Gå til innhold

Eksamen i religion - Kristendommen og Islam

Anbefalte innlegg

Hep hep!

Jah, jeg kom altså opp i religion muntlig idag, og skal da holde et foredrag som omfatter oppgaven "Menneskesyn og etikk i religioner og livssyn".

Men jeg sliter med å komme igang med problemstillingen.. tenker på å sammenligne kristendommen og islam vedrørende dette. Noen som kan gi meg noen tips til problemstilling? :blink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hep hep!

Jah, jeg kom altså opp i religion muntlig idag, og skal da holde et foredrag som omfatter oppgaven "Menneskesyn og etikk i religioner og livssyn".

Men jeg sliter med å komme igang med problemstillingen.. tenker på å sammenligne kristendommen og islam vedrørende dette. Noen som kan gi meg noen tips til problemstilling?  :blink:

8853288[/snapback]

Få med at kristendommen har et negativt menneskesyn. Vi er i utgangspunktet syndere og bør skamme oss. Hadde det ikke vært for at Jesus gir oss en gave vi ikke fortjener, ville vi vært verdiløse.

Tips til problemstilling: Kan mennesket være moralsk uten religion? (Sammenligning av et ateistisk og et kristent livssyn)

Lenke til kommentar
Få med at kristendommen har et negativt menneskesyn. Vi er i utgangspunktet syndere og bør skamme oss. Hadde det ikke vært for at Jesus gir oss en gave vi ikke fortjener, ville vi vært verdiløse.

Tips til problemstilling: Kan mennesket være moralsk uten religion? (Sammenligning av et ateistisk og et kristent livssyn)

8853663[/snapback]

Hmm.. den hørtes bra ut den ja :) men litt vanskelig å holde et langt(12-14min) foredrag om det? :hmm:

Tenker på å bruke noe om det negative mediesynet på islam vedrørende steining og at en del terrorister er muslimer (uten at jeg skal bli for kritisk :p )

Lenke til kommentar

12 minutter er ingenting. Er over før du vet ordet av det. Anbefaler å lese (evt laste ned) "The God Delusion" av Richard Dawkins. Boka har et eget kapittel om emnet. Så kan du spe på med litt kristne argumenter for å se saken fra den andre siden. Siden det er skolesammenheng, gjør du sikkert lurt i ikke å konkludere for bombastisk. Trist, men slik er det dessverre.

Lenke til kommentar

Jeg velger å holde meg til kristendommen og islam, siden det er dette det står mest om i boka og sånt (er ikke så flink å argumentere når det gjelder ateisme ;) )

Men selv om dette egentlig burde vært et enkelt tema, sitter jeg skikkeli fast, og klarer rett og slett ikke å komme igang, både når det gjelder problemstilling og hva jeg skal ta med..

Noen som slenge ut noen ideer til problemstilling og en smekk på kinnet så jeg kommer meg igang? :innocent:

Lenke til kommentar
Den som trekker bombastiske konklusjoner har ikke forstått saken. Derfor liker ikke skolen at man trekker bombastiske konklusjoner.

8854666[/snapback]

Skolen ser heller at man tror på Gud enn at man er ateist. Jeg mener at tro på Gud burde gi lærerne en pekepinn på at eleven ikke er helt god i hodet.

Lenke til kommentar
Jeg velger å holde meg til kristendommen og islam, siden det er dette det står mest om i boka og sånt (er ikke så flink å argumentere når det gjelder ateisme ;) )

Men selv om dette egentlig burde vært et enkelt tema, sitter jeg skikkeli fast, og klarer rett og slett ikke å komme igang, både når det gjelder problemstilling og hva jeg skal ta med..

Noen som slenge ut noen ideer til problemstilling og en smekk på kinnet så jeg kommer meg igang? :innocent:

8855152[/snapback]

Et knippe tips:

Terrorisme - et produkt av religion?

Kvinnesyn i Islam (og evt Kristendommen)

Hvordan religion tilpasser seg ny vitenskap

Samfunnsmoralen i Norge anno 2007 - hvilke spor har religionen satt?

Bør religiøse privatskoler forbys?

Kreasjonisme og skolevesenet i USA

Fordeler og ulemper ved å basere moralen sin på hellige bøker

Lenke til kommentar

8855152[/snapback]

Står det ikke noe om humanisme, som i motsetning til ateisme er et livssyn?

