Gå til innhold

Mange spørsmål- Trening og kosthold


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil du ikke begynne på treningsstudio? Det er billigere enn å kjøpe inn masse utstyr (du vil trengere flere vekter etterhvert som du øker i styrke), du får som regel gratis veiledning av de som jobber der til å lære deg å utføre øvelsene korrekt (som er mye viktigere enn å løfte mest mulig) og du får som regel tilgang til mye mer utstyr.

 

Uansett..

 

Det er vanskelig å si noe om kostholdet ditt når det eneste du sier er "Nå har jeg begynt å spise mye bedre, oftere, sunnere og mer enn det jeg pleide". Det viktigste av alt for at du skal gå opp i vekt er at du spiser overskudd av kalorier i forhold til hvor mye du forbrenner. Siden du kun veier 60kg vil dette være ca 2500kcal i løpet av en dag. Av dette bør ~20% være fett, ~500 kcal komme fra proteiner (blir rundt 130g proteiner om dagen vil jeg tro) og resten fra karbohydrater. Jeg vil tippe at du må spise mye mer enn det du gjør i dag for å nå dette målet, de aller fleste tror de spiser mye når de egentlig spiser alt for lite. Prøv å gi oss ca hva og hvor mye du spiser i løpet av en dag :)

 

For å svare på spørsmålene dine:

 

1. Ja, drikk helmelk. Men du bør etterhvert bytte ut til lettmelk senere, i og med at du helt vil få fettet ditt fra en bedre kilde.

2. Multivitamin er helt greit, ta gjerne et kosttilskudd ala møllerens omega 3 trantabletter.

3. Spis mye mat før du legger deg. Kroppen resituerer seg best når du sover, og da trenger den langsomme karbohydrater og proteiner for å bygge muskler!

Lenke til kommentar

Hadde tenkt til å sette opp hva jeg spiste, men ble så rotete siden jeg ikke spiser det samme hver dag. Her er en liste over sånn cirka hva jeg får i meg på en dag.

 

Frokost

En bolle havregryn med melk, rosiner/banan/syltetøy

 

Mellommåltid 1

Pleier som regel og ta meg noe frukt. Bananer og epler er det det går mest i.

 

Lunsj

3-4 Grove knekkebrød med makrell i tomat/kjøttpålegg/leverpostei

 

Mellommåltid 2

Tunfisk og kesam smørbrød

 

Middag

Kylling, kjøtt, fisk, poteter, ris, pasta. Her varier det ofte. Burde få inn litt grønnsaker her.

 

Mellommåltid 3

Tunfisk og kesam smørbrød eller pasta/ris

 

Kveldsmat

2-3 Hardkokte egg eller Tunfisk i vann

 

 

Noen dager spiser jeg litt oftere enn dette. Men da tar jeg som regel frukt hvis jeg venter på et større måltid. I tillegg drinker jeg mye melk, vann og juice.

Endret av Sykgaffel
Lenke til kommentar
Eg ville ha anbefalt å begyne og gå på protein tilskudd og kreatin, og kansje karbo tilskudd...

8859308[/snapback]

 

Kostholdet hans ser bra ut, tillskudd er slettes ikke nødvendig, ei kreatin i og med at han vil få veldig stor effekt bare av dette pluss trening.

 

Sykgaffel: Pakk i deg en stor banan evt rosier og nøtter etter trening, og spis en boks tunfisk litt senere. Kostholdet ditt er i boks for noen kilo fremover ;)

Lenke til kommentar

1. Ja, drikk helmelk. Men du bør etterhvert bytte ut til lettmelk senere, i og med at du helt vil få fettet ditt fra en bedre kilde.

 

 

8858586[/snapback]

Nei nei og atter nissenei. Melk er for kyr. Fettet i melk er vel det som legger seg lettest, og setter seg best. Ment for kalver, ikke mennesker. Skal du drikke melk, så drikk minimum lettmelk. Fett kan du få fra olivenolje o.l

Lenke til kommentar

1. Ja, drikk helmelk. Men du bør etterhvert bytte ut til lettmelk senere, i og med at du helt vil få fettet ditt fra en bedre kilde.

 

 

8858586[/snapback]

Nei nei og atter nissenei. Melk er for kyr. Fettet i melk er vel det som legger seg lettest, og setter seg best. Ment for kalver, ikke mennesker. Skal du drikke melk, så drikk minimum lettmelk. Fett kan du få fra olivenolje o.l

8859518[/snapback]

 

Melkeprodukter som effektive "fat-fighters".

