rwh123 Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Jeg ønsker meg et systemkamera der optikk kan skiftes ut. Jeg ønsker også at startsett med akseptabel optikk, og gjerne en ekstra blits bør ende på under 10.000 Det jeg har vurdert er: D40x kitl 6500. (med blits) Olympus E400 med to linser. (14-42 og 40-150) til 6000 Olympus E330 med 14-45 linse til 5000 Canon 400D kit til 6500. D80 med linse (18-70) til 9000 Er vokst opp med at Canon og Nikon er det vanlige valget, men for meg ser det ut som om det er mer for pengene hos olympus. Har også fått tilbud på Olympus E-330 med 14-45mm linse til 5000. Men dette er en utgående modell. Etter litt testing og leting på nett ser det ut for meg som om jeg får mest for pengene med Olympus E400. Da får jeg to zoomlinser med i kit. Spørsmålet er om jeg likevel kommer bedre ut med E-330 med 14-45 linse til 5000. Akam har testet kameraet, men da antagelig med høyere pris som sammenligning. Med denne har jeg faktisk råd til bedre blits. Er det noen som har synspunkter? Kamera skal brukes i familiesammehenger. Jeg er lei av trege kompaktkameraer, der øyeblikkene er bodte før kameraet har stilt seg inn. Samtidig ønsker jeg å ha muligheten til selv å velge dybdeskarphet etc. Jeg har ikke funnet ut noe om byggekvalitetet ellers. Med små barn bør det tåle litt. Jeg var innom to butikker i går. Nikon D40 føltes spinklere enn Olympus / Canon. Nikon D80 virket mest robust, men er også vesentlig dyrere. Nikon er også uten motor i kamera, i den grad det begrenser utvalget at optikk. Begge butikkene mente at Canon burde kjøpes uten Kit-objektiv. Med bedre optikk nærmer prisen seg 10000. Noen som har kommentarer? Jeg mener at Live View er viktig med ikke hvis det går på bekostning av for mye annet, spesielt treg autofokus. R Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Nikon D40 + Sb400 + 18-55mm AF-S DX II + 55-200mm AF-S DX VR = 7000,- Jeg ser ikke hvordan dette ikke skulle tilby minst like mye for pengene som for Olympus. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Jeg var innom to butikker i går. Nikon D40 føltes spinklere enn Olympus / Canon. Nikon D80 virket mest robust, men er også vesentlig dyrere. Nikon er også uten motor i kamera, i den grad det begrenser utvalget at optikk. D80 har motor i huset, det er kun D40 og D40x som ikke har det. Med andre ord: all AF-optikk til Nikon F-fatningen gir autofokus på D80... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Nikon D40 + Sb400 + 18-55mm AF-S DX II + 55-200mm AF-S DX VR = 7000,- Jeg ser ikke hvordan dette ikke skulle tilby minst like mye for pengene som for Olympus. Og hvis du synes 18-55 er for treg/dårlig/billig, får du for 2300 kr mer den utmerkede 18-70 til Nikon, eller for nærmere 3000 kr, 18-135 som heller ikke er dårlige. Fremdeles er du under 10000 selv inkl. minnekort... Det er ikke tvil om at dette gir mye for pengene! Ang. fastoptikk er det heller dårlig stelt for D40, men ryktene sier (etter hvert ganske sterke og tildels troverdige rykter) at det er mye ny AF-S-optikk på vei... Lenke til kommentar
dags Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Olympus byr på bra optikk til OK pris. Personlig oppfatter jeg at objektivvalutaen du får gir mer pr. krone en tilsvarende fra konkurrentene, spesielt de to store som du refererer til. Olympus har svært kompakte kamerahus og objektiv som er spesielt greit ved reiser. Mindre bagger tar mindre plass. Canon og Nikon sammen med Sony Alpha gir deg nok fortsatt litt mer å gå på i dårlig belysning, men for ikke mange årene siden var det heller ikke spesielt vanlig med iso-hastigheter over 400 (film). Olympus gir helt OK resultat ved 800 og etter min mening også for 1600 iso. Søkerne til Nikon og Sony er betydelig større (og bedre) enn hva Olympus byr på, men det var dette med