Gå til innhold

Frigjøre mer plass på stasjon C:

Anbefalte innlegg

Velger å poste denne tråden her.

Jeg sliter med at jeg ikke har mer plass på stasjon c: på harddisken min. Den er i utgangspunktet på nesten 8 gb, men er nå bare 200 mb ledig plass. Dette er veldig slitsomt når jeg skal brenne en CD for eksempel eller nå som jeg trenger ledig plass for å installere Office. Jeg har slettet alle programmer jeg kan på stasjoen og kan ikke forstå hvorfor jeg ikke har mer ledig plass.

Altså problem er:

Lite ledig plass på C disk. Klarer ikke å "finne" mapper jeg kan slette.

Finner heller ikke mapper slik at det blir 8gb tilsammen.

Noen som har noen forslag eller har vært borti noe lignende?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, sjekk ut C:\Documents and Settings\""dinbruker""\Lokale innstillinger\Temp\

(andre mapper i lokale innstillinger hvis du har fler)

Der er det ofte mye dritt. Også Windows mappa og temp. :)

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar
Ja, sjekk ut C:\Documents and Settings\""dinbruker""\Lokale innstillinger\Temp\

8853330[/snapback]

Finner ikke denne mappen Lokale innstillinger jeg men.. Men jeg mener å ha slettet disse Temp filene før. Men tviler egentlig på at disse filene kan være på flere GB da?

Windows tar vel maks 2 gb og filene mine ellers der er også maks 2 gb så skjønner ikke helt..

Lenke til kommentar
Åjoda. Mine temp filer var på 4gb forrige gang:P

Viser du skjulte filer? Denne mappen er nemlig skjult.

8853437[/snapback]

dette hjalp men kun med 90 mb!

er det mulig å slette noe i denne mappen:

C:\Documents and Settings\min bruker\Lokale innstillinger\Programdata ??'

EDIT: er det mulig å bruke et program slik som Partition Magic og overføre diskplass fra noen av de andre diskene mine hvor jeg har overflødig kapasitet uten å formatere c: ?

Endret av Niss
Lenke til kommentar

Det finnes ikke så mange undermapper hvis du ser bort i fra programfiler, så jeg pleier høyre klikke på hver mappe og sjekke den. Tar maks 3 minutter, eller så kjører jeg programmet Ståle listet opp :)

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar

OK, takk for all hjelpen.. :)

har gått ned ca 500 mb. Men dette er egentlig ikke nok, skjønner ikke hva mer som det kan være.!

hvor mye plass tar en Windows XP instalasjon?

jeg har noen .sys - filer som ligger i C: mappa som heter hiberfil og pagefil.

er disse f.eks nødvendig!

På tidligere PCer så har C disken bare vært på kanskje 3-4 GB og det har alltid holdt.

Lenke til kommentar

Jeg bruker et program kalt TreeSize. Det lager et tre over disken din, og hviser hva som tar plass. Mappene som tar stor plass kommer øverst i treet, og du kan lett finne kilden til problemet. Helt genialt om du lurer på hvor diskplassen din tok veien!

Er en gratis versjon her

Lenke til kommentar
Finner heller ikke mapper slik at det blir 8gb tilsammen.

8853312[/snapback]

Har du flere brukere? Er du sikker på at du får listet opp filene til alle brukere (ingen "private") mapper eller filer? (tenker ikke på skjulte, men private)

EDIT: er det mulig å bruke et program slik som Partition Magic og overføre diskplass fra noen av de andre diskene mine hvor jeg har overflødig kapasitet uten å formatere c: ?

8853489[/snapback]

Ja, så absolutt.

hvor mye plass tar en Windows XP instalasjon?

På tidligere PCer så har C disken bare vært på kanskje 3-4 GB og det har alltid holdt.

8853609[/snapback]

Jeg installerer XP til stadighet på jobb - vi pleier bare så vidt å installere windows 2000 på disker med 4 GB.

En XP Home Gold (første versjonen, ingen SP) kan kanskje fungere på 4 GB, men med SP1, SP2, IE7, oppdateringer er dette ikke nok.

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at ikke nedlastede filer med Azureus blir liggende å tilsynelatende ta opp plass tilsvarende den plassen filen skulle ta om den var lastet ned.

Kan skje om du har prøvd å laste ned en film el.lign og det ikke gikk eller du har avbrutt nedlastingen.

Selv frigjorde jeg 4GB ved å fjerne en filmfil som ikke eksisterte.

Bare et tips fra min side.

En annet tips er å laste ned CCleaner. Dette programmet fjerner masse unyttige og overflødige filer.

Lenke til kommentar
Jeg bruker et program kalt TreeSize. Det lager et tre over disken din, og hviser hva som tar plass. Mappene som tar stor plass kommer øverst i treet, og du kan lett finne kilden til problemet. Helt genialt om du lurer på hvor diskplassen din tok veien!

Er en gratis versjon her

8853835[/snapback]

Et genialt program. Det viser seg at alt nok er som det skal. Derfor blir det så jeg prøver å flytte over diskplass fra en annen stasjon.

Jeg trodde en måtte formatere disken for å legge til mer diskplass, også gjennom Partition Magic, men skal teste ut dette nå.

Flere som kan bekrefte dette?

Lenke til kommentar

Det går også an å legge pagefilen på en annen disk, eller flytte temp mappene, da kan du spare endel plass.

Edit: Partition Magic kan endre størrelsen på disken, selvom den er formatert, og med data, men pass på å ta backup før du finner på noe lurt, for det kan gå at skogen.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Det går også an å legge pagefilen på en annen disk, eller flytte temp mappene, da kan du spare endel plass.

Edit: Partition Magic kan endre størrelsen på disken, selvom den er formatert, og med data, men pass på å ta backup før du finner på noe lurt, for det kan gå at skogen.

8856401[/snapback]

Så jeg kan bare klippe ut pagefilen og legge den inn på en annen disk?

trenger ikke gjøre noen endringer i regedit eller noe?

Lenke til kommentar

Jo, for a flyttepagefilen ma du

hoyreklikke pa min datamaskin -> egenskaper

avansert

ytelse (instillinger)

ogsa er det der du skal endre hvor pagefilen skal vaere, hvor stor den skal vaere osv

(sikkert ikke helt riktig, fordi jeg er pa ubuntu)

Lenke til kommentar

Hadde ein kompis som ikkje kunne som mykje om data som hadde samme problemet han begynnte og slette systemfiler i windows mappa :!:

Men over til tema slett filer i temp mappen (kjør - %temp%), slett filer i papirkurven. Defragmenter disken din (får litt meir plass og systeme ditt går sikker litt rasker og). Slett program du ikkje bruker på pcen

Endret av Neddo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...