Gå til innhold

Nissen? Haha!...Gud? Hvorfor ikke?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I religionsvitenskapen betyr "kristen mytologi" ikke annet enn forklaringa Kristendommen og Bibelen gir på hvordan alt ble til; altså skapelsesberetningen. En myte er en skapelsesberetning.

9166854[/snapback]

Som oftest, ja. Men ikke alltid.

Lenke til kommentar
Hvorfor blir mennesker som tror på Gud ofte respektert, mens mennesker som tror på nissen blir latterliggjort?

8853204[/snapback]

Sikkert samme årsak som at de drepte alle ikke-troende opp igjennom tiden.

Monopol på tvangstanker heter det vell...

Når det er sagt så finnes jo julenissen!

julenissen er basert på sankt claus som ga gaver til fattige barn ved solfesten/den tiden solen snur/jul/jol/midtvinters blot.

Julenissen kan være en far, slektning, nabo som har på seg en bestemt uniform og gjør gjerninger som er nærliggende sankt claus.

Uniformen ble for første gang publisert av coca cola som har sitt opphav i rusfremkallende sopp.

http://www.secondattention.org/articles/psy_christmas.asp

Mytene rundt julenisser er kanskje ikke virkelig, men personene som er julenisse ved den tiden på året solen snur er virkelig -ergo julenissen er fysisk virkelig!

Det er mere enn hva man kan si om kristendummen.....

Lenke til kommentar
I religionsvitenskapen betyr "kristen mytologi" ikke annet enn (...) skapelsesberetningen. En myte er en skapelsesberetning.

9166854[/snapback]

Som oftest, ja. Men ikke alltid.

9178862[/snapback]

Jo, i religionsvitenskapen er det slik det er; uavhengig av hvordan det er i andre sammenhenger og talemåter. Om det skal bety noe annet, kan det strekkes til "fortellinger om guder og hendelser om disse", men der er det jamt slutt, gitt. Du mener kanskje dagligtalebegrepet "myte", som i "noe "alle" tror på, men som beviselig er feil" - en slags variant av folketro-begrepet?

Lenke til kommentar

Mennesker har kanskje funnet opp Gud i sitt bilde. Kanskje Gud bare er en vrangforestilling hos svake mennesker.

Men dette motbeviser ikke at Gud eksisterer.

Personlig så tror jeg ikke på noen religiøs Gud, verken den kristne Gud, Allah, Zeus eller Buddha. Men jeg er åpen for muligheten for at universet ikke er skapt ved en tilfeldighet.

Hvis det finnes en Gud, så skapte han nissen.

Nissen - Gud: 5 -2

Lenke til kommentar

Jeg er rett og slett dritlei av religion. Det er så tragiskt og idiotisk, og finnes kun fordi en nomade hadde noen psykologiske vrangforestillinger, og delte opplevelsen med resten av familien og slekta. Religion er roten til alt ondt, og det er rett og slett BEVIST, men enkelte greier bare ikke å forstå det. De er svake, og er redde for verden hvis de ikke vet at det er en mann oppe i skyene som passer på dem. :mad:

Se disse 2 dokumentarene.. Om du fremdeles greier å si at du tror på gud så.. Da har du store problemer, akkurat som den gale nomaden.

Her...

Lenke til kommentar
Nissen har ikke tatt livet av så veldig mange mennesker, ihvertfall ikke med vilje

Religion er vel nesten  den største masse morderen noensinne

Nissen: 6 gud: 2

9269220[/snapback]

Han har ikke tatt livet av så veldig mange mennesker? Dvs at han faktisk HAR tatt livet av folk?

Kan vel egentlig trekke tilbake den stemmen, Gud gjør det han må for å få igang en utvikling... Han hjalp vel mennesker i starten, men så vil han nå gjøre at vi skal styre på egenhånd.

Slik som Chelsea i fotball. Roman Abramovich, gir de MYE i starten, men gir lite no fordi klubben skal klare seg selv, tjene sine egene penger.

Lenke til kommentar
Jeg er rett og slett dritlei av religion. Det er så tragiskt og idiotisk, og finnes kun fordi en nomade hadde noen psykologiske vrangforestillinger, og delte opplevelsen med resten av familien og slekta. Religion er roten til alt ondt, og det er rett og slett BEVIST, men enkelte greier bare ikke å forstå det. De er svake, og er redde for verden hvis de ikke vet at det er en mann oppe i skyene som passer på dem. :mad:

Se disse 2 dokumentarene.. Om du fremdeles greier å si at du tror på gud så.. Da har du store problemer, akkurat som den gale nomaden.

Her...

9271747[/snapback]

Åååå, folk kommer til å bli sure, men jeg er fullt enig med deg :wee:

Lenke til kommentar

Dokumentarene som er linket til over her er faktisk veldig verdt å se. På en side får jeg bare dokumentert det jeg har sett\hørt før, men de ga plass til litt ekstra ettertanke.

For det er jo veldig mange skremmendet baksider ved relgion, det skaper en bunnløst hat, det gir rom for makt missbruk, svindel (dollar prestene i USA etc), skaper missfortåelser og setter ofte store bremseklosser for fornuft (et eksempel kan være jehovas vitner som mener at familie tragedier som incest skal holdes i sekten, for en stundt tilbake haddet de faktisk en bok som beskrev hvordan man skulle kose med barna sine i sengen - sjokkerendet!. Dette har jeg fra en dokumentar jeg så for en stund tilbake).

:(

http://www.mamut.com/homepages/Norway/2/14...t/newsdet13.htm

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

"et eksempel kan være jehovas vitner som mener at familie tragedier som incest skal holdes i sekten, for en stundt tilbake haddet de faktisk en bok som beskrev hvordan man skulle kose med barna sine i sengen - sjokkerendet!. Dette har jeg fra en dokumentar jeg så for en stund tilbake"

-ja det er helt forferdelig :no:

her er en musikk video som tar opp problemet rundt dette temaet:

http://video.google.com/videoplay?docid=20...earch&plindex=0

Lenke til kommentar

Religion er en uting som aldri skulle blitt "funnet opp"

Det var en gang svar på alle livets gåter. Alt som man ikke hadde svar på da, var enten guds verk, eller noen onde hekser, så man skulle brenne på bålet.

Dumt spør du meg

Endret av Farnsworth
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hvordan tror dere at menneskene ble til. Tror dere at det bare var noen celler som gikk i sammen og laget ett menneske? dere må faktisk innse at celler klarer ikke å lage for eksemplel eyenbryn over øynene ut av ingen ting. celler har ikke inteligens til å vite at viss det reiner så er det nyttig med hår så vi ikke får vann i øynene!

Det Må være en Gud bak alt.. men hvem?? (Personlig så er jeg kristen.)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...