spøkelse Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Som fortalt i denne tråden skal jeg bytte støtdempere foran. Men nå får jeg ikke av navmutteren: Jeg tar venstre side først. Jeg satt på en forlenger men fikk ikke løs mutteren med håndmakt. Da la jeg an verktøyet mot et anlegg og satte bilen i revers. Det gikk sånn. Bøyde den j.... armen: Det er vel ikke links gjenger på venstre side? Tror dere det hjelper med en latmannsarm fra Biltema? Den er ikke noe særlig lengre enn det jeg brukte, men er den kanskje stivere? Eller må jeg få et verksted med ordentlig verktøy til å løsne for meg? Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) det er sannsynligvis lingsgjenger ja Endret 13. juni 2007 av Erik Braseth Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Husk også på at en navmutter sitter skikkelig hardt. Vi snakker om momenter på 320NM og iden duren. Men en fordel å sjekke om det er venstre eller høyre gjenger også Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Det er veldig lite sannsynlig at det er linksgjenger på denne da mutteren er sikkret med låsesplint. Disse muttrene er kjent for å sitte ganske godt da de i utgangspunktet er trukket til med 200-300Nm og så har tidens tann "sveist" de fast med rust, skitt osvosv. Spray på godt med penetrerende olje og gå til innkjøp av kraftpipe med 3/4" innfestning + latmansarm med 3/4" innfestning. Da burde den løsne. Jeg har selv vridd av 1/2" innfestning på en latmannsarm på samme jobben. Det enkleste er vel å svinge innom til noen som har rette verktøyet og låne dette i 5min for å løsne mutteren og så dra den til igjenn og kjøre hjem. Da burde du klare å løsne den med det vanlige verktøyet du har. Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 da jeg løsna den mutteren måtte jeg hoppe flere ganger på latmansarmen før den løsna!! Lenke til kommentar
Hullsag Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 er mye lettere å løsne den visst den blir varmet først Lenke til kommentar
diss Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 er mye lettere å løsne den visst den blir varmet først 8866048[/snapback] Er dette korrekt? Ved økning i varme vil jo metallet utvide seg, og da tenker jeg at en mutter som allerede sitter godt fast vil sitte enda mer fast! Hadde vært bedre å kjøle mutteren ned med spray e.l? Jeg vet ikke hva som fungerer best i praksis, men teorien skulle tilsi annet? Lenke til kommentar
joka Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 varme hjelper, men kan bli dyrere om tetteringene på lagrene smelter anbefales ikke Lenke til kommentar
Hullsag Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 må ha en sentrert flamme rettet hovedsaklig mot mutteren Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Muttertrekker da? Fungerte helt fint i mitt tilfelle. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Er dette korrekt? Ved økning i varme vil jo metallet utvide seg, og da tenker jeg at en mutter som allerede sitter godt fast vil sitte enda mer fast! 8866102[/snapback] Vel, tenk en gang til på den teorien din. Du varmer kun mutteren, den utvider seg og ergo sitter den løsere på akslingen som er kaldere enn mutteren. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 En muttertrekker ville nok gjøre jobben men tror også at en slik i rett størelse. I kombinasjon med en sånn ville løse problemet. Lenke til kommentar
diss Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Er dette korrekt? Ved økning i varme vil jo metallet utvide seg, og da tenker jeg at en mutter som allerede sitter godt fast vil sitte enda mer fast! 8866102[/snapback] Vel, tenk en gang til på den teorien din. Du varmer kun mutteren, den utvider seg og ergo sitter den løsere på akslingen som er kaldere enn mutteren. 8869379[/snapback] Resonnementet ditt er ikke korrekt. Mutteren vil utvide seg i alle retninger, også innover. Dette pga. ytterste del vil bli varmest ettersom denne er utsatt for direkte varme, men metall leder varme godt og metallet i mutteren vil da i helhet utvide seg, om ikke homogent pga. heterogen varmeoverføring. Mutteren vil da presse seg hardere mot bolten, og i skal teoretisk sitte bedre fast ettersom det medfører større friksjon. Lenke til kommentar
Hullsag Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Er dette korrekt? Ved økning i varme vil jo metallet utvide seg, og da tenker jeg at en mutter som allerede sitter godt fast vil sitte enda mer fast! 8866102[/snapback] Vel, tenk en gang til på den teorien din. Du varmer kun mutteren, den utvider seg og ergo sitter den løsere på akslingen som er kaldere enn mutteren. 8869379[/snapback] Resonnementet ditt er ikke korrekt. Mutteren vil utvide seg i alle retninger, også innover. Dette pga. ytterste del vil bli varmest ettersom denne er utsatt for direkte varme, men metall leder varme godt og metallet i mutteren vil da i helhet utvide seg, om ikke homogent pga. heterogen varmeoverføring. Mutteren vil da presse seg hardere mot bolten, og i skal teoretisk sitte bedre fast ettersom det medfører større friksjon. 8871664[/snapback] i teorien har du rett, men i praksis hjelper det å varme. det er ikke noe å diskutere engang. dette sier jeg av erfaring.... har gjort det veldig mange ganger. også i nøyaktig samme problemstilling som trådstarter har. trådstarter ville bare ha litt hjelp til dette han. ikke en stil om hvordan metall reagerer på varme. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Resonnementet ditt er ikke korrekt. 8871664[/snapback] Vel, det er nok korrekt. Muttre løsner, f.eks spennringer må varmes ellers får man de ikke av, det samme med startkranser. Hvis man teoretisk varmet hele mutteren absolutt jevnt så har du muligens rett i at den ville sitte fastere. Lenke til kommentar
Campus Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Resonnementet ditt er ikke korrekt. Mutteren vil utvide seg i alle retninger, også innover. 8871664[/snapback] Dette er feil! Metallet vil utvide seg når du varmer det, og det vil føre til at hullet i midten blir større. Det er en vanlig metode å varme opp den ytterste delen og fryse den innerste når man skal montere noe som har trang passning. Har du brukt rikelig med penetrerende olje? Jeg foretrekker CRC MoS2. Etter at du har sprayet på rikelig må du _vente_ gjerne flere timer så oljen får tid til å trenge inn, hvis du ikke får det til, spray på mer og vent før du prøver på nytt. Jeg ville også tatt av hjulet, da kommer du lettere til å spraye på "innsiden" av mutteren. Når det gjelder hvilken vei mutteren skal av, så ser det ut til å være nok gjenger på utsiden av mutteren til å se det. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Varme hjelper! Hvis det ikke hadde vært tilfellet, så har jeg brutt utallige naturlover i min historie som mekaniker! Uansett, i forhold til problemet til OT, så trengs det skikkelig verktøy! Den "latmansarmen" som er på bildet, er ikke noe jeg ville brukt på den mutteren, spesielt med tanke på hvor hardt den sitter fast. Det som går ann å prøve, er å finne en skikkelig god latmannsarm og forlenge denne med et LANGT metallrør e.l., slik at du får skikkelig moment. Bank hard også med en slegge/hammer i nærheten av mutteren, men IKKE på mutteren siden du lett kan treffe gjengene på akslingen! Bank heller på på kopp-nøkkelen. Prøv å få mutteren løs med harde "nykk", istedet for å bare prøve å "dra" den løs. Hvis ikke det går, så blir muttertrekk den neste løsningen. Jeg har opplevd å måtte bruke et av de største muttertrekkene som fantes på et av byens bilverksteder for å få opp mutteren, siden de "vanlige" muttertrekkene ikke hadde nok kraft til å få løs den mutteren jeg plagdes med. :!: Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Varme er spesialverktøy nummer 1 på et verksted. Har løsnet muttere med 3 meter langt rør på latmann før og den ene gangen fikk jeg det sjokket eller støtet som kommer rett i hånda. det gjorde vondt! Kjenner det fortsatt godt og noen ganger gjør det vondt! det var 4 år siden det skjedde..... Deng mutteren litt før du løsner den så slipper du det verste støtet og mutteren mister det verste spennet har ikke vært borti linx på et drivledd før.. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 (endret) Mutteren vil utvide seg i alle retninger, også innover. Dette pga. ytterste del vil bli varmest ettersom denne er utsatt for direkte varme, men metall leder varme godt og metallet i mutteren vil da i helhet utvide seg, om ikke homogent pga. heterogen varmeoverføring. Mutteren vil da presse seg hardere mot bolten, og i skal teoretisk sitte bedre fast ettersom det medfører større friksjon. jeg er bilmekaniker, og vi på jobben varmer bolter som sitter fast med acetylen og oxygen. metallet utvider seg ja, men det krymper også igjen. å ved kraftig varming løsner rusta.. jeg varma senest idag 2 bolter helt rødglødende, og den løsna med en gang Endret 18. juni 2007 av Simkin Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Håper for all del dere bytter mutrene og boltene dere varmer løs. Herdinga forsvinner fra metaller og det blir mykt av slik varming. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå