Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] Back to the XP! Vista må dø..

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg innrømmer at jeg har vært helt skrudd i hue i det siste:

For å gå rett på sak, jeg innstallerte 30-dagers Vista 32-bits på samme partisjon som jeg hadde XP på(C:).. Kvittet meg selvfølgelig med XP først. Vel, de 30 dagene er over, og pcen nekter meg adgang til pcen.

Selv om jeg fint kommer meg forbi dette (ved å starte explorer i cmd som jeg kjører gjennom nettleseren som de heldigvis linka til ^^ wow for en settning..) er det selve formateringa som er problemet!

Har nå prøvd å kjøre både XP og Vista booting-disk, til ingen nytte. Når jeg kjører XP-disken får jeg bare valget om hvordan jeg vil starte opp Vista (Normal, Safe-mode aso.) og kjører jeg Vista sin, får jeg bare en rekke valg som virker helt unødvendige i denne sammenheng(Hvis dette kan hjelpe meg, be meg ramse dem opp).

Kort sagt, klarer rett og slett ikke å formatere =)

Finnes det noen total-formatering uten å måtte bruke floppy? Eller har noen en annen god løsning?

Har ingen behov for å beholde noe som helst på pcen! Alt er stæsja opp på eksterne ;)

På forhånd, takk

Endret av tobbie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt nesten samme trøbbel en gang jeg skulle slette windows XP til gode for linux, og måtte fikse litt i bios. Problemet hos meg var at XP overstyrte alt av boot, på en eller annen måte(noe som høres likt ut med din Vista), og jeg fisket det slik:

Gikk inn i bios og på harddisken som MBR lå på, Trykket meg inn på disken og satt device setting saken(kommer desverre ikke helt på hva det heter nå) over til: NONE, Da fikk jeg endelig tilgang fra cdrom boot og kunne instalere.

Siden det er lengesiden jeg har gjort dette, husker jeg ikke hva alt heter desverre. Gidder heller ikke reboote bare for å sjekke ut hva det egentlig heter, da jeg regner med at noen andre vil rette på meg eller at det faktisk er mulig å skjønne hva jeg mener når du selv ser biosen.

Lenke til kommentar

er det en spesiell XP cd du har?

jeg har aldri vært borti at man ikke kan velge å formatere harddisken!

er du sikker på at du starter opp fra cd-plata?

du har ingen valg om å installere XP?

som en siste løsning, så går det jo altids an å laste ned ultimate boot disc, jeg mener å huske at det skal være et formateringsverktøy der, som du kan kjøre først.

Lenke til kommentar

Hei

1. Forst, boot opp me feks win98, start fra cdrom

2. Gaa i mappen x:\win98

3. Skriv Fdisk /mbr

4. Gaa i Fdisk ogsa slett alle partisjoner, huske aa gjoer dette i riktig rekkefolge.

5. Reboot

6. INstaller XP

Har ikke norsk tastatur

Lenke til kommentar

Dette er ett typisk problem som oppstår i de fleste tilfeller pga oem XP cd / HD installert med skjult partisjon fra produsent, eller unormalt dårlig bios innstillinger/bios i seg selv. Konflikter kan derifra igjen oppstå pga hdder egentlig konfigurert feil ved jumper, det kan være jumper på hovedkortet som motsier bios innstillinger, og det kan skape konflikt i seg selv, igjen.

For å ta tilbake kontroll over hva du har på harddisken kan man bruke programmer som acronis disk director suite som er kommersiell, eller ranish disk partition manager el hva det nå het, som er gratis. Forøvrig kan man kanskje boote fra en nyere ubuntu, f.eks, live dvd og starte partisjonsprogrammer derifra. Det skal vel være ett par der.

Ett godt sted for startopp cd er rett og slett www.ultimatebootcd.com

Lenke til kommentar

Takk for svar! Skal først prøve forslagene som har komt opp.

Jeg har imidlertidig funnet ut at det var selve cden det var noe galt med, og har derfor fått tak i en ny Home Editon-plate. Ser ut til å fungere som den skal, men når jeg skal formatere får jeg bare beskjed om at ingen eldre versjoner er innstalert og at jeg må sette inn en ME\2000\98-Cd først (noe jeg dessverre ikke har for øyeblikket). Prøver jeg å starte opp gjennoprettingskonsollen får jeg beskjed om å taste inn passord (Jeg er temmelig sikker på at jeg aldri satt opp noe passord). Passordet er ikke blankt heller.

Har til nå prøvd:

admin

password

administrator

passord

pass

Finnes det noen måte å fjerne admin-passord på?

edit:

Problemet er løst :)

Har fått vite at gjenopprettingskonsoll bare fungerer hvis XP allerede er innstalert. Jeg kan heller ikke formatere med XP Home-Edition.

En Professional-plate er på vei.

Takk ;)

Endret av tobbie
Lenke til kommentar
Har til nå prøvd:

admin

password

administrator

passord

pass

Passordet det referer til her er Administrator passordet som er på maskinen, altså det passordet som er på Administrator kontoen. Hadde det ikke blitt brukt passord på Administrator kontoen hadde du ikke trengt passord i konsollen.

Abbyss

Lenke til kommentar

Jeg har noe av det samme problemet, jeg har en disk på 80 gig.

Partisjonert 20 gig til Vista, og 10 til XP, og resten til lagring...

Først installerte jeg Vista og brukte det noen uker, og så bestemte jeg meg for og legge inn XP Pro igjen (på 2 forskjellige partisjoner). Men da forsvant Vista?, filene er der endapå C disken (kan se i den fra XP)...

Noen kloke hoder som har en løsning for meg? :p

Lenke til kommentar
Jeg har noe av det samme problemet, jeg har en disk på 80 gig.

Partisjonert 20 gig til Vista, og 10 til XP, og resten til lagring...

Først installerte jeg Vista og brukte det noen uker, og så bestemte jeg meg for og legge inn XP Pro igjen (på 2 forskjellige partisjoner). Men da forsvant Vista?, filene er der endapå C disken (kan se i den fra XP)...

Noen kloke hoder som har en løsning for meg? :p

8860947[/snapback]

Under installasjonen av XP ble nok MBR overskrevet. Vist du ser på denne tråden og du må sikkert fylle inn den linjen for Vista som mangler

http://www.win-xp.no/index.php?name=Forums...=asc&highlight=

Men husk at vist du gjør feil i Boot.ini filen kan du risikere at ikke noen av OS'ne starter, så vær forsiktig. Ta kopi av Boot.ini filen (den ligger i roten av C, du må nok slå på visning for skjulte filer og mapper, samt ta vekk haken for Skjul filetternavn for kjente filer. Åpne Min Datamaskin, Verktøy, Mappealternativer, Vis.

Søk i microsoft.com etter boot.ini etter info også.

Dette gjør du på eget ansvar. Men les litt om temaet så går det nok bra

Abbyss

Lenke til kommentar
[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional" /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Windows 2000 Professional" /fastdetect

Hva skal jeg redigere der, når jeg har Vista på C: disk (partisjon 1), og XP på D: disk (partisjon 2)?

Lenke til kommentar
[boot loader]

timeout=30

[operating systems]

multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional" /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Windows 2000 Professional" /fastdetect

Hva skal jeg redigere der, når jeg har Vista på C: disk (partisjon 1), og XP på D: disk (partisjon 2)?

8862512[/snapback]

MERK: Jeg tar ingen ansvar om dette ikke virker!

Har du en disk?

Vist ja:

timeout=30

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows Vista" /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP Pro" /fastdetect

Ved 2 disker:

timeout=30

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows Vista" /fastdetect

multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Pro" /fastdetect

Som du ser kaller Windows den første disken for 0 og den andre for 1

Men med partisjoner kaller de første partisjon for 1 og neste 2 osv

Og vist dette virker og du vil at XP skal starte først (med 1 disk) endrer du

til

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS

Lykke til :-)

EDIT: Nå er jeg ikke sikker på om Windows Vista bruker navnet på Windows katalogen for WINDOWS ... I så fall må jo dette self. endres.

Noen som har sjekket dette? Jeg har ikke vista på denne maskinen (bruker Ubuntu) og er langt hjemmefra :-)

Endret av Abbyss
Lenke til kommentar

det er heller ikke særlig vanskelig å boote med en live linux-disk (f.eks ubuntu) og formatere med den (kjøre en installasjon, og avbryte etter formateringen).. da gjøres det hele med et skikkelig gui i tillegg =)

edit: men dette fungerer nok kun dersom du vil fjerne vista til fordel for xp

Endret av Nonst0p
Lenke til kommentar
EDIT: Nå er jeg ikke sikker på om Windows Vista bruker navnet på Windows katalogen for WINDOWS ... I så fall må jo dette self. endres.

Noen som har sjekket dette? Jeg har ikke vista på denne maskinen (bruker Ubuntu) og er langt hjemmefra :-)

8862684[/snapback]

Hva mener du med dette? :p

Og, btw, jeg har en disk :)

Lenke til kommentar

8862684[/snapback]

Hva mener du med dette? :p

Og, btw, jeg har en disk :)

8863560[/snapback]

Vist du ser på oppsettet ser du at XP kaller mappen sin for WINDOWS mens Win2000 bruker navnet WINNT.

Jeg har ikke tilgang til en pc med Vista installert for og se om det bruker navnet WINDOWS eller noe annet.

Lenke til kommentar
Ok, takk ;)

Skal teste i morra =)

8863684[/snapback]

OK! :-)

Legger en link her så du kan lage noen boot disker vist det skulle gå galt med redigeringen :hrm: Men det håper vi ikke skjer :D

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

EDIT: Jeg vil anbefale alle og lage en BootCD med BartPE, mange viktige verktøy og muligheter. Les selv og last ned på http://www.nu2.nu/pebuilder/

EDIT2: leif

Lykke til!

Endret av Abbyss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...