Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vedlikehold på moped.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en Derbi Senda R X-treme 2003 modell som snart runder 10 000km...

Jeg lurer på hva man skal gjøre for å holde den ved like, bortsett fra å fylle på bensin og motorolje + evt. kjølevann :p

 

Ting som er gjort til nå:

- Bytta kjede + drev foran (det bakre drevet har ikke gått så veldig langt)

- Bytta bremseolje foran og bak

 

 

Ting som skal gjøres:

- Bytte girolje

- Bytte dekk (de begynner å bli slitte)

 

Er det noe mer jeg bør passe på?

 

PS: Noen som vet hvor mye deksler vanligvis koster? Var innom MC og Fritidssenteret i dag, og hørte på pris på bakdeskelet, og de skulle ha over 1000,- kr. for dette. Er dette normalt? Synes det var litt vel mye.

 

Takker for svar på forhånd :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være lurt å sjekke om det er mye bremsebelegg igjen på klossene og om bremseskivene er fine. Bremsevæske er det anbefalt å bytte hvert andre år. Rense luftfilter. Kjenne etter slark i hjullager. Gå over eikene på felgene, at de ikke er løse.

Se også her: Vedlikehold av moped

 

Orginaldeksler er svindyre så over 1000kr er ikke helt uvanlig.

Endret av NoEvo
Lenke til kommentar

I tillegg til hjullagre bør du sjekke styrelager og foringene i innfestingen til svingarmen. Om du ikke har byttet noen av dem før er de sansynligvis utslitt etter 10 000km.

 

- Bytta kjede + drev foran (det bakre drevet har ikke gått så veldig langt)
Du bør som hovedregel bytte alt samtidig. Selv om det ikke har gått så vedlig langt vil bakdrevet ditt være slitt om du har kjørt med et slitt kjede på det. Drev/kjede med ulik slitasje vil aksellerere videre slitasje på alt sammen.
Lenke til kommentar
Kan være lurt å sjekke om det er mye bremsebelegg igjen på klossene og om bremseskivene er fine. Bremsevæske er det anbefalt å bytte hvert andre år. Rense luftfilter. Kjenne etter slark i hjullager. Gå over eikene på felgene, at de ikke er løse.

Se også her: Vedlikehold av moped

 

Orginaldeksler er svindyre så over 1000kr er ikke helt uvanlig.

8853756[/snapback]

Jeg har samme sykkel, bare 2004 modell som har unda 8200 km nå. Snakka med en fagmann når jeg bytta dekk forleden, og han konstanterte at klossene var halvveis nedslitt og var nok ikke nedslitt før rundt 15000 km.

 

Hvorfor skal bremsevæske byttes hvart andre år? Når jeg har snakka med forhandlere om hva de gjør på service, og hva andre har sagt man bør gjøre når man tar service, så er det ingen som har nevnt bytte av bremsevæske. Tudde dette var noe man bytte dersom det skulle oppstå en lekasjo e.l. jeg?

 

Noe annet som bør gjøres på service, som bør skje ved hver 3000 km, er å tørke av (eller muligens vaske) luftfilteret. Jeg bytta mine hjullagre bak ved 6500 km fordi den ene ble ødelagt. Vurderer snart å bytte foran, i tilfelle en skulle ryke der også, så framhjulet kan låse seg. Det var ikke slark i hjullagrene mine bak, så de ble ødelagt uten forvarsel. Heldigvis var det bare noen hundre meter hjemmefra, så jeg kunne trille hjem.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal bremsevæske byttes hvart andre år?

Hvertfall det jeg har lært at er riktig på vk1 kjøretøy. Det står i boka for bremser at bremsevæska bør byttes en gang i året på de fleste kjøretøy fordi da er vanninnholdet i væska fra 2-3,5%. Men å bytte en gang i året blir litt overkill syns nå jeg og de fleste andre.

Bremsevæska tar opp fuktighet fra lufta og kokepunktet blir da lavere, det er grunnen til at vanninnholdet bør være så lavt som mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...