Gå til innhold

Vidvinkel eller ikke?

Anbefalte innlegg

Jeg er usikker på hva jeg bør velge, har blitt interessert i vidvinkel som jeg ser Canon Ixus 850 og Panasonic Lumix tz-serien har. Men vil vidvinkel-linse gå ut over bildekvaliteten?

Ellers har jeg inntrykk av at Fujifilm finepix F31fd skal være et svært godt kamera. Bør jeg heller velge et "vanlig" digitalkamera uten vidvinkel, for å få de beste bildene?

Ønsket er å finne et kamera som er enkelt å ta med seg, kunne brukes i flere situasjoner (eks på skiturer, rundt middagsbordet, ute i naturen, i lyse eller mørke rom osv.), gjerne med noen spennende funksjoner. Men mest av alt prioriterer jeg et kamera som gir gode bilderesultater - og da spiller linsa en temmelig stor rolle?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke besvare deg på så mange av spørsmålene dine men. Jeg vil bare si det at jeg er VELDIG fornøyd med mitt Canon Ixus 800, og regner med at 850 også har samme kvaliteten. Jeg synes kameraet mitt tar kjempe gode bilder, det har stilig design på kameraet, litt få manuelle funksjoner men helt ok, og jeg synes det er gode løsninger på knapper, menyer osv. Og i tillegg til dette så tåler det en støyt...for jeg har mistet det fra nærmere 1,5 meter og ned på et hardt berg, og objektivet var faktisk ute også, og den enesten skaden på kameraet er noen få riper, ikke noe mere :D

Så jeg anbefaler Ixus'en på det sterkeste ;)

Lenke til kommentar

Les tester av kameraet. Testene til dpreview.com sjekker om linsa fortegner, som feks testen av kameraet mitt, Panasonic LX2

http://www.dpreview.com/reviews/panasoniclx2/page12.asp (se " Barrel and Pincushion Distortion").

Tror det kommer veldig an på kvaliteten til linsa, noen er bra og noen er dårligere.

Jeg har i hvert fall ikke opplevd noen store problemer med vidvinkel ennå, det er heller tvert i mot, vidvinkelen gjør at jeg får med mer på bildene. Veldig kjekt om det er en gjeng mennesker man vil ta bilde av, eller en bygning og det ikke er mer plass til å rygge bakover (store gotiske kirker er morsomme sånn sett).

Lenke til kommentar

Vis du tar et bilde og viser det i f.eks Picasa, så vil du nok ikke merke noe på bilde at det er noe uklarhet i kanta. Tror jeg..?

Har selv bestilt IXUS 850IS nå og det kommer i morgen, så da får jeg se som jeg ser noe uklarheter i kanta ;)

Sempron.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...