Holten Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Jepp, her er da jeg! Litt usikker på om dette er posta på rett plass men! Jeg og en god kompis har planer om å flytte til USA, Miami på skole når vi blir 17/18 år. Vi er begge 15 nå, om det har noen betydning! -Hva må gjøres for at vi skal få oppholdstilatelse? Det bør jo gå bra siden vi blir studenter? -Hvilke priser må man regne med? Alt i alt! -++ Så, er det noen som sitter med erfaringer eller kunskap om dette temaet? Vært veldig fint om dere har kommet med en god forklaring på hvordan/hva som kommer til å skje. Mvh Jim Erlend. Endret 13. juni 2007 av Holten Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Er det ikke lurest å ta det gjennom et av disse selskapene som driver med disse utveklingstingene? Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 (endret) Først & Fremst må dere ha prikkfritt "rulleblad", har dere blitt tatt i nasking/hærverk eller noe sånt, så er det ikke noen stor sjangs for at dere kommer inn.. Enig i det ^Fmj skriver, at dere burde ta kontakt med de selskapene som driver med utveksling, det gjorde ivertfall jeg Reiser til Miami ikveld jeg edit: leif Endret 14. juni 2007 av Storleer Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Først & Fremst må dere ha prikkfritt "rulleblad", har dere blitt tatt i nasking/hærverk eller noe sånt, så er det ikke noen stor sjangs for at dere kommer inn.. 8856875[/snapback] Det er faktisk feil. I følge den amerikanske konsulen her i oslo trenger man ikke prikkfritt rulleblad (det er bare noe alle tror). Hva man har på rullebladet, og hvor lenge siden det skjedde spiller faktisk en stor rolle. Hun sa bl. a. at en dom for fyllekjøring som regel ikke skapte noe problem for å få oppholdstillatelse, mens derimot en narkotikarelatert dom nesten alltid ville skape problemer. Dessuten var det visst forskjell på noe man gjorde som umyndig, og som myndig i svært mange tilfeller. Hun gjentok gang på gang, at selv om man ikke hadde rent rulleblad så var det ikke noe problem å søke om oppholdsttillatelse og prøve å forklare situasjonen best mulig. Det går visst bra i svært mange tilfeller, selv om man har noe på rullebladet. Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Først & Fremst må dere ha prikkfritt "rulleblad", har dere blitt tatt i nasking/hærverk eller noe sånt, så er det ikke noen stor sjangs for at dere kommer inn.. 8856875[/snapback] Det er faktisk feil. I følge den amerikanske konsulen her i oslo trenger man ikke prikkfritt rulleblad (det er bare noe alle tror). Hva man har på rullebladet, og hvor lenge siden det skjedde spiller faktisk en stor rolle. Hun sa bl. a. at en dom for fyllekjøring som regel ikke skapte noe problem for å få oppholdstillatelse, mens derimot en narkotikarelatert dom nesten alltid ville skape problemer. Dessuten var det visst forskjell på noe man gjorde som umyndig, og som myndig i svært mange tilfeller. Hun gjentok gang på gang, at selv om man ikke hadde rent rulleblad så var det ikke noe problem å søke om oppholdsttillatelse og prøve å forklare situasjonen best mulig. Det går visst bra i svært mange tilfeller, selv om man har noe på rullebladet. 8857544[/snapback] Hmmm, ok, beklager da De var ivertfall veldig pirkete med meg der og da. Drar til den lokale flyplassen om en time, så flyr jeg til Oslo, Frankfurt, og til miami Lykke til trådstarter! Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 God tur storleer 8859375[/snapback] Hehe, takk Gjør meg klar til å reise nå, farvell kjære forum Lenke til kommentar
ptta Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Det finnes vel pcer i USA og Mange andre på forumet her som skriver selv om de er utveklingsstudenter, burde gå greit det. Lenke til kommentar
Holten Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 Drar til den lokale flyplassen om en time, så flyr jeg til Oslo, Frankfurt, og til miami Lykke til trådstarter! 8859284[/snapback] God tur! Takk Storleer Får se om noen år, så får jeg kontakte noen selskaper etterhvert Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Trengs overhodet ikke hjelp fra egne utvekslingsselskaper for å begynne å studere i USA. Det første dere må finne ut er hvilket Universitet som er aktuelt. -Ta kontakt/finn ut opptakskrav fra Universitetet, fyll ut inntaks-søknad og send inn sammen med nødvendige papirer/vitnemål. -Vent på svar i posten som bekrefter at du har fått plass, bruk dette svaret til å søke oppholdstilatelse(student visum)på Amerikansk ambassade i Oslo, samt søk om lån fra lånekassen. -Pakk kofferten og dra over gjerne noen uker før skolestart slik at alt praktisk kan ordnes. Innrullering, bolig etc. Det er en relativt enkel prosess. Lenke til kommentar
