Gå til innhold

Forslag til stativ maks 1500 kr

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på om diskusjonen handler om at kulehodet ikke kan holde kameraet oppe, altså sige konstant, eller om at hodet siger noen få millimeter etter du har låst og ikke holder kameraet oppe lenger. Det er vel snakk om sistnevnte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis et hode siger så mye som en mm, så er det ikke brukbart til lange brennvidder og lange lukkertider. Dvs ubrukelig for meg og de fleste andre. Vær derfor forsiktig med å anbefale billig kulehode til noen som helst.

9143422[/snapback]

Enig. Men her mener jeg altså på om siginga kan unngås med litt ekstra omsorg fra brukeren. Dette bygger jeg på førstehåndserfaringer med samme hode.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på om det er kulehodet som siger. Hvis du holder kameraet mens du låser kulehodet, og så slipper det, så er det kameraet og resten av dilldallet som siger litt, på grunn av en ørliten elastisitet.

Hvis et hode siger så mye som en mm, så er det ikke brukbart til lange brennvidder og lange lukkertider. Dvs ubrukelig for meg og de fleste andre. Vær derfor forsiktig med å anbefale billig kulehode til noen som helst.

9143422[/snapback]

Ubrukelig til lange lukkertider? Hvorfor det? Kulehodet siger jo ikke. Skal jeg være forsiktig med å anbefale billige kulehoder til "noen som helst"? Hva er alternativet? Be vedkommende om å spare til noe som koster det dobbelte eller triple, bare for å anskaffe seg noe som "duger"?

De dyrere kulehodene er sikkert helt perfekte, men jeg skjønner ikke hvorfor dere påstår at kulehodet er ubrukelig bare fordi en må ta hensyn til et fall på to millimeter i vertikalt utsnitt. Kulehodet siger ikke, og kameraet, et tungt objektiv og en svær blits står godt fast etter jeg har låst.

Lenke til kommentar

Jeg antar at det du snakker om er et sig som stopper ganske kjapt. Hvis ikke er jeg enig at det er ubrukelig. Poenget er jo borte dersom du må ha lukkertid >1/60 for at bildene skal bli skarpe.

En annen ting. Jeg snuser på fjernkontroll til canon, har skjønt at de har trådutløser og med IR. Med IR, må du stå foran kamera da?

Lenke til kommentar

Vær oppmerksom på at med fjernutløser vil det være en viss forsinkelse melllom du trykker og bildet faktisk blir tatt. Med trådutløser vil denne forsinkelsen være nærmest null. Så hvis dette er viktig bør også dette taes med i betraktningen.

Uten å ha testet dette selv ser jeg for meg at bulb med trådløs også kan være en del mer upresis enn med trådutløser..

Dog er jo fjernkontroll under halve prisen (i hvert fall for nikon)..

Lenke til kommentar

Har brukt stativet endel i løpet av ferien. Kulehode "siger" litt dvs det faller litt etter at jeg har strammet skikkelig. Det er IKKE snakk om at det siger hele veien men faller noen

mm etter at det er låst. Med en skikkelig tung linse vil jeg tro dette vil bli veldig morsomt, not. Skikkelig irriterende siden jeg da bruker like mye tid på å justere dette som å få opp hele stativet, nesten :) En annen ting er at jeg synes kulehode suger big time. Grunnen til dette er at det tar alt for lang tid å justere ting skikkelig og presist når enn har en kombinasjon med sig og at kulehodet har kun 1 justering og ikke 3 for hver akse som hadde vært best etter min mening. Ved justering av et i utgangspunktet 100% loddrett og vannrett innstilling med fokus punkt på rett plass er det mye knott for å få

et nytt bilde noen grader til siden. Neste hode blir 3 veis.

Lenke til kommentar
Jeg antar at det du snakker om er et sig som stopper ganske kjapt. Hvis ikke er jeg enig at det er ubrukelig. Poenget er jo borte dersom du må ha lukkertid >1/60 for at bildene skal bli skarpe.

En annen ting. Jeg snuser på fjernkontroll til canon, har skjønt at de har trådutløser og med IR. Med IR, må du stå foran kamera da?

9156103[/snapback]

Med IR må du stå foran IR sensoren uten at en person står imellom. På Canon 400D må du stå foran kamera om ikke helt foran linsen.

Endret av Neotetra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...