ScrollLock Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Hvis man går på en skole der man utdanner seg til et yrke, og skal ut i jobb. Da blir det lagt stor vekt på fravær, og de ønsker selvfølgelig å ansette personer som er mest på jobb.. Andre som går allmennfag og skal studere videre på høyskole eller universitet, hva har fraværet fra VGS da å si? Ser høyskolene og universitetene mye på fraværet, eller mest på karakterene? Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Det går bare på karakterer, tenk på de som tar privatist-eksamen da. Nei, fravær har lite å si. Om du er fysisk til stede i timene forteller lite om hvor god du er, dette har kun med "tryne-faktor-skolen" altså vgs å gjøre. Universitetet er det ikke fravær, du har selvfølgelig noen obligatoriske forelesninger men noe utover det er det sjeldent. Det gikk nettopp opp for meg hvorfor alle leger jeg har vært i kontakt med har et relativt godt utseende. Ja, uansett. Poenget er vel at nei, det har lite å si. De ser på masteroppgaven din spesielt, sett at du sikter så høyt. Jeg tviler egentlig på at det er mange som leverer papirer fra VGS, dette er tross alt ikke noe krav. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Er det ikke også slik at man ofte kun viser vitnemålet fra høyskole/universitet når man søker jobb etter høyere utdanning? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Det er jo ikke utenkelig at bedriften vil se fraværstall, og da har du strengt tatt kun tallene fra videregeående å vise til. Så å faktisk ha lite fravær er ikke dumt. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Det er ikke uvanlig å levere videregående vitnemål når man søker jobb selv med høyerer utdanning. Har spesielt sett dette hos konsulentselskapene. Frysning: Selskapene kan kreve vgs vitnemål hvis de vil, ser vel ikke bra ut hvis du nekter? :-) Snakket med en som jobbet med rekruttering, han sa at de gjerne ville se det vitnemålet. Grunnen var at her var det en del ting som man vanligvis ikke fikk noe inntrykk av på senere vitnemål. Han nevnte fravær spesielt, men også noen enkelt karakterer som norsk, engelsk og matematikk (for de som ikke har disse fagene på høyere nivå). Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Håper jeg må vise ungdomskole fraværet mitt 0 fraværs dager Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Fravær er noe de ser mest på. Så til de som tror noe annet, tro om igjen. Karakterer har ikke så mye å si lengre. Fordi skolen blir mindre og mindre tilpasset bedriftene. Ergo får du aldri den nøyaktige kompetansen bedriften ønsker seg, det resulterer til at de ser botr ifra karakterer å finner andre steder å dømme. Har også fått hint om at noen bedrifter har startet med å se litt nøyere på gym karakter. Da de gjerne vil ha folk som vet hvordan de tar vare på kroppen sin. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Må si meg enig i dette Neppe, merker også dette på jobb her.. at de som blir ansatt ikke nødvendigvis hadde de beste karakterene på vgs og høyskolen, men det er folk med lite fravær. Folk som er tilpassningsdyktige og møter i rett tid er det bedrifter i dag vil ha. Lenke til kommentar
Neshaug Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Kommer du rett fra skole uten noen jobbakgrunn med attester å vise til, ser de på fraværet, ellers ser de mest på hvordan du var i jobb tidligere. Lenke til kommentar
ScrollLock Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 Fraværet blir lagt sammen over alle tre årene? Hva er "normalt" å ha i løpet av tre år? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Min stefar jobber som høyskolelærer ved Romerike Folkehøyskole, og der har de opptil flere ganger "byttet" ut elever med fravær mot elever uten fravær og litt dårligere karakterer. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Fraværet blir lagt sammen over alle tre årene? Hva er "normalt" å ha i løpet av tre år? 8858484[/snapback] Nei. Normalt for videregående varrierer på fag og bosted. Men jeg vil tippe 3-7 dager. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Fraværet blir lagt sammen over alle tre årene? Hva er "normalt" å ha i løpet av tre år? 8858484[/snapback] Du får følgende på vitnemålet: 1. år: (lagt sammen fra 1. og 2. termin) 2:år: samme 3.år: samme. Jeg hadde 5 dager og 20 timer første året, noe som var altfor mye. Har 2 dager og 5 timer nå ved skoleårets snarlige slutt. De ser faktisk mye mindre på det enn du vil tro. Gjelder det deltids/heltidsjobber som du tar rett etter VGS, har dette veldig mye å si. Det kan bety forskjellen mellom å jobbe der du vil, eller å jobbe der du ikke vil. Gjelder det jobber som du f. eks ofte trenger en grad/tittel for, har jeg aldri hørt om at de sjekker fraværet. Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Jeg kan heller ikke tenke meg at fravær teller i stor grad til jobber som krever høyere utdannelse. For det første finnes det mange variabler i fraværet som blir ført på vitnemålet, og dette kan derfor lett gi et galt inntrykk av kandidaten. Om du fikk kyssesyken eller magevirus o.l. en gang på vgs så kommer det som fravær, men sier ikke mye om dine egenskaper og drifter. Dessuten er det gjerne flere år siden du fullførte vgs, og du kan ha forandret deg mye på disse årene mtp ambisjoner og modenhet. Vil nok heller tro at de ser på karakterer, da disse sier mye om både intellektuell kapasitet og til en viss grad arbeidsvilje og ansvarsfølelse, mao. aspekter ved en kandidat en arbeidsgiver trenger å kjenne til. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Om du fikk kyssesyken eller magevirus o.l. en gang på vgs så kommer det som fravær, men sier ikke mye om dine egenskaper og drifter. Dette jeg skal si nå har egentlig samenheng med alt du sa i innlegget ditt, men jeg har bare quotet denne delen for og unngå for mye quoting. Det med at sykdom kommer opp som fravær stemmer, men det kommer opp som fravær pga sykdom hvis du hadde legeerklæring (noe du skal ha) Dvs at sålenge du har tatt med den legeerklæring eller andre beviser på at du har vært syk de gangene du har vært borte så vil fraværet stilles opp som "fravær grunnet sykdom" Men det er heller ikke bra og ha for mye av det heller, da kan arbeidsgiver tro at du blir ofte syk og er ofte borte pga det. Ingen arbeidsgivere vil ha en person som er mye borte, uasnett om dt er pga sykdom eller ei, men at det står svart på hvitt at det er pga sykdom i papirene ser bedre ut. Siterer meg selv på en det angående skole... Min stefar jobber som høyskolelærer ved Romerike Folkehøyskole, og der har de opptil flere ganger "byttet" ut elever med fravær mot elever uten fravær og litt dårligere karakterer. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 3-7 dager normalt etter tre år? Jeg ligger nok godt over grensa, ja en del i klassen min også. Dessverre. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Min stefar jobber som høyskolelærer ved Romerike Folkehøyskole, og der har de opptil flere ganger "byttet" ut elever med fravær mot elever uten fravær og litt dårligere karakterer. 8858508[/snapback] No har vel folkehøgskulene alltid stått fritt til å velge kva elever dei vil ha inn, slik at karakterer har liten betydning der. Eit høgt fråvær som ikkje er forklart i søknaden til folkehøgskulen så kan eg godt forstå at det blir valgt elever med mindre fråvær. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Er man høgskolelærer om man jobber på en folkehøgskole? Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 3-7 dager normalt etter tre år? Jeg ligger nok godt over grensa, ja en del i klassen min også. Dessverre. 8864846[/snapback] Du har krysset både hav, land og strand på den grensa der tror jeg. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Har 2 dager og 2 timer på første året allerede, pga mye legebesøk osv fordi jeg skal på utveksling. Siden jeg har så "lite" så får det stå sier lærerne... Det som da gjør meg forbannet er at de som har mye (MYE) fravær i virkeligheten får dette kryset ut og strøket fordi de går til en lege og får legeærkæring på div. ting. Og da får fravær stryket. Dette gjør meg rett og slett forbannet fordi det er like hardt for meg å møte opp på skolen, og stryking av fravær får det plutselig til å se ut som om de er flittige og flinke elever. Noe de ikke er, og ergo ikke fortener. Hadde vært bedre om fravær stod, men at det heller stod "fravær pga. sykdom" som noen har skrevet her. Personlig erfaring tilsier også at skoler jukser mye med fravær (til det gode for de som skulker), noe som også er helt forferdelig leit for oss andre. Og ja; de ser nok på endel fravær, i hvert fall de seriøse plassene. Til og med Hennes og Mauritz såg på fravær når ei jeg kjenner søkte på deltidsjobb. Hun hadde mye og fikk ikke jobben Nei du, systemet i Norge virker ikke helt. Ut med karakterer, inn med opptaksprøver og max telling av fravær!! ps: kan hende det ble litt uryddig... er så frustrert over dette, at de ikke kan være rettferdige! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå