Gå til innhold

Panasonic HDC-SD1 med format AVCHD


Anbefalte innlegg

Har anskaffet meg et HD kamera av typen Panasonic HDC-SD1 med lagring av film på SD minnekort i formatet AVCHD.

 

Det jeg lurer på er hva som skal til for å spille av dette?

 

Etter at filmen er lagret fra minnebrikke til harddisk på PC! Er det bare å brenne filmen ut på en DVD plate for så å spille denne av på en vanlig DVD avspiller som er koblet til TV?

 

Eller må en anskaffe seg en HD DVD eller Bluray spiller for å spille av dette formatet?

 

Kan man da bruke en vanlig DVD, eller finnes det HD DVD brennbare plater?

 

Dette ble mye spørmål, men håper noen kan kartlegge for meg hva man kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan ikke brenne HD video på en vanlig DVD. Du må ha en HD-DVD eller blueray plate, HD-DVD eller blueray brenner, og en passende avspiller koblet til HDTV'n. Alternativt kan du spille av direkte fra kameraet til en HDTV, men det blir dyrt om du skal ha all video lagret på SD kort fremover.

8854601[/snapback]

---------------------------------

 

Finnes det HD DVD/Blueray spillere/brenner i f.eks i bærbare PCer idag?

 

Eller er det eksterne brennere som kobles til PC som gjelder?

Lenke til kommentar

Vil ikkje tru det er store problemet å skalere ned og konvertere AVCHD-opptak for brenning på vanleg video-DVD, men vil ein halde på oppløysninga må ein over til HD DVD eller Blu-ray. Eg har ikkje erfaring med dette, men eg reknar med at program med støtte for AVCHD og mogelegheit for å lage video-DVD-ar, som Ulead Video Studio 11 og Pinnacle Studio 11, vil kunne gjere jobben. Du kan laste ned ein demoversjon av begge to trur eg, iallfall Video Studio.

Lenke til kommentar
Vil ikkje tru det er store problemet å skalere ned og konvertere AVCHD-opptak for brenning på vanleg video-DVD, men vil ein halde på oppløysninga må ein over til HD DVD eller Blu-ray. Eg har ikkje erfaring med dette, men eg reknar med at program med støtte for AVCHD og mogelegheit for å lage video-DVD-ar, som Ulead Video Studio 11 og Pinnacle Studio 11, vil kunne gjere jobben. Du kan laste ned ein demoversjon av begge to trur eg, iallfall Video Studio.

8854769[/snapback]

 

Det ser ut som jeg må smøre meg litt her ja. Her må det investeres i HD DVD eller Blu-ray brenner for å få filmsnuttene over fra minnebrikk/PC, til plate.

 

Og for å spille av platen, må man i tillegg ha en avspiller til HDTVen i HD kvalitet. Generellt sett er Blu-ray dyrest vs. HD-DVD.

 

Men 8-10 tusen for brenner og 4-8 tusen for en avspiller, kommer vel med her.

 

Så da spørs det om filmsnuttene i HD kvalitet blir samlet opp på PCen en stund, siden det å få se høykvalitesfilm for øyeblikket koster skjorta.

 

Krigen mellom Blu-ray vs. HD DVD formtatet er heller ikke avgjort.

 

Forøvrig, er det likegyldig om man går får Blu-ray eller HD DVD standaren i forhold til Panasonic HDC-SD1 videokameraet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er ikke noen ekspert på dette, men hvis du har en HD-TV kan du jo kjøpe et HD-skjermkort til pcen med TV-ut på, tror ikke de koster mer enn 2-3000 nå. Evt kan du i videoredigeringsprogrammet nedskalere videoen til vanlig tv-oppløsning og brenne en dvd av det som du kan spille på vanlig dvd-spiller. Da blir det jo ikke HD lenger, men antar billedkvaliteten blir fin likevel. Hvis den er det i utgangspunktet :D

Lenke til kommentar

Mener da bestemt at du kan brenne AVCHD snutter på en helt vanlig DVD plate for så å vise filmen på en Blu-ray spiller f.eks. en Playstion 3.

 

Eneste forskjellen blir jo at du ikke får lagret like mye film på en DVD plate som på en Blu-ray plate.

 

HDC-DX1 brenner jo AVCHD direkte på en 8cm DVD plater. Disse kan du spille av direkte i en Playstation 3.

Lenke til kommentar

Dersom du har et TV med HD-oppløsning så har det inngang for DVI/HDMI og/eller vga. Da kan du koble PCen direkte til TV for å se på filmene dine. Du trenger ikke noe TV-ut. Tvert i mot vil TV-ut normalt nedskalere til dårligere NTSC eller PAL-oppløsning.

 

Det blir vel faktisk billigere å kjøpe/lagen egen media-PC med HD-DVD spiller (fra Xbox-360, den er kompatibel med PC) enn å kjøpe egen standalone spiller og brenner til PC.

Lenke til kommentar

Den greieste løsningen er vel å satse på en HTPC og spille filmen rett fra PC'en? En PC takler jo absolutt alle scenarier (Bilder, Musikk, DVD, AVCHD avspilling++++). Det er lenge siden jeg kastet ut min dedikerte DVD spiller og kommer nok aldri til å kjøpe noen dedikert HD DVD / Blue Ray spiller. Det er jo bare å sette inn en spiller i PC'en når prisen blir akseptabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...