Live-view sammen med fungerende AF da (E-410 og kommende E-510) og ikke minst støvfjerningsmekanisme som fungerer! Personlig oppfatter jeg at Olympus best på dette. Canon gir teoretisk muligheter for noe større kontrast- og dynamiskomfang med litt mer detaljer i de letteste høylys og dypeste skygger, men om du ser forskjell i praksis vet jeg ikke. I fht. album bruk og bilder i bokhylla, tror jeg dette er mest av akademisk interesse. Skal du utnytte muligheten, bør nok atskillige ekstra kroner legges i optikk. Vedrørende fargegjengivelse opplever jeg at både Nikon og Canon for amatør modellene gir litt for kraftige (mettede) farger. Rødt kan oppleves litt oransje og grønt har litt for mye gult i seg (blir gulgrønt). Stor forskjell fra 400D til 5D for Canon og D40/D80 til D2x for Nikon (, men dette har kanskje mest med min opplevelse av farger å gjøre?) Jeg mener personlig at Olympus gir de beste og reneste fargene rett fra kamera og i tillegg gir best resultat (foruten Fujifilm S3/S5pro) for direkte utskrift av filer i JPEG uten etterbehandling, men nok en gang meg om det. Andre mener kanskje noe annet. Oppsummering: Liker du å reis og ta bilder av/med natur i Norden, samt har hang til litt makro, anbefaler jeg Olympus. Kommer kanskje også best ut med kit-objektiv? Liker du derimot folklore, sterke/gyldne farger, reiser til Asia og lit ”glam-feeling” bør du vurdere Canon, Nikon eller Sony. Mye og svært god optikk tilgjengelig, men kvalitet koster. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Jeg mener personlig at Olympus gir de beste og reneste fargene rett fra kamera og i tillegg gir best resultat (foruten Fujifilm S3/S5pro) for direkte utskrift av filer i JPEG uten etterbehandling, men nok en gang meg om det. Andre mener kanskje noe annet. Kan være du har rett når det gjelder standardinnstillinger, men de fleste DSLR har mulighet til å endre på dette. Er man klar over dét når man kjøper, burde ikke det være noe argument. Det blir som å si at den ene bilen er bedre enn den andre, fordi setene var rett innstilt da du prøvde den... Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Personlig synes jeg Olympus-kameraene virker litt små, men det er en smakssak. Men hva med Pentax? Det er også en produsent som er verdt å se på. Fullt på høyde med Nikon og Canon i det prissegmentet du ser på. dags: Sony Alpha 100 er vel ikke akkurat kjent for god ytelse ved høy ISO? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Personlig synes jeg Olympus-kameraene virker litt små, men det er en smakssak. E-330 er ikke så verst, E-500 har jeg ikke holdt i. E-400 er faktisk ganske greit, men remfestet ødelegger hele kameraet. Det skulle ganske enkelt ikke vært plassert der... Lenke til kommentar
rwh123 Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 E330 er ganske stor. E-400 er liten. Jeg likte grepet på E-500 bedre enn E-400. Men jeg likte E-400 bedre enn D40. Virker ikke som om noen anbefaler Canon i den prisklassen jeg ser etter. Jeg har fått låne E-330, og den er vesentlig større enn E-400. Den ligger pent i esken sin og skal åpnes når jeg kommer hjem. Jeg skal prøve den og se litt hvordan jeg liker den. Ingen vet når E-510 er i salg. Dessuten er den _mye_ dyrere. Bildene blir mye familie på tur. Litt natur (med makro) og barn i bevegelse. Live View tillater at man ikke trenger å se i søkeren og gir noe mer spillerom med vinkler. Spørsmålet er om E-330 med standard zoom + 4000 kroner i tilbehør er bedre enn naken Nikon/canon. Da får jeg også råd til en ekstern blits + muligens ett objektiv ekstra. Runar Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Virker ikke som om noen anbefaler Canon i den prisklassen jeg ser etter. Tja, EOS 350D og 400D har mange fornøyde brukere, og det er utvilsomt teknisk bra kameraer. Det er i hvert fall verdt å