Mazeking Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 (endret) Driver å lager en del enkle nettverkstegninger i VISIO ser dog at enkelte generelle symboler mangler. Finne masse fine generelle symboler som for FTP servere, webservere, filservere osv. Jeg savner generelle symboler for Cluster, Load Balancing og SAN. Vet at det finnes en masse stensiler på VisoCafe og lignende men det er leverandørspesifike objekter. Er altså ute etter generelle leverndøruavhenige objekter som matcher det som ligger i visio under "enkle nettverksdiagrammer" og "active directory". Noen som har noen tips? Endret 14. juni 2007 av Mazeking Lenke til kommentar
roac Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Cluster er ikke én enhet, det er en gruppe serveren som kan ha en rekke forskjelige konfigurasjoner. Et cluster har alt fra én til mange servere (en-node cluster har faktisk sin nytte til enkelte ting), med alt fra ett til mange nettverkskort, fordelt på flere forskjellige segmenter. Nodene kan være plassert på samme fysiske lokasjon, eller flere forskjellige. Etter min oppfatning er man nødt til å tegne opp enkeltkomponentene i et cluster selv. NLB er noe av det samme. Det vil kanskje være av interesse å vite hvor mange servere som inngår, hvordan disse er koblet, hvilke som står koblet til hvilke switcher og så videre. Når det gjelder SAN burde det være komponenter til å tegne opp SAN fabric, men dette bør være i et eget diagram, og ikke blandes med nettverket. Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 15. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2007 Cluster er ikke én enhet, det er en gruppe serveren som kan ha en rekke forskjelige konfigurasjoner. Et cluster har alt fra én til mange servere (en-node cluster har faktisk sin nytte til enkelte ting), med alt fra ett til mange nettverkskort, fordelt på flere forskjellige segmenter. Nodene kan være plassert på samme fysiske lokasjon, eller flere forskjellige. Etter min oppfatning er man nødt til å tegne opp enkeltkomponentene i et cluster selv. NLB er noe av det samme. Det vil kanskje være av interesse å vite hvor mange servere som inngår, hvordan disse er koblet, hvilke som står koblet til hvilke switcher og så videre. Når det gjelder SAN burde det være komponenter til å tegne opp SAN fabric, men dette bør være i et eget diagram, og ikke blandes med nettverket. 8862453[/snapback] Ikke helt enig med deg der i forhold til mitt bruk. Jeg skal skissere en løsning overordnet. Tok da liksågodt og lagde meg en rekke nye objekter . Satte sammen tre og tre server og objekter og lagde clusterobjekt ut av det. Mitt behov er kun å vise at "her" er det et database cluster og "der" er det en citrixfarm. Hvor mange komponenter som inngår er ikke relevant på dette nivået. Skal kun beskrive overordnet hvordan løsningen er bygget opp. Detaljene rundt antall komponenter ipadresser VLAN osv kommer i en annen fase av prosjektet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå