Carl Sagan Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Hei. Har åpnet porter i routeren min, fungere helt fett på windows. Men når jeg loader ubuntu, er dem ikke åpne. Ja, ip-adressen er den samme. Er det en slags firewall eller noe? EDIT: Har ikke innstalert no antivirus eller firewall selv ihvertfall.. Endret 13. juni 2007 av todda7 Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Hvordan sjekker du at portene er åpne? Hvilke porter? Hvilket program? Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 Hvordan sjekker du at portene er åpne? Hvilke porter? Hvilket program? 8855732[/snapback] http://www.utorrent.com/testport.php?port=1234 Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Hvilken ruter har du? Kanskje ikke nødvending, men kanskje du må kjøre programmet når du tar den testen. Har du sjekket på ruteren at du ikke forwarder porten til maskinnavnet? Det opplevde jeg, at selv om IP-en var den samme, så funket det ikke fordi Ubuntu-boksen het noe annet enn XP-boksen. Red.: Prøv å installer NmapFE og kjør portscan på deg selv på port 1234. Endret 13. juni 2007 av Xecuter88 Lenke til kommentar
spock84 Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Man må kjøre uTorrent for at den testen der skal fungere, ja Lenke til kommentar
Mapster Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Man må kjøre uTorrent for at den testen der skal fungere, ja Det stemmer nok ikke, kan kjøre en hvilken som helst service på porten du tester. (Jeg testet nettopp om den funket mot min ventrilo server.) Ett alternativ er canyouseeme.org Endret 13. juni 2007 av MapSter Lenke til kommentar
spock84 Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Vel, nå har han vel neppe noen annen service som kjører på port 1234 og sjekker ikke med noen som helst verktøy, ergo må han kjøre uTorrent for å se at det fungerer, da jeg antar at det er uTorrent han vil ha porten åpen for og at dette ville være lettere enn å sette opp andre programmer til å lytte på denne porten. Så, jo, i denne sammenhengen stemmer det. Endret 13. juni 2007 av spock84 Lenke til kommentar
Mapster Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Svært så kverrulant du var da, jeg ville bare påpeke at man ikke kun kan teste med det verktøyet hvis uTorrent kjører. Altså at man kan bruke det til å teste andre porter med andre programmer. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 Svært så kverrulant du var da, jeg ville bare påpeke at man ikke kun kan teste med det verktøyet hvis uTorrent kjører. Altså at man kan bruke det til å teste andre porter med andre programmer. 8863030[/snapback] Det har du helt rett i. Har testet det hver gang jeg har åpnet en port, samme hvilken router, samme hvor jeg er, fungere alltid. Porten er forresten sperret på canyouseeme og. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 (endret) Og du er sikker på at du har en daemon (her: et program som vokter en port for tilkoblinger) som kjører og som lytter på den porten (1234) du sjekker da? Får du noe output med netstat -l | grep 1234 ? Edit: la til link med kommentar fra norsk språkråd ang. oversettelse av daemon. Endret 14. juni 2007 av kommers Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Alle portane er stengde som standard. kommandoen sudo iptables -A INPUT -p tcp --dport 6881 -j ACCEPT vil åpne porten. tcp kan byttes ut med udp og 6881 kan byttes ut med et tal fra 0 til 65535 (?) eg hugsar ikkje korleis det var om du skulle åpne fleire på ein gong Lenke til kommentar
Palme Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Alle portane er stengde som standard. kommandoen sudo iptables -A INPUT -p tcp --dport 6881 -j ACCEPT vil åpne porten. tcp kan byttes ut med udp og 6881 kan byttes ut med et tal fra 0 til 65535 (?) eg hugsar ikkje korleis det var om du skulle åpne fleire på ein gong 8864881[/snapback] Alle portene er åpne som standard i Ubuntu. Lenke til kommentar
spock84 Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Svært så kverrulant du var da, jeg ville bare påpeke at man ikke kun kan teste med det verktøyet hvis uTorrent kjører. Altså at man kan bruke det til å teste andre porter med andre programmer. 8863030[/snapback] Unnskyld meg, men du er minst like kverulant. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Alle portene er åpne som standard i Ubuntu. 8865468[/snapback] Sikker? Eg måtta opne portane i IPtables sjølv fordi ubuntu ikkje har dei opna out of the box her er nokon kjelder på at ubuntu har ikkje nokon porter opne som standard: http://www.kdedevelopers.org/node/2197 http://www.psychocats.net/ubuntu/security Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Alle portene er åpne som standard i Ubuntu. 8865468[/snapback] Sikker? Eg måtta opne portane i IPtables sjølv fordi ubuntu ikkje har dei opna out of the box her er nokon kjelder på at ubuntu har ikkje nokon porter opne som standard: http://www.kdedevelopers.org/node/2197 http://www.psychocats.net/ubuntu/security 8872153[/snapback] Dere har begge rett, men snakker om to forskjellige ting Firewallen (iptables) er ikke skrudd på som default i Ubuntu, så den sperrer INGEN porter. Men de har også en streng policy som går ut på at ingen medfølgende programmer skal ha åpne porter ut mot nettet som default. Men det er altså ikke firewallen som sperrer - det er bare ingen programmer som lytter på noen porter. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 (endret) Er iptables en brannmur? 8873725[/snapback] Linux-kernelen har et innebygget pakkefilter (netfilter). Iptables er kommandoen du bruker for å manipulere filteret. Det fins også flere andre verktøy for å sette opp firewall i linux, både basert på configfiler eller GUI, men disse er mest sannsynlig bare frontends til netfilter/iptables. Endret 16. juni 2007 av Langbein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå