Gå til innhold

Forslag til stativ maks 1500 kr

Anbefalte innlegg

Det stativet har da ikke 4 bein.

8898018[/snapback]

Fire ledd er det jeg skriver, ikke fire bein ;)

Studerer du beina så forstår du hva jeg mener. Beina har en teleskopkonstruksjon, med fire ledd som går i hverandre. Tre ledd er klart bedre. Spesielt ved billigstativ hvor det må spares på materialkvalitet.

Også ved dyrere stativ har det betydning. Det er grunnen til at jeg valgte Benro 458 og ikke 457, som er helt identiske stativ bortsett fra denne detaljen.

Mvh Tim Typo

8898146[/snapback]

Sorry, var visst ikke helt med der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ble Manfrotto 055 prob med Manfrotto M486RC2 Hode. Hadde egentlig bestemt meg for Manfrotto M190XPROB-stativ men da 055 kunne gå høyere og ble anbefalt i butikken ble

det 055. 055 er tyngre også som gjør det mer stabilt og pes og bære.

Endret av Neotetra
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ja, jeg kjøpte den kraftigste varianten, SLR-ZOOM, og tenkte dette var midt i blinken for meg. Jeg synes i grunn denne stativdingsen er noe herk, og jeg ser for meg videre bruk kun i nødstilfeller eller til bruk sammen med en blits som skal festes til en vegg eller noe.

Den gir selvsagt mange muligheter, men for det første er det vrient å få kameraet på. Du må skru inn skreen under; det er ingen håndtak, du må ha en skrutrekker eller en mynt, og det tar meg en evighet å stille inn stativet slik jeg vil ha det. Det hjelper meg heller ikke stort hvis du fester dingsen i en gjenstand, slik illustrasjonene alltid demonsterer, for da kan jeg ikke vri på kameraet til landskapsformat/portrettformat til det motsatte.

Opplevelsen hadde sikkert vært en helt annen med et kulehode montert på, men da blir stativet stort og klumpete. Jeg har også mine tvil om at stativet med et kulehode vil holde kameraet med et mellomtungt objektiv oppe.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et Manfrotto 190X Prob stativ og et Benro BH-1 kulehode. Denne kombinasjonen virker meget solid og fleksibel. Dette kom på under 1500 kr dersom man ser bort ifra porto. Hurtigplateholderen på kulehodet virker meget betryggende i og med at det er en "sikring" for å frigjøre platen. Det virker som om dette stativet holder mitt 400 d med batterigrep og 70-200 sikkert.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte et Manfrotto 190X Prob stativ og et Benro BH-1 kulehode. Denne kombinasjonen virker meget solid og fleksibel. Dette kom på under 1500 kr dersom man ser bort ifra porto. Hurtigplateholderen på kulehodet virker meget betryggende i og med  at det er en "sikring" for å frigjøre platen. Det virker som om dette stativet holder  mitt 400 d med batterigrep og 70-200 sikkert.

9122906[/snapback]

Interessant. Gidder du si hvor mye dette veier sånn ca? Og er det noen "makromous" for stativet (feks snu midtstang opp ned etc)?

Lenke til kommentar

Har fått brukt stativet endel og for de som er interessert så er det 1 par negative ting. Kulehode siger litt med Canon 400D med Tamron 17-50. Dvs etter låsing går linsen litt ned. Dette er irriterende ved makro når ting skal justeres på mm. Beina på stativet

kommer ikke veldig lett ut. Må dra de ut selv med helt åpne låser og da blir det litt knott. Ellers så virker stativet veldig solid.

Lenke til kommentar

Jeg er interessert. Det du nevner med at det siger er jo håpløst. Verken objektivet eller kameraet ditt er spesielt tungt og det må være litt skuff at det ikke holdes i ro. Det er jo nettopp derfor man har stativ, hvis ikke kunne man jo stått med håndholdt. Hmm. Hvis man må ut med mer en 1500kr for å få ting til å stå i ro vil jeg nok heller trene på håndholdt en stund til. Og kjøpe noe jalla til 298kr for testing.

Lenke til kommentar

La meg få presisere at jeg ikke er hverken oppdatert eller ekspert på stativer, men jeg kjenner mange som er det. De jeg kjenner mener at et kulehode som er mulig å kjøpe på et så lavt budsjett er bortkastede penger. De mener at siden kulehode i utgangspunktet er mindre stabilt enn et treveishode i utgangspunktet, så ville de aldri ha valgt noen annet enn et treveishode i prisklassen under 3000 komplett. De mener at man faktisk må betale 3000 for det rimeligste kulehodet som kan brukes seriøst. Jeg kan ikke gå god for uttalelsene, men jeg støtter meg heller til de som er skikkelig kresne basert på profesjonell erfaring over lang tid, enn mine egne halveis erfaringer med en liten håndfull stativer.

Når Neotetra rapporterer om de probleme som han/hun opplever med sitt kulehode, så ser jeg det som enda ett eksempel på at de faktisk har rett. Derfor kommer jeg aldri til å kjøpe et stativ med kulehode til under 3000 samlet, helst mer enn det også. Treveishode for meg, altså.

Lenke til kommentar
La meg få presisere at jeg ikke er hverken oppdatert eller ekspert på stativer, men jeg kjenner mange som er det. De jeg kjenner mener at et kulehode som er mulig å kjøpe på et så lavt budsjett er bortkastede penger. De mener at siden kulehode i utgangspunktet er mindre stabilt enn et treveishode i utgangspunktet, så ville de aldri ha valgt noen annet enn et treveishode i prisklassen under 3000 komplett. De mener at man faktisk må betale 3000 for det rimeligste kulehodet som kan brukes seriøst. Jeg kan ikke gå god for uttalelsene, men jeg støtter meg heller til de som er skikkelig kresne basert på profesjonell erfaring over lang tid, enn mine egne halveis erfaringer med en liten håndfull stativer.

Når Neotetra rapporterer om de probleme som han/hun opplever med sitt kulehode, så ser jeg det som enda ett eksempel på at de faktisk har rett. Derfor kommer jeg aldri til å kjøpe et stativ med kulehode til under 3000 samlet, helst mer enn det også. Treveishode for meg, altså.

9137434[/snapback]

Helt enig i dine observasjoner. Livet er for kort til pinglete stativ og kulehoder som siger (husk at et godt stativ som man faktisk bruker ofte har mer å si for bildekvaliteten enn optikken og kamerahuset. Det samme gjelder mikrofon og belysning ved videofilming!). Her er mitt familiebilde med FOBA Superball, Markins M10 og Burzinski (ingen av de siger!):

post-7545-1185321022_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Et kulehode som siger er jo strengt tatt ubrukelig. Det sier seg selv at et slik ikke er stabilt nok når lukkertiden blir litt lang, eller når man ikke vil bruke speillås (noe ikke alle modellene har engang). De egner seg kun til et noenlunde lett kompaktkamera, og hvem kjøper kulehode til kompakten sin?

Har man kjøpt noe slik så bør man ta med seg hodet tilbake til butikken og be om å få bytte det til et treveishode til samme pris, så kan man bruke det frem til man har spart nok penger til et skikkelig kulehode. Det er nemlig fullt mulig å kjøpe et godt karbonstativ uten hode, og kjøpe et kulehode senere når økonomien tillater det. I mellomtiden kan man bruke et billig treveishode, som stort sett altid er ganske stabile. Å kjøpe billig kulehode er nesten verre en å kjøpe det billigste polafilteret på Biltema, for å si det slik. Nå har ikke Biltema slike ting i sortimentet, men jeg tror dere forstår analogien.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Mitt råd til Neotetra er å se på RC2 koblinga, og kobling mellom festeplate og kamerahus. Strammer du begge deler skikkelig, så kan det hende at mye av siginga blir vekke. Det er ikke nok å bare slippe armen på hurtigkoblinga, og la den smette på plass, den trenger hjelp. Press den på plass. Ikke vær redd for å ta i litt. Gummien på festeplata gir også etter. Så det bør strammes så mye at du komprimerer gummien så mye som mulig, uten å ødelegge festet til huset. Er du redd for det, kan det være en ide å prøve å fjerne denne gummien.

Jeg har dette Manfrottohodet selv, og har erfart hvor kritisk disse koblingene er.

En annen ting er at du kan faktisk ikke forvente all verden av stabilitet fra et hode i denne prisklassen. Men opp til 200mm bør det være akseptabelt etter mine begreper. Så lenge du ikke bruker virkelig kritiske lukkertider.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Det er ikke noen som misforstår? Det er vel forskjell på å sige, og å "falle" to millimeter etter du har låst kulehodet på grunn av litt elasitisitet i alt materiale over kulen? Eller er det jeg som her helt på jordet?

Lenke til kommentar
Det er ikke noen som misforstår? Det er vel forskjell på å sige, og å "falle" to millimeter etter du har låst kulehodet på grunn av litt elasitisitet i alt materiale over kulen? Eller er det jeg som her helt på jordet?

9143134[/snapback]

Hvilke innlegg er det du sikter til her?

I min ordbok betyr sige rett og slett at utsnittet endrer seg.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...