Gå til innhold

Porter er åpne i Windows, men ikke i UBuntu?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har åpnet porter i routeren min, fungere helt fett på windows.

Men når jeg loader ubuntu, er dem ikke åpne. Ja, ip-adressen er den samme.

Er det en slags firewall eller noe?

EDIT: Har ikke innstalert no antivirus eller firewall selv ihvertfall..

Endret av todda7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken ruter har du?

Kanskje ikke nødvending, men kanskje du må kjøre programmet når du tar den testen.

Har du sjekket på ruteren at du ikke forwarder porten til maskinnavnet? Det opplevde jeg, at selv om IP-en var den samme, så funket det ikke fordi Ubuntu-boksen het noe annet enn XP-boksen.

Red.: Prøv å installer NmapFE og kjør portscan på deg selv på port 1234.

Endret av Xecuter88
Lenke til kommentar

Vel, nå har han vel neppe noen annen service som kjører på port 1234 og sjekker ikke med noen som helst verktøy, ergo må han kjøre uTorrent for å se at det fungerer, da jeg antar at det er uTorrent han vil ha porten åpen for og at dette ville være lettere enn å sette opp andre programmer til å lytte på denne porten.

Så, jo, i denne sammenhengen stemmer det.

Endret av spock84
Lenke til kommentar
Svært så kverrulant du var da, jeg ville bare påpeke at man ikke kun kan teste med det verktøyet hvis uTorrent kjører. Altså at man kan bruke det til å teste andre porter med andre programmer.

8863030[/snapback]

Det har du helt rett i. Har testet det hver gang jeg har åpnet en port, samme hvilken router, samme hvor jeg er, fungere alltid.

Porten er forresten sperret på canyouseeme og.

Lenke til kommentar

Og du er sikker på at du har en daemon (her: et program som vokter en port for tilkoblinger) som kjører og som lytter på den porten (1234) du sjekker da?

Får du noe output med

netstat -l | grep 1234

?

Edit: la til link med kommentar fra norsk språkråd ang. oversettelse av daemon.

Endret av kommers
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Alle portane er stengde som standard.

kommandoen

sudo iptables -A INPUT -p tcp --dport 6881 -j ACCEPT

vil åpne porten. tcp kan byttes ut med udp og 6881 kan byttes ut med et tal fra 0 til 65535 (?) :) eg hugsar ikkje korleis det var om du skulle åpne fleire på ein gong

Lenke til kommentar
Alle portane er stengde som standard.

kommandoen

sudo iptables -A INPUT -p tcp --dport 6881 -j ACCEPT

vil åpne porten. tcp kan byttes ut med udp og 6881 kan byttes ut med et tal fra 0 til 65535 (?) :) eg hugsar ikkje korleis det var om du skulle åpne fleire på ein gong

8864881[/snapback]

Alle portene er åpne som standard i Ubuntu.

Lenke til kommentar
Svært så kverrulant du var da, jeg ville bare påpeke at man ikke kun kan teste med det verktøyet hvis uTorrent kjører. Altså at man kan bruke det til å teste andre porter med andre programmer.

8863030[/snapback]

Unnskyld meg, men du er minst like kverulant.

Lenke til kommentar
Alle portene er åpne som standard i Ubuntu.

8865468[/snapback]

Sikker? Eg måtta opne portane i IPtables sjølv fordi ubuntu ikkje har dei opna out of the box

her er nokon kjelder på at ubuntu har ikkje nokon porter opne som standard:

http://www.kdedevelopers.org/node/2197

http://www.psychocats.net/ubuntu/security

8872153[/snapback]

Dere har begge rett, men snakker om to forskjellige ting :)

Firewallen (iptables) er ikke skrudd på som default i Ubuntu, så den sperrer INGEN porter. Men de har også en streng policy som går ut på at ingen medfølgende programmer skal ha åpne porter ut mot nettet som default. Men det er altså ikke firewallen som sperrer - det er bare ingen programmer som lytter på noen porter.

Lenke til kommentar
Er iptables en brannmur?

8873725[/snapback]

Linux-kernelen har et innebygget pakkefilter (netfilter). Iptables er kommandoen du bruker for å manipulere filteret.

Det fins også flere andre verktøy for å sette opp firewall i linux, både basert på configfiler eller GUI, men disse er mest sannsynlig bare frontends til netfilter/iptables.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...