Holten Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 Det må jo gå ann å få til noe hvis det er så enkelt! Hvor lenge før man vil reise bør man sende søknad? Tar det lang tid før man mottar svar, og alt er klart? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Det er lurt å begynne forberedelsene så tidlig som mulig. Dersom man satser på start i høstsemester kan det være lurt å sende søknad allerede i Januar. Meld dere også inn i ANSA (Association of Norwegian Students Abroad) og dra nytte av de ressurser de har til disposisjon. De kan bidra med info om det aller meste i denne sammenheng. Ofte har man også relativt tidlige søknadsfrister uansett, for internasjonale studenter. Sjekk med det aktuelle universitet på websidene deres. Lenke til kommentar
Holten Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 Vice! Tusen takk for at du er så hjelpsom! Vi trenger alle tips vi kan få. Er det noen spesielle ting vi bør begynne å sjekke opp/forstå? Er det lurt å finne et Universitet allerede nå? Foresten, heter det University, eller Collage? Vidregående altså Vice, jeg regner med du vil høre fra oss! Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Vice! Tusen takk for at du er så hjelpsom! Vi trenger alle tips vi kan få. Er det noen spesielle ting vi bør begynne å sjekke opp/forstå? Er det lurt å finne et Universitet allerede nå? Foresten, heter det University, eller Collage? Vidregående altså Vice, jeg regner med du vil høre fra oss! 8864393[/snapback] Videregående tilsvarer vel gjerne high school, om jeg ikke tar mye feil. Lenke til kommentar
Holten Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 Aah! Stemmer det Men, jeg finner ikke noen skoler som driver med maskin og mekk utdanning? Hva skal jeg søke på? Noen som vet om noen? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 (endret) Mulig jeg misforstod litt... Trodde det var etter etter ferdig videregående dere hadde tenkt dere ut, men dere har kanskje bare planer om å bare ta ett utvekslingsår på videregående? Dersom dere har planer om å gå på vidergående(High School som det heter) vet jeg dessverre ikke særlig mye om prosedyrene der. Det eneste jeg vet er at ofte har mange skoler i Norge en utvekslingavtale med en skole i feks. USA. Dersom det er noe slikt dere tenker på vil jeg råde dere til først og fremst å høre med skolen dere går på nå for å finne ut om de har noen slik avtale. Det kan nok gjøre prosessen en god del enklere. (University/College i USA tilsvarer Universitet/Høyskole her i Norge.) Endret 14. juni 2007 av Vice Lenke til kommentar
Holten Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 Ja, vi skal gå det første året i videregående her i Norge. Så skal vi flytte til USA og gå 2&3 året der! Vi får se litt, om videregående her jeg bor har noen avtaler eller kan hjelpe oss med dette Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Det finnes vel pcer i USA og Mange andre på forumet her som skriver selv om de er utveklingsstudenter, burde gå greit det. 8859535[/snapback] Ja, men tingen er den at jeg skal bli noen maaneder paa et cruiseskip. Der gaar internetten via satelitt, og det kan ta flere minutter for aa laste 1 side. Landet i Miami airport for noen timeder sier, maa si Miami gav meg et imponerende foersteinntrykk. Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Maa bare legge til at jeg var og saa paa skolene idag, ble en smule skuffet der.. Menmen, fins jo alltids flere skoler "Downtown Miami" Er heller ikke noe aa skryte over, nesten hele byen er som en slum, og er helt overtatt av innvandrere, vil ikke akkurat si det er saann som paa CSI: Miami Men uansett, man er der for aa studere, ikke for aa gaa rundt i byen Det var ikke noe spesiellt stress aa komme inn i USA, saa lenge man ikke har noe kriminelt paa seg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå