Tarannon Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Hei! Problemet mitt passer vel egentlig i flere kategorier, men jeg tok sjansen på denne. Jeg har problemer med at Vista jobber ekstremt sakte i noen tilfeller, spesielt i spill. For å bruke Lord of the Rings online som et eksempel, så kjører jeg det både i XP og i Vista på denne maskinen og har derfor et bra sammenligningsgrunnlag. I Xp fungerer det veldig greit, men i Vista er det ekstremt lange "tenkepauser" når nye ting skal leses inn i minnet. F.eks. hvis jeg reiser bortover et åpent sted, så går alt veldig glatt og fint, helt til det dukker opp en borg i bakgrunnen. Da stopper pcen ofte opp i både fem og ti sekunder mens harddisken "knatrer" som besatt. Jeg har også vært borti pauser på over et halvt minutt i områder med mye ting som skal lastes inn. Jeg kjører med samme innstillingene i XP og i Vista. I xp går det som sagt nesten problemfritt (der er pausene på 1-3 sekunder). Jeg merker også til dette problemet når jeg gjør andre ting i Vista, som f.eks. å bruke den fine søkefunksjonen. Etter det jeg forstår, skal den være ganske rask når man søker på "indexed locations", men hos meg bruker den ofte veldig lang tid. Aldri mindre enn fem sekunder, og oftere rundt 10-15. Det jeg da lurer på er om dette er noe som kan ordnes med litt tweaking, om det faktisk er grunnet en hardware-feil eller om det trengs en hardwareoppgradering. Eventuelt hva slags hardware jeg da burde oppgradere.. Her er spesifikasjonene mine: Asus GeForce 8800GTS 320MB Asus P5N32-E SLI Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 Microsoft Windows Vista Premium 64-bit Lenke til kommentar
Tarannon Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 Jeg vurderer å oppgradere litt, men det er begrenset hvor mye jeg har råd til med det første. Vil jeg oppnå mest ytelse ved å kjøpe en ekstra sata-disk og kjøre i Raid, eller å kjøpe 2gb RAM til, så jeg får totalt 4gb? Lenke til kommentar
Øyvind Skogseide Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 er d et 32- bit XP? Lenke til kommentar
Tarannon Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 er d et 32- bit XP? 8860907[/snapback] Ja, det stemmer. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Hvor stort sidevekslingsminne er pc en stilt inn til og bruke? Jeg vet ikke hvor du finner det i vista men i xp ligger det på høyreklikk min datamaskin->egenskaper->avansert->ytelsesinnstillinger->avansert->virtuelt minne (endre). Hva står det der i xp og vista (om du finner det i vista da) Sammenlign disse to. Forsøk med usb boost i vista og se om det går bedre Lenke til kommentar
Tarannon Skrevet 15. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2007 Hvor stort sidevekslingsminne er pc en stilt inn til og bruke? Jeg vet ikke hvor du finner det i vista men i xp ligger det på høyreklikk min datamaskin->egenskaper->avansert->ytelsesinnstillinger->avansert->virtuelt minne (endre). Hva står det der i xp og vista (om du finner det i vista da) Sammenlign disse to. Forsøk med usb boost i vista og se om det går bedre 8864015[/snapback] Virtuelt minne var satt til til over 2gb. Det sto at anbefalt nivå var 3gb, så jeg satte det til det. En usb-stick koster ikke så mye, så jeg kan teste om readyboost fungerer. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 husk at du bør kjøpe en stick som er relativt rask overføringshastighet på. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå