Deem Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 (endret) Hei, har nettop kjøpt meg en Zyxel ES-105a, og skal sette opp noen datamaskiner i et nettverk. To har xp og en har vista. Jeg skulle gjerne ha satt opp forbindelsen uten å måtte være koblet til internett bare for å kunne dele filer osv... Noen som kan hjelpe meg her? Fikk beskjed om å: sett opp pc ene med ip adresser exempel: pc1 ip 10.0.0.1 nettmaske 255.255.255.0 pc2 ip 10.0.0.2 nettmaske 255.255.255.0 Har gjort dette, så kommer det opp at den pakker, og så stopper den... Deretter skjer det ikke mer... Endret 14. juni 2007 av snillest Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Dette er en helt vanlig bordswitch og du trenger ikke konfigurere noe som helst. Switchen har innebygd DHCP og deler derfor ut IP-adresse automatisk. Lenke til kommentar
Ben-o Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Er det en helt vanlig bordswitch har den nok ikke innebygd DHCP, og du må sette opp IPadresse på datamaskinene i nettverket selv. Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=23073 Ta en titt da vel. Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Merket det nå, jeg som nesten var sikker på at den hadde DHCP.. min feil.. Til trådstarter, du kan like greit koble utenom en switch.. bare ta en kabel fra den ene maskinen til den andre. De fleste nye nettverkskort krysser TP automatisk, men er det eldre maskiner, bruk en krysset. Lenke til kommentar
Deem Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 Har tenkt tanken, men krysset kabel har overføringshastighet på bare 10mb/s... Derfor jeg kjøpte switch, sånn at det gikk litt raskere... Har også prøvd vanlig lan kabel men det gikk ikke, vet ikke om det har noe med å gjøre at jeg har bærbare med ikke fullt så gode nettverkskort... Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 10? Absolutt ikke, du må bare sette full-duplex Det kan være at den bærbare har 10, men da hjelper det ikke med switch uansett. Lenke til kommentar
Deem Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 (endret) Amentio.no som sa at kryssa bare hadde 10mbps... Antok at de hadde peiling:p... Er en Asus A6Rp, står at den har 10/100 Mbps, er ikke sikker på om det betyr ti eller hundre, sier litt om hvor dataexpert jeg er:P... Endret 14. juni 2007 av snillest Lenke til kommentar
Ben-o Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 (endret) Du har jo tre datamaskiner også som skal i nettverket, sant? På XP-maskinene kan du gjøre følgende for å sette opp manuell IP-adresse: Høyreklikk "mine nettverkssteder" > høyreklikk "lokal tilkobling", egenskaper > nederst i vinduet finner du "Internett protokoll (TCP/IP)" som du merker og trykker egenskaper knappen under > velg at den ikke skal få IP-adresse automatisk, og skriv inn en IP-adresse. IP-adressene på alle tre datamaskinene burde være i samme subnett, det vil si f.eks 192.168.0.*, hvor stjernen representerer et hvilket som helst tall mellom 1 og 254. Edit: "Subnet mask" settes automatisk til 255.255.255.0, og gateway skal du ikke bry deg om. Endret 14. juni 2007 av Ben-o Lenke til kommentar
Deem Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 Mange takk, får håpe at det virker:)... Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Amentio.no som sa at kryssa bare hadde 10mbps... Antok at de hadde peiling:p... Er en Asus A6Rp, står at den har 10/100 Mbps, er ikke sikker på om det betyr ti eller hundre, sier litt om hvor dataexpert jeg er:P... 8859251[/snapback] 10/100 betyr at den støtter både 10 og 100 Du har jo tre datamaskiner også som skal i nettverket, sant? På XP-maskinene kan du gjøre følgende for å sette opp manuell IP-adresse: Høyreklikk "mine nettverkssteder" > høyreklikk "lokal tilkobling", egenskaper > nederst i vinduet finner du "Internett protokoll (TCP/IP)" som du merker og trykker egenskaper knappen under > velg at den ikke skal få IP-adresse automatisk, og skriv inn en IP-adresse. IP-adressene på alle tre datamaskinene burde være i samme subnett, det vil si f.eks 192.168.0.*, hvor stjernen representerer et hvilket som helst tall mellom 1 og 254. Edit: "Subnet mask" settes automatisk til 255.255.255.0, og gateway skal du ikke bry deg om. 8859273[/snapback] 192.168.0.1 burde vel være gateway.. så har vi broadcast.. Anyways.. håper det fungerer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå