Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Er hovedkortet mitt synderen i dette problemet?

Anbefalte innlegg

hei

Viser til min tidligere tråd HER om problemer med pc'n min hele tiden.

I går kveld så kom jeg plutselig på at jeg kunne prøve å underklokke pc'n en del, og jeg satte ned cpuen fra 2,2ghz til 1,9. Minnet kjørte da på ca 280mhz, der 400mhz er standard på disse brikkene. Det som da skjedde var at pc'n ble helt himmelsk igjen, ingenting klikket eller noenting. Satt å spilte i flere timer i strekk uten at det klikka en eneste gang.

Så i dag skulle jeg teste minnet. Jeg klokket cpuen opp til 2,8ghz som er den vanlige klokken jeg bruker, der minnet kjører på eksakt 401mhz. Hadde da alle de fire minnebrikkene i pc'n mens jeg fyrte opp et spill. Og ikke som noe sjokk klikket det etter ikke lange stunden. Så tok jeg ut alle brikkene utenom den ene og prøvde med bare den på samme klokk. Da klikket det ikke og den pc'n virket helt stabil igjen som normalt. Så byttet jeg ut den brikken med den neste, og samme resultat. Dette var tilfellet med alle fire brikkene, altså det viste seg at det var ingen feil på brikkene etter det jeg har testet. Satte da inn to brikker og testet, fortsatt på samme klokk på systemet, og likevel var det stabilt. Satte inn 3 brikker, 1,5gig, og det fungerte problemfritt enda. Men da jeg satte inn den siste briken igjen, så klikka det etter en liten stund i spillet igjen. Så det er kun ved alle fire brikkene i at pc'n klikker, men det rare er at det har funket i over et halvår fra før og nå klikker det plutselig.

Kan det da være noe galt med hovedkortet? Cpu'en virker også stabil, men jeg har en 3200+ cpu liggende her også som jeg muligens tenkte jeg skulle teste. Men er litt fattig på kjølepasta akkurat nå, så jeg vet ikke om jeg får testet det akkurat enda, tar ikke sjansen på at det blir for lite igjen.

Edit: Prøvde nå nettopp å klokke cpu'en opp til 2,8ghz og satte minnet til 200mhz. Da var det også stabilt, noe som vil utelukke cpuen som et problem.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde 2 brikker i dual også under testinga, da fungerte det. Men med 4 brikker i dual så funker det ikke. Prøvde også singel channel da jeg satte i 3 brikker noe som også var stabilt.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Ja har hatt den på akkurat denne klokken i over et halvt år, helt stabilt uten problemer før. Har også vært borti det med frekvensen på minnet, men da fikk jeg høre at å stille frekvensen manuelt på 200mhz ville fungere. Det har det også har gjort i like langt tid som klokken har vart. Kan prøve på 333mhz etterpå også da, men synes det er litt rart at det plutselig ikke funker lengre nå, når det har funket lenge på 400mhz før.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

oi, har glemt av å skrive her nå på en stund, mye 12timersskift og slikt i det siste så jeg har vært veldig lite på pc'n :). Men jeg prøvde 166mhz, men likevel får jeg blåskjerm, så akkurat nå kjører jeg minnet på 124mhz og cpu på 2,85ghz og det ser ut til å fungere. Men problemet er jo da at dette vil bli en brems på systemet å kjøre minnet så lavt.

Lenke til kommentar

bump!

Enda får jeg blåskjerm, selv ved minnet på 124mhz, skjønner ikke hva som er galt. Men nå oppfører hele pc'n seg rart, oppstarten tar lang tid, og alt jeg skal gjøre på pc'n tar lang tid. Bare det å starte opp mozilla tar mye lengre tid enn normalt, og i tillegg henger det seg et halvt minutt av og til når jeg lukker programmer før den reagerer igjen.

Er det virkelig ingen som har noe forslag på hva dette kan være? Har nettopp formatert fire ganger, siste gangen for to-tre uker siden maks, så det er kansje ikke os'et som er problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...