Gå til innhold

Tempraturer på Raid 5?

sdf123

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter at jeg satte mine 3 250gb samsung s-ata disker i raid 5 har jeg ikke fått noe mulighet til å lese tempraturene på dem lengre. De står koblet til et Sunsway/ST Lab PCI SATA RAID 4P, SiL3114 kontroller kort. De har alltid stått koblet opp mot dette og før kunne jeg lese tempraturen på dem fra dette kortet, men altså ikke nå som dem er kommet opp i raid 5. Er det noen mulighet for at jeg kan få tilbake visning av tempraturen nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt tips: Forsøk å bytt ut softwaren som leser temperaturen.

Benytter du hardware raid, så kan det godt være at du rett og slett mister denne funksjonaliteten. For avlesing av temperatur gjelder jo kun hver enkelt harddisk. Og hvis du benytter HW raid, så vet jo ikke windows at det er et raid-sett. Windows "ser" bare at det er en disk der, og ikke noe mer.

Lenke til kommentar

Veldig dumt, men har en IDE disk som står rett under, får gå utifra den temraturen da=)

Men må man ha en annen raid controller for å få lest av tempratus på raid? Skjønner ikke helt hva du mener med en ren hardware-løsning.

Lenke til kommentar
Veldig dumt, men har en IDE disk som står rett under, får gå utifra den temraturen da=)

8888973[/snapback]

Det som er dumt er vel at den disken du måler temperaturen på står nederst mens at varmen stiger opp. Da må du jo alltid anta at temperaturen på de andre diskene er høyere.

Skjønner ikke helt hva du mener med en ren hardware-løsning.

8888973[/snapback]

Ok, formulerte meg kanskje litt upresist der. Det jeg mente var at du sansynligvis kommer til å trenge et eget sett med temperatursensorer og en tilhørende kontrollenhet som du monterer inn i en 5 1/4' brønn (der du kan skru inn CD-rom og slikt). Noe sånt som denne her som jeg vil tro er en bra modell. Har selv testet en liknende, men ikke akkurat den der. Eneste ulempen er at du må belage deg på litt knoting før den er ferdig montert.

Men må man ha en annen raid controller for å få lest av tempratus på raid?

8888973[/snapback]

Det vet jeg faktisk ikke. Min erfaring (litt ut-datert dog) tilsier at ekstra IDE-kontrollere for raid ikke støtter avlesing av smart-data fra harddisker., selv om dem ikke står i et raid-sett. Mulig at dyrere modeller støtter det. Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...