Gå til innhold

hva er trekol? og hvor for jeg kjøpt det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trekull, også kalt grillkull. :)

Fåes kjøpt i poser på bensinstasjoner, dagligvareforretninger og andre plasser.

Det er tre som er varmet kraftig opp uten tilgang til oksygen. Da forsvinner vannet og masse andre tullestoffer som brenner dårlig, og du sitter igjen med karbonmassen til det tidligere treet.

Edit: Er det noen som vet om hydrogenet og oksygenet i celluloseringene forsvinner? Består kull av ren cellulose, eller av "ren" karbon? Er karbonet da fremdeles samlet i ringer?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Trekull, også kalt grillkull. :)

Fåes kjøpt i poser på bensinstasjoner, dagligvareforretninger og andre plasser.

Det er tre som er varmet kraftig opp uten tilgang til oksygen. Da forsvinner vannet og masse andre tullestoffer som brenner dårlig, og du sitter igjen med karbonmassen til det tidligere treet.

8854875[/snapback]

helve** nynorsk;)

men når du skal lage svart krutt trenger du svovel.

men svovel pulver eller flytende?

noen som kan si hvordan jeg lager det?

altså om jeg tar alt oppi en bøtte og ....

alstå jeg må vite mer. takk;)

Lenke til kommentar
men når du skal lage svart krutt trenger du svovel.

men svovel pulver eller flytende?

noen som kan si hvordan jeg lager det?

altså  om jeg tar alt oppi en bøtte og ....

8854948[/snapback]

Du lager det ikke. Hør på meg, så slipper vi at du dreper deg selv.

Jeg kan forresten være enig i at nynorsk er plagsomt til tider =]

Lenke til kommentar

grunnen til at vi har dette forumet er fordi vi skal hjelpe verandre og dele interesser. så du kan ikke leke "mamma" og "nekte" meg og gjøre det:)

og svart krutt explodes bare under trykk. og ikke mens jeg lager det.

så er det noen som vil opplyse meg så at risikoen er mindre?

Lenke til kommentar
og svart krutt explodes bare under trykk. og ikke mens jeg lager det.

8858580[/snapback]

Jaha? Svartkrutt bør males, noe som er en risikabel prosess. Gjør man ikke det så har man et "green meal" fremfor "black powder" (svartkrutt). Det er en grunn til at man lagde svartkrutt i små hytter langt unna hverandre og langt unna folk ;)
Lenke til kommentar

Forskrift om håndtering av eksplosjonsfarlig stoff.

§ 6-1. Tillatelse til tilvirking

Den som vil tilvirke eksplosiv vare må ha tillatelse fra Direktoratet for brann- og elsikkerhet.

Tillatelse kan bare gis til den som er skikket til å drive tilvirking på en betryggende måte. Fysisk person må være fylt 20 år.

Eksplosiv vare som er tillatt tilvirket ved forbrukssted må ikke føres bort fra stedet uten tillatelse fra Direktoratet for brann- og elsikkerhet.

Direktoratet for brann- og elsikkerhet kan i forbindelse med forsøk eller i vitenskaplig øyemed gi tillatelse til tilvirking av bestemte eksplosive varer, herunder ikke godkjent eksplosiv vare, til den som har nødvendig teoretisk kunnskap eller praktisk innsikt og ellers er skikket.

Lenke til kommentar

Dette kan bli spennende. Svartkrutt eksploderer ikke før under trykk? Klart det er fakrligere under trykk, men skal bli morro å se hva som skjer om du lager det. Kan gå rimelig ille selv om du ikke har det under trykk:D Post updates før og nå :!:

Lenke til kommentar
male?  det med maling?

8858831[/snapback]

Når du utviser så stor dumskap vil jeg nesten oppfordre deg til å prøve, da blir du hvertfall utslettet fra jordens overflate.

Sjekk første definisjon her fra ordboka:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j

Post updates før og nå :!:

8858848[/snapback]

Updates etter at han har prøvd kommer blandt dødsannonsene i lokalavisa, tipper jeg.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...