Nevvis Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Har en Dell Inspiron 640m som jeg kjører WinXP på, men vurderer å installere en linuxdistro ved siden av (bruker pc-en på skolen, så må først sjekke om alt av programmer fungerer før jeg eventuelt går helt over til linux). Kjører til vanlig Gentoo på min stasjonære, men orker ikke bruke tid på denne på en bærbar som bare brukes til surfing, musikk og skolearbeid, så derfor vil jeg ha en mer eller mindre komplett distro som har det meste jeg trenger "out of the box". Av mulige distroer så er det vel stort sett (k)ubuntu og fedora jeg har kjennskap til og regner som aktuelle (men for all del, kom med anbefalinger ). Etter den siste anmeldelsen av Fedora 7 på hw.no har jeg fått litt lyst å prøve ut denne distroen igjen (sist jeg var borti fedora var vel FC3), men det har hørt ut som om mange misliker det der rpm-opplegget. Hva er det som er så negativt med dette, og vil jeg ved vanlig skrivebordsbruk merke noe til dette? Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Har hatt en del avhengighetsproblemer i diverse rpm distroer. Kan ikke sette fingeren på akkurat hvorfor det blir sånn. Bruker helst debian baserte distroer siden de har såpass mange pakker tilgjengelige i pakkesystemet. Synes suse har en veldig tungvind måte å legge til repos på. I ubuntu kan man bare huke av noen bokser så har man over 20000 pakker tilgjengelig. Lett å finne ferdig kompilerte pakker for også grunnet brukermassen. Blant annet på http://www.getdeb.net Ikke den raskeste distroen men det holder for meg ihvertfall. Arch og foresight har andre måter å gjøre det på. Søk litt rundt og vurder litt Lenke til kommentar
chrishan Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 jeg er egentlig veldig glad i fedora, men det jeg får spader av, er yum (pakkehåndtereren). det går så treeeeeegt at jeg blir helt fra meg! ellers er jo fedora en god, veldokumentert distro det er lett å få hjelp til. jeg holder meg imidlertid til debianbasert linux, det er for tiden ubuntu på både bærbar, stasjonær og server. Lenke til kommentar
Nevvis Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 Har ikke farten til yum økt betraktelig med Fedora 7 da? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 De negative holdningene til RPM har for det meste sin rot i fortiden. Når Red Hat og andre startet å bruke RPM var pakkesystemet ungt og distroene hadde ikke så mange ferdige pakker. Dermed brukte mange uoffesielle pakkebrønner for å få installert pakker som Red Hat og andre RPM distroer ikke tilbød. Disse 3.parts pakkebrønnene hadde ikke alltid den beste kavliteten på pakkene sine og resultatet ble avhengighetsproblemer (deb-helvete). Mange brukte da Debian baserte distroer pga 3-parts pakkebrønner for .deb pakker ofte var bedre, da Debian hadde satt strenge, veldefinerte regler på hvordan å lage pakker. Ofte var problemet med RPM at versjonsnummerne ikke var riktige og avhengighetene dermed ikke ble funnet, selv om de var installert, pga feil i versjonsnummer. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Har hatt en del avhengighetsproblemer i diverse rpm distroer. Kan ikke sette fingeren på akkurat hvorfor det blir sånn. Bruker helst debian baserte distroer siden de har såpass mange pakker tilgjengelige i pakkesystemet. Synes suse har en veldig tungvind måte å legge til repos på. I ubuntu kan man bare huke av noen bokser så har man over 20000 pakker tilgjengelig. Lett å finne ferdig kompilerte pakker for også grunnet brukermassen. Blant annet på http://www.getdeb.net Ikke den raskeste distroen men det holder for meg ihvertfall. Arch og foresight har andre måter å gjøre det på. Søk litt rundt og vurder litt 8856683[/snapback] Nå slippes vel de fleste komersielle programmer kun med rpm-installer. Frie programmer får stort sett begge mulighetene. Og ja, slutter meg til olefiver. Ang. yum-speedup'en i FC7: Hvor stor er den egentlig? Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 alien har for min del funket helt fint til å i å konvertere .rpm til .deb. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Har hatt en del avhengighetsproblemer i diverse rpm distroer. Kan ikke sette fingeren på akkurat hvorfor det blir sånn. Bruker helst debian baserte distroer siden de har såpass mange pakker tilgjengelige i pakkesystemet. Synes suse har en veldig tungvind måte å legge til repos på. I ubuntu kan man bare huke av noen bokser så har man over 20000 pakker tilgjengelig. Lett å finne ferdig kompilerte pakker for også grunnet brukermassen. Blant annet på http://www.getdeb.net Ikke den raskeste distroen men det holder for meg ihvertfall. Arch og foresight har andre måter å gjøre det på. Søk litt rundt og vurder litt 8856683[/snapback] Nå slippes vel de fleste komersielle programmer kun med rpm-installer. Frie programmer får stort sett begge mulighetene. Og ja, slutter meg til olefiver. Ang. yum-speedup'en i FC7: Hvor stor er den egentlig? 