Gå til innhold

pcen boter ikke med den nye barrecuda V 80gb.

Anbefalte innlegg

pc boter ikke med disken som verken slave eller master.

får opp bios men der er det stopp.

både som slave og master detekterses ingen, av og til.

har prøvd både som pimary og secundar slave.

jumperen som cabel select, slave og master.

noen få ganger har pcen prøvd å bota, men misslyktes, selv om first boot er hdd0. pcen har aldrig prøvd å boota med first boot cd-rom og seagaten som master alene...

hardisken har aldrig vert i bruk... helt ny...

pcen boter med en annen IBM 40gb som slave.

noen med samme problem?

Hjelp meg......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig du må formatere disken først. Fdisk fungerer, men Maxtor har en egen greie du kan laste ned. I denne pakka ligger også et program for å sjekke om det er noe feil med disken.

Edit: Hvis hovedkortet er "gammelt" må du kanskje oppdatere bios for å kunne benytte store disker.

Lenke til kommentar

hmmm. hvordan.. kommer jo ikke inn i windows med disken tilkoblet. prøvde en fdisk, den ble lakt på ramen(siden ingen hardisk blir detektert i bios), og siden fikk jeg ikke kjørt programmet derfra...

hovedkortet... eller retteresakt. jeg har to pcer. er et MSI K7T Turbo

nr 2 er EPOX EP-8RDA+

Her prøvd både gamle og nye(ultra ata cabel) ide kabler..

den er kjøpt på databutikken... kanskje man ringer seagate???

går vel 14 dager før man får ny, om den er ødelagt..

Lenke til kommentar

Jeg syntes du blander begrepene litt. Når du har en helt ny disk, så er det jo ingen partisjon der. Så når du booter fra floppy, så blir RAMdisken C. Det er jo helt normalt. Du bruker da fdisk, lager partisjoner, og så må du reboote og da blir ramdisken noe annet.

Men når du ikke detekterer disken i BIOS (eller fdisk) så har du et annet problem, og du roter deg bort med å tenke på hva som skjer når du booter.

Mulig det har noe med BIOS og disk størrelse å gjøre, skader ikke å sjekke om det finnes nyere BIOS.

Lenke til kommentar

klarer bois å detekte 80gb ibm. Da burde den finne seagaten også. det som er merkelig er at begge harddiskene forsvinner i bios når seagaten og IBMen er i slave/master eller cabel select.

har jo før fått inn disker og kjørt Partition Magic Pro 7.0. og alt har vert fint..... men dette fatter jeg ikke.

jeg er ikke noen dos kjører, hva gjør jeg etter at disketten er lagt i ram. og seagaten er koblet alene som cabel select på master delen av kabelen.

dette har jeg prøvd....

C: (så sktiver jeg exe, trykker enter) og et eller annet feil oppstår og er tilbake på C:

på hardisken står det at man skal in i bios å auto detekte hardisken før man går videre.

på msi kortet skjer da ingenting, de få gangene jeg her set den der har den forsvunnet hver gang jeg har trykt auto detect.

på epox låser bios seg når jeg trykker auto detekt.....

dette gjelder bare seagaten...

jeg tror jeg blir GAAAAAL...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du bør være litt forsiktig egentlig.

Du har Award Bios 4.51PWD ikke sant?

Denne støtter ikke disker over 36GB. (eller noe).

Jeg kjøpte en Seagate på 120GB her for et par uker siden og datamaskinen min har vært totalt vrak siden da.

Du kan enten finne ut om hovedkortprodusenten din har en oppdatering til BIOSen din. Har de det, og denne er nyere eller eldre enn 07/07-1999 4.51PWD, så er det mulig du kan installere denne, og diskene vil oppdages lett som fett.

Men om det ikke finnes noen oppdatering, ikke prøv å oppdatere med noe annet.

Kjøp enten nytt hovedkort, eller gå på seagates sider og last ned Disc Wizard Starter edition fra Seagates site:

http://www.seagate.com/support/disc/driver...rs/discwiz.html

Les instruksjonene på hvordan få stor disk til å virke med gammel BIOS.

(Man skal få disken til å rapportere mindre størrelse, og så legge inn et DDO (Disk Drive Overlay eller noe) som får tingene til å gå glatt..)

Det gjorde de ikke for meg, da. Jeg installerte Win2k på den nye disken, og hver gang jeg hadde i både gammel og ny disk fikk jeg blåskjerm når jeg prøvde å starte opp systemet.

Så jeg prøvde å installere den gamle harddisken på nytt..

og mistet partisjonene mine. ARHH..

Men lykke til. Det trenger du.

- Bjørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...