Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Verktøyet ble bøyd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
...men hvorfor må du av med sentermutteren for å bytte støtdemper?

8908201[/snapback]

I følge reparasjonsboka jeg har (Haynes) skal hele fjærbeinet ut. Drivakselen går gjennom fjærbeinet på en måte. Så klemmer man samme fjæra bytter støtdemper. Hvis du tror det går på en annen måte, så tar jeg gjerne imot tips på det. For denne mutteren gjør meg litt oppgitt.

 

DSCN2898.jpeg

 

 

Noe gass har jeg ikke tilgjengelig, men hårspray har jeg. Det brenner jo godt, og er riktig moro å bruke. Men kan tenke meg det blir vanskelig å sentrere flammen akkurat på mutteren.

 

Forslag med fastnøkkel går dårlig for navet (hvis det heter det) omslutter mutteren.

Endret av spøkelse
Lenke til kommentar
...men hvorfor må du av med sentermutteren for å bytte støtdemper?

8908201[/snapback]

I følge reparasjonsboka jeg har (Haynes) skal hele fjærbeinet ut. Drivakselen går gjennom fjærbeinet på en måte. Så klemmer man samme fjæra bytter støtdemper. Hvis du tror det går på en annen måte, så tar jeg gjerne imot tips på det. For denne mutteren gjør meg litt oppgitt.

 

DSCN2898.jpeg

 

 

Noe gass har jeg ikke tilgjengelig, men hårspray har jeg. Det brenner jo godt, og er riktig moro å bruke. Men kan tenke meg det blir vanskelig å sentrere flammen akkurat på mutteren.

 

Forslag med fastnøkkel går dårlig for navet (hvis det heter det) omslutter mutteren.

8909316[/snapback]

 

 

Da jeg skulle bytte girolje så satt en plugg også så fast at selv det å dra med full kraft, i god posisjon, ikke hjalp. Men hvis du slår på verktøyet med en hammer som foreslått, så går det. Det gikk for meg. Løsnet med engang..... :ohmy:

 

Ser ut som du koker opp et skikkelig prosjekt her, forresten! ;)

 

Jeg skulle ha bytta noen deler jeg også snart , men Haynesbøkene er ikke så veldig klare og gå etter for min bil.

Lenke til kommentar

Fjærbenet er ikke delbart på Opel.

Drivakselen må ut og opphengskula nede på broa løsnes.

Eneste som nytter når det sitter såpass er å varme opp mutteren og dra av med en muttertrekker og en solid kraftpipe evt. en slik greie som brukes for å dra hjulmuttere av lastebiler og busser.

Lenke til kommentar

Simkin: Det du har ringet rundt, er strips for å holde ABS-ledningen på plass.

 

Dagens oppdatering:

stt2.jpg

 

 

 

Kjøpte en latmannsarm fra Biltema. Mamma donerte det røret til den gamle støvsugeren. Men nesten 1,5 meter arm fikk jeg jammen av den ene mutteren. Måtte stå og hoppe litt, nesten 100 kg på over 1 meter arm gir ca 1000 Nm, så skal si den satt. Blir nok ikke mer støvsuging med dette røret. Det ble deformert, men jeg er overrasket over at det tålte så mye.

 

 

Planen var å ta begge samtidig, så jeg hadde noe å se etter. Men ble stopp for jeg sleit ut skiva på vinkelsliperen. Grunnen til at jeg bruker vinkelsliperen på drivakselen, er at jeg ikke får pipa ordentlig innpå.

 

stt1.jpg

 

Skiva ble frynset opp. Det spruta sånn materiale.

stt3.jpg

Lenke til kommentar
Simkin: Det du har ringet rundt, er strips for å holde ABS-ledningen på plass.

 

det var ikke noe spesifikt jeg ringa rundt. men på mange biler kan du dele fjærbeinet der.. :)

8951497[/snapback]

Og jeg oppdaga at det var klin umulig å dele fjærbeinet der når det ikke hadde vært opp siden bilen forlot fabrikken på slutten av 80-tallet. Heldigvis slapp jeg å styre med drivaksler for å få det av:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...