8869060[/snapback] Speedupen i F7(dem har droppa Core i navnet) er STOR. Det går rett og slett mye raskere og selv synes jeg det ikke er så mye tregere enn Apt. Problemet med Fedora og Yum når jeg prøvde det var at serverne var trege så nedlasting av filelists og slikt gikk tregt. Men det var ikke værre enn å installere en plugin for yum som het yum-fastestmirror eller noe slikt også fant den en mye raskere server automatisk. Men, du kan jo egentlig bare laste ned en LiveCD av Fedora og se om du foretrekker den over feks. PCLinuxOS eller Ubuntu... Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Jeg synes fortsatt at pakkeutvalget i pakkebrønnene er alt for svakt. De fleste pakker burde ligge i pakkesystemet da dette er det tryggeste. Fikk faktisk ett avhengighets problem i stad i fedora 7. Skulle bytte ut totem med totem-xine. Ingen av pakkene jeg hadde valgt ville installeres grunnet av at yum (gui) ville ikke bytte ut totem med totem-xine automatisk. Måtte først avinstallere totem manuelt for så å installere totem-xine. Dette blir litt mye rot når man skal intallere mange pakker samtidig. Skal sjekke ut yumex nå å håpe på at det fungerer bedre. Synes uansett at disse gui'ene ligger langt bak synaptic. Hva gjør man for å kunne se vmw i totem i fedora? Har ikke klart å spille mp3 i rhythmbox heller. Hvilke pakker trenger man. Må man gå utenom livna? Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 hvis du benytter deg av Xine motoren så trenger du en del codecs fra mplayerhq. Var en guide før i tiden som forklarte hvordan du installerte denne codec pakken, men husker ikke adressen :S For at Rhytmbox skal kunne spille MP3 så må du vel installere gstreamer-ugly og gstreamer-bad fra livna siden Rhythmbox bruker Gstreamer framfor Xine. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Siden du er vant med gentoo, kva med ein mellomting, t.d. archlinux? ER ikkje allt rett utav boksen, men tar kort tid å sette opp. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 (endret) En ting som flere kommenterer, er jo at pakkeutvalget i Fedora er dårligere enn Debian/Ubuntu. Selv om det har blitt bedre, ligger Fedora fortsatt bak. Det kan derfor være litt mer forvirrende for nye brukere når man har mange alternative pakker å velge mellom fra ulike repositories. F.eks ligger det vel nVidia-drivere både på livna, freshrpms og atrpms. Hva er det tryggeste valget? Jeg driver faktisk og tester Fedora 7 på en av PCene mine, og er stort sett fornøyd, men akkurat slike ting kan nok gjøre Ubuntu til et litt "tryggere" valg for enkelte. Hvertfall foreløpig Ellers er det ikke mye forskjell på om en distro bruker .rpm eller .deb - det er infrastrukturen rundt som har mye mer å si. Dvs. tilgjengelighet av pakker til distroen din, og i tillegg liker nok mange å ha et GUI-program for å administrere pakker. Der ligger også Debian/Ubuntu foran med Synaptic, som er både raskere og mer funksjonell enn Fedoras alternativer (pirut, yumex...) Endret 16. juni 2007 av Langbein Lenke til kommentar
Nevvis Skrevet 16. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2007 Siden du er vant med gentoo, kva med ein mellomting, t.d. archlinux? ER ikkje allt rett utav boksen, men tar kort tid å sette opp. 8872641[/snapback] Jeg tror jeg vil ha en som er helt klar til bruk etter installasjon. Gidder ikke bruke noe særlig tid på å sette opp en distro på den bærbare siden jeg uansett ikke bruker den alt for ofte. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Prøv PCLinuxOS... Hvis du helst vil vite mer om den så skriver jeg en test av den nå som sikkert er ute innen slutten av kommende uke. Alt av codecs, Java, 3d-effekter er innstallert som standard Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Prøv PCLinuxOS... Hvis du helst vil vite mer om den så skriver jeg en test av den nå som sikkert er ute innen slutten av kommende uke. Alt av codecs, Java, 3d-effekter er innstallert som standard 8874798[/snapback] Det samme med linux mint 3.0. Basert på Ubuntu 7.04, men kommer med codecs og sånn + noen nye verktøy som de har snekra sammen selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå