Gå til innhold

Reklamasjon, Tilbud om erstattning.


Anbefalte innlegg

-Det var ganske mye støv i PSUen du sendte inn, de som tok imot sa at det datt støvballer ut av den. Støv er en utmerket varmeisolator så om PCen står i et miljø med mye forurensinger så bør du blåse den ren med luft eller støvsuge den fra tid til annen.

8854918[/snapback]

Men blir ikke spørsmålet her om skade antatt forårsaket av støv (mengder av) dekeks av garanti.

 

Mvh

Per B.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sindres: Dette er vel snakk om avhjelp og hvis de velger å ikke reparere, men å gi kunden et tilsvarende produkt så gjelder reklamasjonsretten fra han kjøpe nr. 1.

8863548[/snapback]

Det er diskutabelt.

8865285[/snapback]

Så siden de velger å bytte den istedenfor å reparere pga. det ikke er lønnsomt så skal man få ny reklamasjonsrett?

Du mener vel ikke at man skal ha det hvis den hadde blitt reparert også?

8865571[/snapback]

 

Litt satt på spissen :

 

Om man får omlevert en bil så vil reklamasjonsretten gjelde fra første registreringsdato fra man kjøpte den bilen man fikk omlevert?

Lenke til kommentar
Litt satt på spissen :

 

Om man får omlevert en bil så vil reklamasjonsretten gjelde fra første registreringsdato fra man kjøpte den bilen man fikk omlevert?

8865784[/snapback]

Om du finner noen som er dum nok til å omlevere en bil, så ja.

Lenke til kommentar
sindres: Dette er vel snakk om avhjelp og hvis de velger å ikke reparere, men å gi kunden et tilsvarende produkt så gjelder reklamasjonsretten fra han kjøpe nr. 1.

8863548[/snapback]

Det er diskutabelt.

8865285[/snapback]

Så siden de velger å bytte den istedenfor å reparere pga. det ikke er lønnsomt så skal man få ny reklamasjonsrett?

Du mener vel ikke at man skal ha det hvis den hadde blitt reparert også?

8865571[/snapback]

 

da vil jo det som repareres ha ny levetid fordi det er nytt. altså ikke hele gjenstanden i helthet, men om mobilen får helt nytt batteri eller skjerm, så kan du jo ikke si at den skal forventes å vare like lenge som den gamle som er brukt?

Lenke til kommentar
Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Altså kan selger velge hva som passer han best.

Dette står under "Retting og omlevering" hvis noen lurer. ;)

 

Reklamasjonsretten gjelder fra kjøpsdato, men det er vanlig med ny garanti på produktet hvis det blir byttet ut slik.

 

Christian: Såklart er det naturlig at en ny ting man får etter 1 år skal vare lenger, men vær fornøyd for at du får et nytt produkt og ikke krev og krev hele tiden... står ikke noe i loven som jeg kan se som gir deg rett på ny reklamasjonsrett.

Endret av datating
Lenke til kommentar
sindres: Dette er vel snakk om avhjelp og hvis de velger å ikke reparere, men å gi kunden et tilsvarende produkt så gjelder reklamasjonsretten fra han kjøpe nr. 1.

8863548[/snapback]

Det er diskutabelt.

8865285[/snapback]

Så siden de velger å bytte den istedenfor å reparere pga. det ikke er lønnsomt så skal man få ny reklamasjonsrett?

Du mener vel ikke at man skal ha det hvis den hadde blitt reparert også?

8865571[/snapback]

Hva jeg mener er ikke relevant, men det uttales i forarbeidene til kjøpsloven at det faktisk er ment slik at kjøper får ny reklamasjonsrett. Det er usikkert om dette også gjelder forbrukerkjøp og/eller ved 5-års reklamasjoner, siden man ikke har noe skikkelig rettspraksis.

Lenke til kommentar
Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Altså kan selger velge hva som passer han best.

Dette står under "Retting og omlevering" hvis noen lurer. ;)

 

Reklamasjonsretten gjelder fra kjøpsdato, men det er vanlig med ny garanti på produktet hvis det blir byttet ut slik.

8869347[/snapback]

 

Jeg forstår ikke helt hvordan du leser den der. Det står jo vitterlig at forbruker kan gjøre det, ikke selger. Hva angår vurderingen så er jo det avhengig av tilfellet.

Og merkelig nok er du like bombastisk, selv om andre har talt deg imot på reklamasjonsretten?

Lenke til kommentar

Ikke at det har så mye med saken å gjøre, men fikk denne mailen fra butikken idag, legg merke til datoene:

 

Hei!

 

 

Oops...denne PSUen hadde blitt liggende usendt. Vi sender den imorgen.

 

 

________________________________

 

NB - Inkluder hele innholdet i denne emailen når du svarer så historikken ivaretas.

 

________________________________

 

This communication is intended for the person(s) named above only. It may contain information that is confidential and legally privileged. If received in error, please delete this e-mail and notify the sender.

 

________________________________

 

 

-----Original Message-----

 

Sent: 11. juni 2007 22:26

 

Subject: Re: MIST 500W mottatt

 

høres helt kjempe ut, skal nok betale ;)

men nå kan du gå hjem... får lov av meg :p

----- Original Message -----

 

 

Sent: Monday, June 11, 2007 8:30 PM

Subject: Re: MIST 500W mottatt

 

 

> Hei!

>

> kr. 70-80 tenker jeg. Vi sender ved en faktura og stoler på at du

> betaler :-)

>

> ----

 

>

> Claus Wahl wrote:

>> Ok, det høres jo greit nok ut, hva beløper frakten seg til?

>>

>> ----- Original Message -----

>>

>>

>> *Sent:* Monday, June 11, 2007 2:03 PM

>> *Subject:* MIST 500W mottatt

>>

>> Hei!

>>

>> Vi har mottatt MIST PSUen. Den var, som du sa, helt død.

>>

>> Vi kan ikke tilby deg en helt ny MIST PSU som erstatning, men vi kan

>> sende deg den som kollegaen har i kontorPCen, og er ca. 1 år gammel,

>> mot at du betaler frakten selv. Dette fordi vi skal bruke en ny type

>> MIST PSU i kontorPCen.

>>

>> Det var ganske mye støv i PSUen du sendte inn, de som tok imot sa at

>> det datt støvballer ut av den. Støv er en utmerket varmeisolator så

>> om PCen står i et miljø med mye forurensinger så bør du blåse den

>> ren med luft eller støvsuge den fra tid til annen.

>>

 

>>

>> ------------------------------------------------------------------------

>>

>> NB - Inkluder hele innholdet i denne emailen når du svarer så

>> historikken ivaretas.

>>

>> ------------------------------------------------------------------------

>>

>> /This communication is intended for the person(s) named above only.

>> It may contain information that is confidential and legally

>> privileged. If received in error, please delete this e-mail and

>> notify the sender./

>>

>> ------------------------------------------------------------------------

 

syns ikke akkurat dette var helt 100

:thumbdown:

Lenke til kommentar

Her tror jeg det er slik at netshop mener du ikke har krav på noe ny PSU på reklamasjonsretten fordi den er ødelagt pga støv, som de sikkert mener er din feil. Da mener de vel at de gjør deg en tjeneste ved å gi deg denne mot at du betaler frakt.

Lenke til kommentar

joda, sånnsett er det NESTEN greit... men det var mer det med "Oops...denne PSUen hadde blitt liggende usendt. Vi sender den imorgen." etter 9 dager jeg var lite inponert over, hvis du leser min første post (meg som startet denne tråden) vil du også kunne lese hva jeg mener om det med støvet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...