Lenke til kommentar

1. Ja, drikk helmelk. Men du bør etterhvert bytte ut til lettmelk senere, i og med at du helt vil få fettet ditt fra en bedre kilde.

 

 

8858586[/snapback]

Nei nei og atter nissenei. Melk er for kyr. Fettet i melk er vel det som legger seg lettest, og setter seg best. Ment for kalver, ikke mennesker. Skal du drikke melk, så drikk minimum lettmelk. Fett kan du få fra olivenolje o.l

8859518[/snapback]

 

Melkeprodukter som effektive "fat-fighters".

8859800[/snapback]

Dette tar for seg melkprodukter med lite fett, helmelk har mye. Å fettet i melk er fortsatt ikke bra.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Eg ville ha anbefalt å begyne og gå på protein tilskudd og kreatin, og kansje karbo tilskudd...

8859308[/snapback]

 

Kostholdet hans ser bra ut, tillskudd er slettes ikke nødvendig, ei kreatin i og med at han vil få veldig stor effekt bare av dette pluss trening.

 

Sykgaffel: Pakk i deg en stor banan evt rosier og nøtter etter trening, og spis en boks tunfisk litt senere. Kostholdet ditt er i boks for noen kilo fremover ;)

8859339[/snapback]

Hvorfor ikke proteintilskudd? Når man har et såpass strukturert kosthold er det da ikkeno i veien for å få det siste av dagsbehovet av proteiner fra tilskudd.

Lenke til kommentar
Eg ville ha anbefalt å begyne og gå på protein tilskudd og kreatin, og kansje karbo tilskudd...

8859308[/snapback]

 

Kostholdet hans ser bra ut, tillskudd er slettes ikke nødvendig, ei kreatin i og med at han vil få veldig stor effekt bare av dette pluss trening.

 

Sykgaffel: Pakk i deg en stor banan evt rosier og nøtter etter trening, og spis en boks tunfisk litt senere. Kostholdet ditt er i boks for noen kilo fremover ;)

8859339[/snapback]

Hvorfor ikke proteintilskudd? Når man har et såpass strukturert kosthold er det da ikkeno i veien for å få det siste av dagsbehovet av proteiner fra tilskudd.

8860371[/snapback]

 

Når du veier 60kg, og spiser så mye som han gjør, så er det ikke nødvendig. Du trenger det rett og slett ikke. Eneste er kanskje en shake etter trening, i og med at det er ganske praktisk, men trenger ikke noe tilskudd for å få kostholdet bra.

Lenke til kommentar

1. Ja, drikk helmelk. Men du bør etterhvert bytte ut til lettmelk senere, i og med at du helt vil få fettet ditt fra en bedre kilde.

 

 

8858586[/snapback]

Nei nei og atter nissenei. Melk er for kyr. Fettet i melk er vel det som legger seg lettest, og setter seg best. Ment for kalver, ikke mennesker. Skal du drikke melk, så drikk minimum lettmelk. Fett kan du få fra olivenolje o.l

8859518[/snapback]

 

Melkeprodukter som effektive "fat-fighters".

8859800[/snapback]

Dette tar for seg melkprodukter med lite fett, helmelk har mye. Å fettet i melk er fortsatt ikke bra.

8859960[/snapback]

 

Helmerk har hele 3% fett, så det er nok riktig det.

 

Men hvor mye skade kan 0,1 g fett pr. 100gram gjøre? Det er 1 gram fett per liter skummet melk.

Lenke til kommentar
obey hyrlen, han har kunskap i det feltet.

 

og proteiner før du legger deg

8890470[/snapback]

Ja, men ingen burde være redde for å drikke skummet melk i alle fall. Det er jo veldig lite fett i det, og det er en grei kilde til både kalcium og litt ekstra proteiner i kosten.

Lenke til kommentar
obey hyrlen, han har kunskap i det feltet.

 

og proteiner før du legger deg

8890470[/snapback]

Ja, men ingen burde være redde for å drikke skummet melk i alle fall. Det er jo veldig lite fett i det, og det er en grei kilde til både kalcium og litt ekstra proteiner i kosten.

8891317[/snapback]

Ja skummet melk er ok. Men burde ikke drikke for mye av det heller, overskudd av kalsium kan forårsake at kroppen slutter og ta det til seg.

 

Melk er for kyr, synd det er så forbanna godt :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...