Lone*Desert-Fish Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Jeg byttet nettopp CPU fra den i signaturen nedenfor, AMD Athlon T-Bird 1GHz, til en AMD Athlon XP2100. Jeg har skiftet mange CPU'er og er selvfølgelig forsiktig med statisk elektrisitet, bruker kjølepasta osv. I oppstarten (POST) finner maskinen rikrig CPU med riktig navn (Athlon XP2100) og riktig hastighet. Alt dette er også riktig i sisoft Sandra og egenskaper for min datamaskin. Problemet: Når som helst nesten (i Internet Explorer, WCPUID, 3D-Mark, osv) kan maskinen stoppe helt opp og jeg får bluescreen. (Bruker Windows XP) Står masse tull i begynnelsen om at Windows er avsluttet for at maskinen ikke skal bli skadet. Og slik lyder slutten av feileldingen: -------------------------------------------------------------------------- Teknisk info: ** STOP: 0x0000008E (0xC0000005,0xFA096496,0xB9CA5B8C,0x00000000) NRKCTL32.sys - Address FA096496 base at FA096000, datestamp 3A8FAB20 Starter dumping av fysisk minne. Dumping av fysiski minne ferdig. Kontakt systemansvarlig..... bla, bla, bla, bla -------------------------------------------------------------------------- Har forresten oppdatert til nyeste BIOS-versjon uten at det hjalp. Er det noen her som vet hva problemet egentlig er, eller som vet hvor jeg kan lete for å finne det ut? Trenger hjelp. Dette er nå så innihelsike irriterende. Ny CPU og maskinen min blir helt KO-KO. Lenke til kommentar
AldaZar Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Høres ikke som det er noe galt med Cpu`en din, hvis Hk finner alt.... Er ikke noe expert, men det kan kanskje være noe galt med Windowsen din? hva med å reinstallere? Lenke til kommentar
maximus Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Det kan være cpu'en som ikke blir identifisert riktig i bios. Slå av maskinen og dra ut strømkabelen (Viktig). Bruk så Clear cmos jumperen på hovedkortet. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Tror du ikke har formatert og lagt inn windows på nytt... som nevnt ovenfor, hadde noen lignende problemer en gang Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Hei. Sjekk temperaturen på CPU i BIOS. Håper du oppgraderte kjølingen din sammen med CPU, de har en lei tendens til å kræsje hvis de blir for varme Sjekk også kontakten mellom kjøleribben og CPU. Du kan også prøve å kjøre systemet ditt med 100MHz FSB for å se om det er stabilt der. Hvis det da er stabilt tyder det nok på et kjøleproblem. Kan også som sagt over være pga at PSU ikke klarer å levere nok strøm, du bør ha minst 300Watts PSU. Håper det hjelper Lenke til kommentar
drbass Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Kan vel nesten garantere deg at det har noe med temp å gjøre. Jeg husker da jeg oppgraderte fra amd tbird 1,33ghz til amd xp2000+, fikk ingen problemer i det hele tatt. Men jeg hadde da en alpha pal 8045 kjøleribbe som uten problemer klarer å kjøle prosessoren ned til en fin temp. Last ned speed fan og sjekk cpu tempraturen din du. For du får ikke samme prob hvis ikke cpu lastes...right? Lenke til kommentar
Lone*Desert-Fish Skrevet 4. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2003 Ikke PSU problem nei. Har en 360Watt PSU og ifølge asus probe leverer den veldig korrekt på alle nivåer (3.3v 5v 12v og 1.75v til CPU) Den er heller ikke for varm (45-50 grader C), det er vel innebygd tempføler i kjernen på alle XP-CPU'er.. Har også testet å kjøre på 100MHz fsb men akkurat det samme skjer. Derfor virker det lite jo sannsynlig at det er CPU som er problemet... Så hva betyr det som står i feilmeldingen? Noen som vet? Hvordan finner jeg ut hva alle tallene i feimeldingen betyr? Er jo lite sannynlig dette og men kan det være skjedd noe med RAM eller HDD? Håper noen vet hva det i feilmeldingen betyr.. Takk for alle svar så langt. :-? Lenke til kommentar
Lone*Desert-Fish Skrevet 4. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2003 Temperaturen er sjekket i både BIOS og programmet som fulgte med HK'et: ASUS Probe. Den er alltid mellom 45 og 50 grader Celsius. Brukte Kjølepasta Artic Silver 3 som alltid. Lenke til kommentar
AldaZar Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Som sagt tidligere....tror mer og mer på at Windowsen din er "bugga" Ta en reinstall..... Lenke til kommentar
drbass Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Windows skal tåle at man bytter cpu Lenke til kommentar
Lone*Desert-Fish Skrevet 4. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2003 Har ikke hatt noen problemer siden siste install da. Det er 3-4 måneder siden jeg formaterte og la det inn. Skifte av CPU skulle jo overhode ikke ha noe å si. Skifta nettopp lamme en kamerat som hadde akkurat samme HK, CPU, RAM og OS. Han fikk ikke noen problemer... Jaja, jeg får vel resette BIOS CMOS og se om dere har kommet opp med andre fornuftige svar senere. La deres tips fortsette å komme. Takk. Lenke til kommentar
Lone*Desert-Fish Skrevet 4. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2003 Jeg minner om: (siden alle spekulerer i temp, reinstall og PSU) Problemet: Når som helst nesten (i Internet Explorer, WCPUID, 3D-Mark, osv) kan maskinen stoppe helt opp og jeg får bluescreen. (Bruker Windows XP) Står masse tull i begynnelsen om at Windows er avsluttet for at maskinen ikke skal bli skadet. Og slik lyder slutten av feileldingen: -------------------------------------------------------------------------- Teknisk info: ** STOP: 0x0000008E (0xC0000005,0xFA096496,0xB9CA5B8C,0x00000000) NRKCTL32.sys - Address FA096496 base at FA096000, datestamp 3A8FAB20 Starter dumping av fysisk minne. Dumping av fysiski minne ferdig. Kontakt systemansvarlig..... bla, bla, bla, bla -------------------------------------------------------------------------- Noen som har peiling på hva dette i feilmeldingen betyr? Eller hvor jeg kan finne ut hva det betyr? Takk Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Hvis du har muligheten til det bør du få testet maskinen med en annen minnebrikke, hvis du har flere i din maskin kan du prøve å kjøre de en og en, for å se om systemet klikker pga dem. Men som en sier ovenfor bør du vurdere å reinstallere Windows før du begynner å rive fra hverandre systemet for å finne feilen. Det er jo tross alt Microsoft vi snakker om her Kan også være at det holder å bare installere VIA 4-In-1 driverne på nytt. Siste versjonen er vel her : http://www.viaarena.com/?PageID=2 Lenke til kommentar
vipewan Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Google er jo alltids ett godt tips Du kan jo også søke på den fila som gir feilmelding for å finne ut hva den gjør.... Dog, NRKCTL32.sys ser ut som noe som tilhører wcpuid hmm litt merkelig engentlig. Lenke til kommentar
AldaZar Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Kommer med mer jeg.....prøv her å se som det hjelper deg noe http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;325154, Samma stopp kode i hvertfall Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Stemmer det filen tilhører wcpuid, i hvertfall gjør den det hos meg :wink: Lenke til kommentar
Wixe Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Sjekk minne instillingene i Bios Lenke til kommentar
555 Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Du burde innstalere Win på nytt. Du får ikke støtte for SSE før du innstalerer på nytt Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Windows skal tåle at man bytter cpu Jepp det tåler windows, men det er verre med om du og bytter hovedkort og i tillegg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå