Tumbleweed Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 ...men hvorfor må du av med sentermutteren for å bytte støtdemper? Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 (endret) ...men hvorfor må du av med sentermutteren for å bytte støtdemper? 8908201[/snapback] I følge reparasjonsboka jeg har (Haynes) skal hele fjærbeinet ut. Drivakselen går gjennom fjærbeinet på en måte. Så klemmer man samme fjæra bytter støtdemper. Hvis du tror det går på en annen måte, så tar jeg gjerne imot tips på det. For denne mutteren gjør meg litt oppgitt. Noe gass har jeg ikke tilgjengelig, men hårspray har jeg. Det brenner jo godt, og er riktig moro å bruke. Men kan tenke meg det blir vanskelig å sentrere flammen akkurat på mutteren. Forslag med fastnøkkel går dårlig for navet (hvis det heter det) omslutter mutteren. Endret 20. juni 2007 av spøkelse Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 ...men hvorfor må du av med sentermutteren for å bytte støtdemper? 8908201[/snapback] I følge reparasjonsboka jeg har (Haynes) skal hele fjærbeinet ut. Drivakselen går gjennom fjærbeinet på en måte. Så klemmer man samme fjæra bytter støtdemper. Hvis du tror det går på en annen måte, så tar jeg gjerne imot tips på det. For denne mutteren gjør meg litt oppgitt. Noe gass har jeg ikke tilgjengelig, men hårspray har jeg. Det brenner jo godt, og er riktig moro å bruke. Men kan tenke meg det blir vanskelig å sentrere flammen akkurat på mutteren. Forslag med fastnøkkel går dårlig for navet (hvis det heter det) omslutter mutteren. 8909316[/snapback] Da jeg skulle bytte girolje så satt en plugg også så fast at selv det å dra med full kraft, i god posisjon, ikke hjalp. Men hvis du slår på verktøyet med en hammer som foreslått, så går det. Det gikk for meg. Løsnet med engang..... Ser ut som du koker opp et skikkelig prosjekt her, forresten! Jeg skulle ha bytta noen deler jeg også snart , men Haynesbøkene er ikke så veldig klare og gå etter for min bil. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 (endret) du får ikke delt det her i stedet da? så slipper du å ha ut både drivledd og bærekule men det kan sitte like hardt der Endret 22. juni 2007 av Simkin Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Du kan vel ikke skaffe et bilde fra bak bremseskiva ? (Jeg tror ikke helt på at drivakslen går igjennom fjærbeinet på en måte som gjør at det er umulig å bare lirke demperen ut. ) Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Jeg tror det holder i massevis å løsne klemskruen til nedre del av demperen, løsne den i toppen, sette på fjærspennere, og så er den så liten at den kommer ut uten å pelle av drivakseler osv. Lenke til kommentar
Mangellapp Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Fjærbenet er ikke delbart på Opel. Drivakselen må ut og opphengskula nede på broa løsnes. Eneste som nytter når det sitter såpass er å varme opp mutteren og dra av med en muttertrekker og en solid kraftpipe evt. en slik greie som brukes for å dra hjulmuttere av lastebiler og busser. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 Simkin: Det du har ringet rundt, er strips for å holde ABS-ledningen på plass. Dagens oppdatering: Kjøpte en latmannsarm fra Biltema. Mamma donerte det røret til den gamle støvsugeren. Men nesten 1,5 meter arm fikk jeg jammen av den ene mutteren. Måtte stå og hoppe litt, nesten 100 kg på over 1 meter arm gir ca 1000 Nm, så skal si den satt. Blir nok ikke mer støvsuging med dette røret. Det ble deformert, men jeg er overrasket over at det tålte så mye. Planen var å ta begge samtidig, så jeg hadde noe å se etter. Men ble stopp for jeg sleit ut skiva på vinkelsliperen. Grunnen til at jeg bruker vinkelsliperen på drivakselen, er at jeg ikke får pipa ordentlig innpå. Skiva ble frynset opp. Det spruta sånn materiale. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 Du kan vel ikke skaffe et bilde fra bak bremseskiva ? 8933034[/snapback] Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) Simkin: Det du har ringet rundt, er strips for å holde ABS-ledningen på plass. det var ikke noe spesifikt jeg ringa rundt. men på mange biler kan du dele fjærbeinet der.. Endret 26. juni 2007 av Simkin Lenke til kommentar
eab Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Simkin: Det du har ringet rundt, er strips for å holde ABS-ledningen på plass. det var ikke noe spesifikt jeg ringa rundt. men på mange biler kan du dele fjærbeinet der.. 8951497[/snapback] Og jeg oppdaga at det var klin umulig å dele fjærbeinet der når det ikke hadde vært opp siden bilen forlot fabrikken på slutten av 80-tallet. Heldigvis slapp jeg å styre med drivaksler for å få det av:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå