406 Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 El vindusheisen (førerside) på min 2000 mod peugeot 406 virker ikke. Bilen har vært på verksted hvor de har feilsøkt og kom til at motoren som driver el. vinduet får strøm, men går ikke og de har konkludert med at motoren må byttes. Det visste seg imidlertid at motoren kostet nesten 4500 kroner + arbeid. Jeg fikk tak i en på et bilopphøggeri for 600 kroner og jeg plannlegger å bytte den selv. Motoren er montert i midten med wire ned mot en aluminiums-skinne og hele delen er samlet i en "halvmåneform." Er det noen som har skiftet el. vindusmotor til peugeot 406, ønsker noen tips på hvordan gjøre det. Er dørtrekket festet med klips, skrudd fast?, må vinduet taes ut? Andre hindringer, tips? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Generelt så sitter dørtrekk både med skruer og klips. Skruer er gjerne gjemt bak plastdeksler i håndtak osv som må av. Du skal ikke behøve å demontere vinduet, men kan være greit å kile vinduet og heise i mellomtiden. Lenke til kommentar
406 Skrevet 17. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2007 1) Har kommet til demonteringen av vindus-skinne/motorsats, men får ikke løsnet vinduet fra skinnen. Har sett ut i fra den "nye delen" at den er festet til vinduet med en plastklips rammer inn vinduet. Vindusheisen er som sagt i ustand slik at jeg ikke får heist vinduet ned for demontering eller kiling. Jeg har heller ikke klart å wire vinduet manuelt nedover på skinnen. Jeg har forsøkt å løssne på vinduslist på eksteriør og interiør. Har noen tips på hvordan få ut skinnen fra vinduet? 2) Har som sagt kjøpt en vindus-skinne/motorsats på et bildemonteringsfirma. de påstod å ha rutiner på testing av produkter de solgte da jeg kjøpte det. Jeg har forsøkt å koble løs kontakten fra den "gamle" defekte motorsatsen for å teste den "nye" motoren, ingen ting skjer. Det kan virke som om den "nye" motoren også er i ustand! Testing med prøvelampe viser at det er spenning til kontakten, slik at jeg vet at motoren får strøm. Denne "nye" delen var opprinnelig på en 2001 mod. 406, jeg har en 2000 mod. Hva kan årsaken være, forslag? Lenke til kommentar
Visionxxx Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Jeg har det samme problemet nå, samme bil og samme modell. Har du funnet ut av dette? Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Stikk innom nærmeste BilXtra eller lignende, og plukk opp en Haynes-bok. Der står step-by-step-guider til alt. Koster mellom 250 og 300 kr. Kan også bestilles på Amazon.com. Lenke til kommentar
fredster Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 1) Har kommet til demonteringen av vindus-skinne/motorsats, men får ikke løsnet vinduet fra skinnen. Har sett ut i fra den "nye delen" at den er festet til vinduet med en plastklips rammer inn vinduet. Vindusheisen er som sagt i ustand slik at jeg ikke får heist vinduet ned for demontering eller kiling. Jeg har heller ikke klart å wire vinduet manuelt nedover på skinnen. Jeg har forsøkt å løssne på vinduslist på eksteriør og interiør. Har noen tips på hvordan få ut skinnen fra vinduet? 2) Har som sagt kjøpt en vindus-skinne/motorsats på et bildemonteringsfirma. de påstod å ha rutiner på testing av produkter de solgte da jeg kjøpte det. Jeg har forsøkt å koble løs kontakten fra den "gamle" defekte motorsatsen for å teste den "nye" motoren, ingen ting skjer. Det kan virke som om den "nye" motoren også er i ustand! Testing med prøvelampe viser at det er spenning til kontakten, slik at jeg vet at motoren får strøm. Denne "nye" delen var opprinnelig på en 2001 mod. 406, jeg har en 2000 mod. Hva kan årsaken være, forslag? 1. Jeg er ganske sikker på at vinduet også er skrudd fast gjennom et lite hull i selve glasset (det er i hvertfall det på min 306, og flere andre mod.) nederst på ruten nærmst dørhåndtaket - om du skjønner. 2. Her er noe tips jeg fant på Peugeot-sport-club.no hvor jeg er medlem: - Selve enheten for vindusstyringa være ødelagt, det var den i mitt tilfelle. Brent tvers av. - Skal være +-12 VDC alt etter hvilken vei du kjører vinduet. Hvis spenningen er der og motoren er OK så kan det være at vinduet sitter fast eller går treigt.På min bil var vinduet brukt så lite at det hadde "frosset" i en posisjon. Ble løst ved å trykke bryter for å kjøre vinduet ned og i tillegg presse vinduet ned manuelt med en hånd. - hadde samme problemet på saxo'n. Viste seg å være 8 volt på førersida av en eller annen grunn. henta strøm fra en annen kilde og da var problemet løst. Sjekk spenninga med voltmeter før du gjør noe annet og kanskje mer tungvint. - Der vinduet er festet til skinnen er det bare en liten plastsak som skal dyttes ut og vips kan man få opp vinduet manuelt. Det har du i hvertfall litt å starte med..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå