Gå til innhold

Kan vi klare oss uten olje?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan vi klare oss uten olje?

Hvilken konsekvenser kommer det til å gi?

8854961[/snapback]

Om vi klarer oss uten olje? det er den minste bekymringen min ...Norge har økonomisk kontroll over et hav område som er like stort som Middelhavet..Og 323,802 km2 med land...Ikke minst har Staten en feit bankbok..

Alle de andre Nordiske Land / de kan vi godt samenlingne oss med klare seg svært godt

Det er selvsagt ting vi må passe på i framtiden..det kan være vi må kutte ned på enkelte trygde ordninger og lignende men, vi kommer til å klare oss veldig godt uten oljen også…

Lenke til kommentar

Tenker du på Norge eller verden?

Uansett vi hadde ikke klart oss uten olje. Hele verdensøkonomien er bygd opp på olje, så hvis all olje hadde blitt borte i dag så hadde verden gått under i morra. Men forhåpentligvis kan vi gjøre oss mindre avhengig av det over noen tiår. Men biodrivstoff er ikke løsningen, da dette konkurrer med matproduksjonen. Mat er det som kjent mange som trenger

Lenke til kommentar
Bare vi får igang masseproduksjon av biobrensel og mer vannkraft skulle vi vel klare oss ganske bra uten olje.

8856572[/snapback]

Skulle alle bilene brukt biodiesel så hadde vi måtte dyrke om all dyrbar mark til det formålet. Vannkreft er egentlig ikke noe problem å bygge ut.

Norge har også nest eller tredje størst forekomst av Thorium.

Lenke til kommentar
Norge klarer seg nok fint uten oljen, men om vi klarer oss like bra som nå ville vi ikke klart med en umiddelbar stopp i oljeproduksjonen. Over tid så tror og håper jeg Norge klarer å bygge opp en god økonomisk innfrastruktur.

8859258[/snapback]

Jepp, produksjonen av olje vil ikke stoppe plutselig. Det vil nok bli en gradvis overgang. Norge må hvertfall investere og bedre infrastrukturen, nå som vi faktisk har penger. Har følelsen av at Norge har for mye penger, så disse problemene er ikke interessante enda.

Lenke til kommentar

Hvis det er den norske økonomien du sikter til så, ja vi kan klare oss uten oljen.

Nå er det jo en 4% regel i praksis her, det skal ikke brukes mer en 4% av forrige års totale oljefond inn i det neste statsbudsjettet.

Men når det gjelder utbetalinger av pensjoner og sånt da er jeg litt mer tvilsom, kanskje hvis vi omstrukturerer hele pensjonsordningen, og gjør slik at folk må spare mer privat og at statens utbetalings del er veldig liten.

Jeg tror økonomien skulle klart det uten olje, men da har vi måtte reorganisere veldig mye.

Lenke til kommentar
Norge har også nest eller tredje størst forekomst av Thorium.

8859003[/snapback]

Apropos Thorium: Thoriumkraft - Løsningen på verdens energiproblem?

Når det gjelder olje er det jo enda store forekomster i midt-østen. Jeg mener å ha lest at over 80% av den gjenværende oljen på Jorda er i midt-østen, og oljeprisene har jo steget i USA i takt med de krympende forekomstene der, så man kan jo samtidig spørre seg hva agendaen med Irak-krigen egentlig var. Men det i en annen tråd.

Norge tror jeg vil klare seg bra dersom oljen pensjoneres som energikilde. Vi har jo som sagt verdens tredje største forekomst av Thorium. Samtidig kan vi lære mye av søta bror på den andre siden av svenskegrensa. Sverige har jo gjort det veldig bra tiltross at de ikke har noen slike naturressurser som Norge har. Istedet har de en ingeniør- og entreprenørtradisjon som jeg tror har vært veldig viktig. SAAB, Volvo, Ikea, Ericsson og skogsindustrien for å nevne noen.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Per dags dato ville man nok kunne klare å stable et statsbudsjett på beina uten å gå utover avkasnintningen på oljefondet, men det framtidige problemet er at mesteparten av disse pengene går til folketrygd og ikke til investeringer, en trend som antaglig bare vil øke, så idet man kommer til det punktet hvor olje ikke er lønnsomt lengre (og om vi ser bort i fra thorium) vil man nok ha et sosialbudsjett som overskrider det man er i stand til å betale med ganske mye.

For å klare oss uten olje er vi nok nødt til å slakke mye på sikkerhetsnettet vi har bygd opp, og antalig ganske dramatisk. Man kan få en ganske brå overgang.

Klarer man derimot å holde sosialbudsjettet ganske stabilt framover vil man kunne få en ganske myk overgang, helst bør vel statsbudsjettet faktisk noe ned, men ikke så mye at det blir særlig dramatisk.

PS: Er ikke i mot et godt sikkerhetsnett, men jeg synes staten bør se såpass langt fram at vi ikke plutselig kjempe fall. Staten bør dermed være relativt forsiktig med å ta på seg ansvar og utgifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...