr 4900 kg totalvekt, og ca 120 Hk.

For det andre har den hvite skilter, noe varebiler IKKE kan ha.

Lenke til kommentar

Du tenker sikkert på lastebil. En varebil kan godt være registrert som personbil og ha hvite skilter. Det er kun dersom varebilen (eller en hvilken som helst personbil) er registrert av et firma den må ha grønne skilter.

Jeg så vognkortet og denne veier 2940 kg (inkludert fører). Den er godkjent for en totaltvekt på inntil 5,5 tonn, men sertifikatet mitt setter en stopper ved 3,5 tonn. Med andre ord 560 kg lovlig nyttelast selv om bilen er bygget for langt mer. Vekt er også oppgitt i annonsen.

Nå vurderer jeg sterkt andre alternativer, men ikke på grunn av bilens egenvekt.

Lenke til kommentar

OML: Muligens, jeg har hørt litt rundt men det virker ikke som mulighetene er veldig gode. Bilene må returneres og da tar det gjerne 4-5 dager låning. Jeg får lånt en stor tilhenger i Trondheim gratis lenge nok.

Jeg fikk forresten akkurat inn prisen på frakt med hurtigruta. Det koster 800 kr per kubikkmeter + moms. Det er jo ikke så galt når jeg slipper å kjøre det selv, kan ta det i flere porsjoner osv. Lasset mitt er anslagsvis 8 kubikkmeter.

Lenke til kommentar

Jeg fikk akkurat inn et bud fra Rent a wreck. De ville ha returnert bilen og ga meg en totalpris på 5500 kr inkludert fri km (Jeg regner med det er pluss drivstoff og det kommer vel på rundt 2500 kr tur-retur)

Modellen de tilbød var en Mercedes Sprinter med 12 kubikkmeter lasterom.

Hvor mye diesel bruker denne på mila på langkjøring?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...