Gå til innhold

Tips & råd angående ny PC...

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om jeg har fått inn riktig komponenter til å passe her. Føler meg litt teit nå, men er jo uansett bare å bytte om delene å få ringt inn imorgen.

Har bestilt dette;

Asus P5N32-E SLI nForce 680i SLI S775

Western Digital 500GB S-ATA II 7200 RPM

Samsung DVD brenner SH-S182D

Svart, IDE, bulk SH-S182D/BEBN

Zalman ZM-MFC1 6 Kanals Vifte kontroll

Spenningsregulator til vifter

Thermaltake Armor VA8003SWA

ATX/BTX Sølv m/vindu u/strømforsyning

Thermaltake 750W ToughPower

ATX 12V 2.2 & EPS 12V Active PFC

OCZ DDR2 2048MB Nvidia SLI Ready XTC

PC2-8500 2x1024MB 1066MHz. (5.5.5.15)

Microsoft Windows Vista Ultimate OEM

Norsk versjon 32-bit DVD-versjon

Intel Core 2 Duo E6700 2.67GHz Socket775

4MB, BOXED m/vifte

Asus GeForce 8800GTX 768MB GDDR3

HDCP,PCI-Express,2xDVI-I,Tv-Out,384bit

Samsung 22" LCD 226BW Wide sort

1680x1050, 3000:1, 2ms, VGA/DVI

Noctua NH-U12F, 4 Dual-Heat-Pipes 120mm

17dB(A), socket 775/754/939/940/AM2

Western Digital Raptor 74GB S-ATA

16MB cache 10000RPM

Så greia jeg lurer litt på her er vel angpende RAM og Hovedkort. Ser at jeg har klart å bestille et 1066mhz, men dette hovedkortet kan bare ta 800mhz?

Hvis jeg eventuelt må bytte ut ram, er eventuelt disse ok med hovedkortet?

OCZ DDR2 4096MB Vista Upgrade Edt.

PC2-6400 2x2048MB 800MHz. (5-6-6-15)

Så siste spørsmål, vil jeg få noe problemer med plass på harddisken med kun 74gb med windows vista med alle oppdateringer? Har null peil på hvor mye som blir til overs og det visste jammen ikke han jeg snakket med på telefon heller, han tippet på 2-3gb som jeg syntes hørte lite ut.

Takk til alle som tar seg en titt og kanskje gir meg et lite vink i riktig retning eller bare bekrefter at alt er greit.

Endret av mysterica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg synes du skal bytte E6700 med en E6600.. Er ikke store forskjellen i ytelse, men større forskjell i pris..

8855205[/snapback]

Okay, kan kanskje være fornuftig hvis man ikke får så mye igjen for det, men vet du hvordan det ville fungert med Ram brikkene som jeg har satt inn i maskina der? Eller eventuellt type Ram som fungerer bra med hovedkortet.

Takk for fin tilbakemelding ;)

Lenke til kommentar

Har du kun bestilt en raptor 74gb? Vista med office og noen spill installert tar fort 50gb. Raptor er oppskrytt og gir ikke mye bang for bucks er min mening. Bestill heller en 500gigg "normal" harddisk. Ang minnet så er det litt overkill, selv om du skal klokke heftig. Kjøp heller DDR2 6400 ram. Denne e spesifisert til 800Mhz. Dvs. at du kan klokke ganske bra uten at minnet skal bli flaskehals.

Ellers så oppsettet ditt ganske heftig ut!

Lenke til kommentar
Bekrefter, at alt er fint ;)  Men en så god PC fortjener 4 Gig ram ;) Og om du kan/vil klokke kan du tjene noen hundre på å kjøpre E6600 ;)

8855239[/snapback]

Oisann, ser jeg har glemt å skrive at Rambrikkene er x2 så det blir 4 til sammen. =)

Men du kan gå god for at 1066mhz brikken passer til systemet?

Takker så mye for svaret. :)

Lenke til kommentar

PS! det viftekontrollen vil ikke funke på et ARMOR kabinett siden viftekontrolleren har 3-pins kontakt, og kabinettet har 4-pins kontakter. Men du trenger ikke noe spesiell viftekontroll til det kabinettet siden det skal ikke bråke så mye :)

EDIT: du burde vente med CPU kjøp til 22juli siden da går prisene ned med opptil 50% og da kan man ta E6700 for ca 1000kr. Se nyhet:hw.no :thumbup:

Endret av moscito
Lenke til kommentar
Har du kun bestilt en raptor 74gb? Vista med office og noen spill installert tar fort 50gb. Raptor er oppskrytt og gir ikke mye bang for bucks er min mening. Bestill heller en 500gigg "normal" harddisk. Ang minnet så er det litt overkill, selv om du skal klokke heftig. Kjøp heller DDR2 6400 ram. Denne e spesifisert til 800Mhz. Dvs. at du kan klokke ganske bra uten at minnet skal bli flaskehals.

Ellers så oppsettet ditt ganske heftig ut!

8855256[/snapback]

Ja den Raptor disken må jeg ærlig innrømme at jeg var utrolig usikker på angående kjøpet, er mere på "rykter" om at den skal være vannvittig mye bedre at jeg gjorde det innkjøpet. Har selv null erfaring med Raptor Disken så vet ikke helt åssen den vil funke i praksis.

Men siden du nevner 800mhz brikker, noen anelse om de 2x2gb brikkene vil fungere bra? Prøvde å søke på noen review uten hell foreløpig, så lest at folk med Corsair ram også har hatt noen problemer i forhold til dette hovedkortet.

Ja, er så mange ting å tenke på. *ler*

Dataen for min blir nok lagd mer eller mindre for AoC, da tiden vil gå mest der når det kommer ut og i årene fremover. :)

Takk for svar. :D

Lenke til kommentar
PS! det viftekontrollen vil ikke funke på et ARMOR kabinett siden viftekontrolleren har 3-pins kontakt, og kabinettet har 4-pins kontakter. Men du trenger ikke noe spesiell viftekontroll til det kabinettet siden det skal ikke bråke så mye :)

8855301[/snapback]

Oi oi, takk så mye for tilbakemeldingen, det skal rettes opp fortløpende imorgen. :cool:

Lenke til kommentar

4 GB ram er ikke vits med mindre du kjører 64bit OS.

Thermaltake 750W ToughPower virker litt overkill?

Edit: Det gjør vondt i sjelen når folk kaller en PC for data eller dataen...

Endret av Ost99
Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

8855684[/snapback]

Bare tull.

Klart han skal ha 4gb!

får riktignok bare brukt ca 3,36Gb, men det er MER enn 2gb, og alt hjelper på.

Lenke til kommentar
Bare tull.

Klart han skal ha 4gb!

8855756[/snapback]

Kommer helt ann på mengden virtuelt minne, reservert minne i bios og en rekke andre forhold. Kan fort ende opp under 3GB.

Lenke til kommentar

8855684[/snapback]

Bare tull.

Klart han skal ha 4gb!

8855756[/snapback]

Helt enig at 4gb ram ikke er overkill, siden det hjelper til fremtidig bruk og det er billig. Man kan få 4gb ram til 1500kr. ;)

Og 750W strømforsyning er ikke overkill siden har man masse ting og at 8800GTX krever masse strøm.

PS! :wallbash: man må ha ToughPoweren i 850W for SLI til GTX eller 1000W til Ultra i SLI

Lenke til kommentar

Edit: Det gjør vondt i sjelen når folk kaller en PC for data eller dataen...

8855684[/snapback]

Vel med dette systemet tenker jeg også litt fremtidsrettet, så 750W kan være greit å ha tenker jeg dog det muligens kan bli litt i overkant.

4gb vil uansett stå som et minimum for meg når jeg tror det vil utgjøre en forskjell for meg når AoC kommer. Er ganske hard på gaming så er viktig for meg å ha en superb maskin.

Kjipt å høre at du fikk vondt i sjelen, du får ta tiden til hjelp så går det sikkert over. :thumbup:

Lenke til kommentar

8855684[/snapback]

Bare tull.

Klart han skal ha 4gb!

8855756[/snapback]

Helt enig at 4gb ram ikke er overkill, siden det hjelper til fremtidig bruk og det er billig. Man kan få 4gb ram til 1500kr. ;)

Og 750W strømforsyning er ikke overkill siden har man masse ting og at 8800GTX krever masse strøm.

PS! :wallbash: man må ha ToughPoweren i 850W for SLI til GTX eller 1000W til Ultra i SLI

8855844[/snapback]

Hvis det du sier er korrekt så må jeg nok bytte over til en 850W isteden da tanken er å kjøre SLI til høsten. Der må jeg si jeg hadde bommet totalt i forhold til kraften jeg trengte gitt. :blush:

Lenke til kommentar

Vel da var ny pc bestilt, så endte opp med å kjøpe en 150gb raptor istedenfor 74, 2gb med rask minne istedenfor 4gb som planlagt etter å snakket med en pro fps spiller som mente at 2gb+ ville bli unyttelig i windows vista og ville faktisk gjøre det verre grunnet at ene dual channelsystemet ville blitt nedkjørt grunnet vista's kompatibilitet med så mye ram. Og jeg som alltid har tenkt at jo mere ram jo bedre må det bli, så er det optimale 2gb *ler*

Så får en heller bare vente til Vista kommer med en oppdatering så det er mulig å kjøre 4gb før en kjøper inn neste brikker.

Kjøpte også en 850 Thermaltake etter råd her inne for SLI når jeg investerer i et skjermkort til om noen måneder.

Så ble viftestyringen tatt bort fra ordren ettersom den ikke passet som det ble fortalt om her.

Tusen hjertelig takk for hjelpen her inne, da er det bare for meg å vente på ny maskin i løpet av neste uke, gleder meg som et lite barn på julaften her. =) :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...