Om du skal sammenligne kristendommens og islams etikk og menneskesyn, så vil jeg tro at følgende er aktuelt:

- Forholdet mellom mennesket og Gud i kristendommen og i islam

- Forholdet mellom kjønnene i kristendommen og islam

- Hvilke forpliktelser mennesket har ovenfor Gud og ovenfor andre mennesker i kristendommen og islam (f.eks. bønn 5 gang/dagen eller "elsk din neste som deg selv")

- Menneskets plass i naturen i følge kristendommen og i følge islam (dette går på menneskesyn)

- Grunnleggende etikk i kristendommen og islam (f.eks. de ti bud, den gyldne regel, de fire (eller var det fem?) søylene osv.)

Jeg har vanskelig for å se hvordan religionens tilpasning til vitenskap, terrorismens mange årsaker, kreasjonisme, religiøse privatskoler, samfunnsmoralen i Norge anno 2007 og så videre har direkte med menneskesyn og etikk i forskjellige religioner og livssyn å gjøre. Alt har jo forsåvidt et element av menneskesyn og etikk, men jeg regner med at et foredrag om terrorisme eller privatskoler ikke er hva sensor er ute etter ut fra oppgaveteksten.

Men det er selvsagt bare mitt syn.

Lenke til kommentar

En interessant forskjell på kristendom og islam er fri vilje.

Kristendommen operer med fri vilje. Gud har gitt oss fri vilje, for robot-kjærlighet vil han ikke ha. Det er derfor vi kan synde og greier, og dette er ett av argumentene kristne bruker til å svare på "Hvis Gud er god, hvorfor er det da så mye ondt i verden?". (Argumentet hjelper selvsagt ikke på naturkatastrofer.)

Islam derimot, har ikke noe slikt konsept, og ut fra det jeg har forstått er det at de hele tiden kommer med "Hvis Allah vil". For det er Allahs vilje, og ikke din egen, som avgjør om du skal på skolen i morgen osv.

Dette gjør også til at muslimer er mer deterministiske enn kristne (og selvsagt ateister som ikke trenger Guds tillatelse til å ha fri vilje).

Nå har jeg ikke sett nok på dette temaet til å si hvor utbredt det er blant muslimer med et slikt syn på vilje, men det er en bra ting å si noe om på muntlig eksamen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Ha med dette:

Forskjell på lovtolkning - GT for de kristne (hvor mye bruker de den) og Sharia for Islam)

Forskjellet på gudstroen - Monoteisme?

Arvesynd? (Peccator et

Forskjell på bøkenes rolle - åpenbaringer?

Livet etter døden? Veier til himmel/helvete?

Forskjellige splittelser innad i religionene - Sunni/sjia - Katolisisme/Protestantisme

Hvor begge religionene kommer fra.

Forhold til profeter?

Determinisme.

Hvordan de påvirker sine troende

Simul Justis et Peccator - er det noe tilsvarende i Islam?

Lenke til kommentar
Ondskapen (djevelen/Iblis)

8858128[/snapback]

Ondskapens problem var jo et positivt innslag for religionslæreren min iallefall på VGS. Kunne lett hoppe opp en karakter ved å utlede det.

Edit:

Da får du jo også med paradokset med fri vilje og samtidig en allmektig Gud.

Endret av smoothie
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Hei!

Jeg kom opp i muntlig eksamen i religion, og fikk tema: Kristendom og Islam.

Der skal jeg gi en sammenligning av religionene, og jeg må ta for meg en eller flere deler av/dimensjoner av religionene, og utarbeide ei problemstilling som utgangspunkt for drøfting.

Har slitt i over en time nå, uten å ha noe slags problemstilling i gang. Så setter pris på noen tips til dette! Takk på forhånd!

Lenke til kommentar

Jeg kom opp i muntlig eksamen i religion, og fikk tema: Kristendom og Islam.

Å som jeg ville elsket å komme i en slik situasjon igjen, og jeg ville selvfølgelig brukt alle surer og vers mot religionene for å vise at disse er rene hatideologier ovenfor ateister, anderledestroende, og resten av verden..

Islam derimot, har ikke noe slikt konsept, og ut fra det jeg har forstått er det at de hele tiden kommer med "Hvis Allah vil". For det er Allahs vilje, og ikke din egen, som avgjør om du skal på skolen i morgen osv.

Akkurat som i kristendommen. Trumfkortet ditt fungerer ikke..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...