prøve ut og se om du liker, men personlig synes jeg Canon har gjort en dårlig jobb med ergonomien på de modellene. Jeg ville definitivt ikke kjøpt en av de modellene uten å prøveholde først. Problemet med alle "hjelp - skal ha nytt kamera"-trådene er at stort sett alle modeller i det prissegmentet er teknisk bra kameraer som leverer gode bilder. Det er ingen som skiller seg ut som langt overlegne eller helt ubrukelige. Så det eneste virkelig gode rådet man kan gi er å oppfordre til å sjekke ut alle produsentene (og jeg synes fremdeles ikke du skal ignorere Pentax, selv om jeg personlig gjerne vil se flest mulig kjøpe Nikon ) og prøve ut forskjellige kameramodeller. Det viktigste er egentlig å ikke se deg blind på tekniske egenskaper, men heller finne et kamera som du trives med å bruke. De tingene som virkelig gjør forskjellen på den fronten er ergonomi, søker og brukergrensesnitt (knapper, skjerm og menyer). Personlig har jeg Nikon D80, og valgte det på grunn av at jeg liker søkeren veldig godt, det er behagelig (for meg med mine hender) å holde i, og jeg liker veldig godt plasseringen av knapper og kontrollhjul. Små detaljer kan gjøre stor forskjell på den fronten... for eksempel synes jeg det å ha et horisontalt fremre kontrollhjul plassert under lukkerknappen er bedre enn et vertikalt kontrollhjul bak den. Andre mennesker trives best med det motsatte. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 E-400 er meget behagelig i bruk, kritikk av størrelse og remfeste til tross. Se mine egne efaringer og bilder (+ egen side om den ekstra makrolinsa jeg kjøpte) på min kameraside så slipper jeg skrive så mye... Kan iallfall godt anbefale denne med dobbeltkit. Selv ga jeg 4995,- for pakken. Svært mye kamera og optikk for en passe slant. Lenke til kommentar
moestue Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Nikon er også uten motor i kamera, i den grad det begrenser utvalget at optikk. 8857917[/snapback] Du er klar over at Canon ikke har hatt motor i kamerahuset på de fleste modeller i flere år? Det er bare det at Nikon først nå "lanserer" AF-S objektivene sammen med D40/x som er uten fokusmotor i huset. Allikevel er det et poeng at det er mindre utvalg av AF-S linser, men for en amatør skulle kit objektiv og 55-200mm VR holde godt. Er vertfall den pakka jeg går for snart. Lenke til kommentar
rwh123 Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Da er kamera bestilt. Jeg endte opp med Olympus E510 som koster det samme. E510 er en litt større utgave av E-410 med billedstabilisator. E410 fikk hederlig omtale i dpreview.com. E510 kit med to linser (14-42 og 40-150) kommer på 7000,- Da har jeg råd til blits og minnekort og veske og minnekort. Jeg kommer tilbake med bruksinntrykk etter noen dager. Lenke til kommentar
dags Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Gratulerer. E-510 har litt bedre batteri enn E-410, men det viktigste i selvekamerahuset er nok bildestabilisatoren (IS). Det at Olympus har markedets beste støvfjerningsmekanisme (eneste som virkelig fungerer?) er nok heller ingen bakdel. Du får nå tilgang til en mengde kvalitetsoptikk om behovet skulle melde seg selv om kit-objektivet heller ikke er å kimse av. Her får du en oversikt over 4/3-systemet du nettop har valgt: http://www.olympus.no/consumer/dslr_6784.htm Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Da er kamera bestilt. Jeg endte opp med Olympus E510 som koster det samme. E510 er en litt større utgave av E-410 med billedstabilisator. E410 fikk hederlig omtale i dpreview.com. E510 kit med to linser (14-42 og 40-150) kommer på 7000,- Da har jeg råd til blits og minnekort og veske og minnekort. Jeg kommer tilbake med bruksinntrykk etter noen dager. 8895110[/snapback] Hvor fikk du det tilbudet ? Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå