Melisma Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Edit: Eg var nok litt rask og leste ikkje heile innlegget ditt.Å bruke ville ikkje eg kalla for å ikkje ha respekt for andre. Eg har full respekt for alle her, eg, men det betyr ikkje at eg ikkje har lov til å bruke når eg vil. Eller ... 9069340[/snapback] ok, da misforsto jeg du har selvsagt lov til å bruke det så mye du bare orker , bare jeg som syns at var litt for å latterligjøre om du skjønner.. men da tenkte jeg feil.. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Derfor tipper eg dette blir ein evig diskusjon. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Derfor tipper eg dette blir ein evig diskusjon. 9069422[/snapback] Det eneste en slik diskusjon kan komme med, er at man får en dypere forståelse for hverandre.. ingen av oss som kommer til å begynne å tro på det den andre tror på.. min hensikt er nå ihvertfall ikke å få noen til å konvertere, det må en jo finne ut av selv.. å diskutere sånne ting hjelper meg med å skjønne andre og også for å forklare hvorfor jeg tror det jeg tror på.. men den er evigvarende ja.. fordi det ikke finnes noe "fasit".. Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Fasiten finnes, i den grad man kan kalle tilnærmet 100% sikkerhet med dagens vitenskapelige metode for fasit. Diskusjonen er for øvrig svært viktig, fordi den forhåpentligvis får kristne og andre religiøse til å forandre sitt livssyn, slik at det samsvarer mer med virkeligheten. Noe jeg tror er en viktig forutsetning for utvikling og fredelig sameksistens. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Fasiten finnes, i den grad man kan kalle tilnærmet 100% sikkerhet med dagens vitenskapelige metode for fasit. Diskusjonen er for øvrig svært viktig, fordi den forhåpentligvis får kristne og andre religiøse til å forandre sitt livssyn, slik at det samsvarer mer med virkeligheten. Noe jeg tror er en viktig forutsetning for utvikling og fredelig sameksistens. 9069739[/snapback] jeg er veldig uenig.. det kom sikkert som en overraskelse tenker jeg!! men du har rett til og si din mening Lenke til kommentar
Filla Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Er usikker på hvor Nissen ligger i evolusjonen, før eller etter dinosaurene ? Religion/gudstro handler vel mye om menneskers behov for å tro på noe som er større/sterkere enn seg selv og sine medmennesker. Jeg tror religion er godt for enkeltmennesket - men altfor for ofte problematisk for interaksjonen mellom samfunn/kulturer med ulik religion. Men nettop fordi enkeltmennesket opplever det som viktig, ja ofte som en helt essensiell del av sitt liv - vil ønske om å dele/spre dette til andre alltid få prioritet. Når dette utvikler seg til å omfatte hele samfunn og samfunnstyringsmekanismer strømmer problemene på. Det har vi noen tusen års historiske bevis for. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 (endret) Ja, det er menneskene som lager problemer rundt religion..Jeg som tror på Gud legger ikke noe ansvar over på Han for ting som mennesker ha skyld i Endret 14. juli 2007 av Melisma Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Hvorfor blir mennesker som tror på Gud ofte respektert, mens mennesker som tror på nissen blir latterliggjort? 8853204[/snapback] Fordi Gud og bibelen er et seriøst eventyr som folk faktisk tror på. Julenissen er et konsept som folk velger tro på fordi det er tradisjon, selv om ikke barna vet at det er løgn, ihvertfall ikke alle. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Hva handler hele tråden om, Databamse? Det er jo nettopp det som er det paradoksale. Det er ikke noe som heter «et seriøst eventyr». Om folk «faktisk tror på det» eller ei er jo knekkende likegyldig. Begge deler er akkurat like tåpelig. Den eneste forskjellen er at noen folk febrilsk prøver å forfekte et eventyr ene og alene på grunnlag av at andre tror på det, og at det er gammelt. Det er like fullt et eventyr samme hvordan man ser på det. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Hvorfor blir mennesker som tror på Gud ofte respektert, mens mennesker som tror på nissen blir latterliggjort? 8853204[/snapback] Fordi Gud og bibelen er et seriøst eventyr som folk faktisk tror på. Julenissen er et konsept som folk velger tro på fordi det er tradisjon, selv om ikke barna vet at det er løgn, ihvertfall ikke alle. 9072001[/snapback] Ikkje alle trur på det fordi dei velgjer det, nokon folk velgjer å tru på Gud. Derfor kan ein ikkje sei at nissen ikkje finnes fordi folk velgjer å tru på det. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Hvorfor blir mennesker som tror på Gud ofte respektert, mens mennesker som tror på nissen blir latterliggjort? 8853204[/snapback] Fordi Gud og bibelen er et seriøst eventyr som folk faktisk tror på. Julenissen er et konsept som folk velger tro på fordi det er tradisjon, selv om ikke barna vet at det er løgn, ihvertfall ikke alle. 9072001[/snapback] Julenissen stammer opprinnelig fra legendene om den kristne helgenen Sankt Nikolas, som skal ha vært biskop i havnebyen Myra på 300-tallet. Etter det jeg mener å ha lært, så er en legende en historie, som har røtter i virkeligheten. Så da er i mine øyne Nissen mere virkelig enn gud. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 La oss gjøre en ting klart først. Tro er ingen mystisk sak som ikke kan tilegnes hvem som helst. Alle kan ha tro på noe. Tro i forbindelse med gud, bibelen og hele den greia der, så er det ønsketenkninger. Når jeg sier ønsketenkninger, så kan vi kalle det at folk VELGER å tro, fordi dem har ønsker. Se for deg at bibelen var noe helt annet, noe som ikke representerte noenting mennesker ville ha, da kunne vi ikke tro på den slik noen tror bibelen. Ingen vet og kan med sikkerhet bekrefte bibelens integritet, derfor er all tro knyttet opp mot denne bibelen, ønsketenkninger. Når vi vet at det handler om ønsketenkninger, så vet vi også at "troen" er et bevisst valg. Man velger å tro fordi man har ønsker knyttet opp mot det en leser. "Jeg ønsker å få et evig liv i himmelen hvor ingen pine er" derfor føler jeg at jeg tror. "Jeg ønsker ditt og jeg ønsker datt" derfor føler jeg at jeg tror. Men tro har ingenting med følelser å gjøre. Følelser er bedrag, det er disse følelsene som kirken har spilt på i århundrer, dem har skapt en slags suppe med følelser rundt alle konsepter, dem har stjelt følelsene en har rundt barnene man har ved å døpe dem når dem er ung. Dem har kapret følelsene man har ved at livet ender, ved begravelser av familiemedlemmer. Dem har kapret følelsene ved trygghet, som dem gir ut ved å spre ord om et supermenneske som kalles Jesus. Dem spiller på følelser, og det er disse følelsene som folk velger, det er nettopp derfor de kristne også velger å snu et blindt øye mot det grufulle som kristendommen representerer. Julenissen er en dust. :!: Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Denne kan fortsette i tusener av år, la oss bare si at gud og nissen er samme person som bor på månen.. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Faktumet er at julenissen og jesus er erkefiender og dem har kjempet mot hverandre i lang lang tid! Lenke til kommentar
jealei Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Fasiten finnes, i den grad man kan kalle tilnærmet 100% sikkerhet med dagens vitenskapelige metode for fasit. Diskusjonen er for øvrig svært viktig, fordi den forhåpentligvis får kristne og andre religiøse til å forandre sitt livssyn, slik at det samsvarer mer med virkeligheten. Noe jeg tror er en viktig forutsetning for utvikling og fredelig sameksistens. 9069739[/snapback] og for noen få hundre år siden var vitenskap helt sikre på at jorden var flat og at solen gikk rundt jorda, selv om vi har bedre teknologi enn de hadde, så betyr det ikke automatisk at alle spekulasjoner de finner på er riktige, om noen få hundre år igjen så kan det vise seg at dette egentlig var latterlig fordi nå har vi enda bedre teknologi, dessuten er det umulig og motbevise eksistenen av noe, og viss gud eksiterer så vil han stå utenfor sin kreasjon, han vil ikke være påvirket av tid eller mennesker, han vil også være større enn det hvor lille hjerne kan forstå, ellers ville han ikke være verdt og tilbe. Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 og for noen få hundre år siden var vitenskap helt sikre på at jorden var flat og at solen gikk rundt jorda, selv om vi har bedre teknologi enn de hadde, så betyr det ikke automatisk at alle spekulasjoner de finner på er riktige, om noen få hundre år igjen så kan det vise seg at dette egentlig var latterlig fordi nå har vi enda bedre teknologi, dessuten er det umulig og motbevise eksistenen av noe, og viss gud eksiterer så vil han stå utenfor sin kreasjon, han vil ikke være påvirket av tid eller mennesker, han vil også være større enn det hvor lille hjerne kan forstå, ellers ville han ikke være verdt og tilbe. 9076627[/snapback] Det jeg lurer på, er hvordan du kan være så skeptisk til vitenskap, men samtidig så villig til å akseptere en helt ubevist fortelling i en bok som har flere århundrer på baken (ut fra dette innlegget ditt ser det jaggu ut til at du attpåtil bruker det at Gud ikke er motbevist som et argument for å tro). Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 (endret) For noen få hundre år siden? Du er ikke akkurat noen historiker. Selvfølgelig vil alltid vitenskapen gjøre nye fremskritt. Hvis du leser litt Kuhn f.eks. vil du antageligvis være enig i at det hele tiden er slik at vitenskapen skrider frem i paradigmatiske perioder som i økende grad utvider størrelsesområdet som kan forklares. Det er selvfølgelig ikke dermed sagt at man noen sinne kan takle meningsløse idéer som en usynlig entitet som er allmektig. Like lite som en kan takle idéen jeg nettopp hadde, om at det finnes usynlige og uhåndgripelige klinkekuler som virrer rundt hodet mitt. Jeg kommer aldri til å kunne utvikle noen som helst redskaper for å kunne bevise at de eksisterer, og at de påvirker noe som helst, derfor er de meningsløse, akkurat på samme måte som en eventuell gud er. «Åh, men gud har jo mening for meg», vil du vel si. Javel. Jeg kan godt begynne å innbille meg selv at klinkekulene har betydning for meg selv også, jeg kan til og med være tilbøyelig til å tro at de har en positiv innvirkning på livet mitt. Betyr det at disse klinkekulene har noen reell relevans utenfor meg? Eller hva om jeg får med flere på idiotiet? Hvis vi plutselig var fem personer som mente at klinkekulene hjelper alle som tror på de med oppvasken. Oppvasken går så mye lettere om man tror på klinkekulene. Blir det bedre da? Hva om vi fant en eldgammel tegning av en fyr med noe som ser ut som klinkekuler svevende rundt hodet? Bedre nå? Spørsmålet du må stille deg er: Kan du forklare noe mer ved hjelp av klinkekulene enn du kan med falsifiserbar informasjon, som du vet eksisterer utenfor meg, eller er det kun en en teori jeg har funnet på, slik at de jeg bor sammen med skal ta oppvasken for meg? Hvis jeg sier at klinkekulene skapte verden, og var der før Big Bang. Forklarer det noe? Gir det en innsikt man kan bruke til noe? Eller er det bare vrøvl i samme bane som det de første menneskeapene som hadde språk kokte i sammen for å forklare lyn, vind og ild? Desto mer vi forstår om verden, desto mindre trenger vi guder, husnisser, gnomer og andre fabeldyr, for å forklare hvorfor det lyner og tordner en gang i blant, hvorfor himmelen er blå og hvorfor det er høy og lavvann. Når det gjelder hvorfor sokker forsvinner, så er jeg veldig usikker selv, jeg har en mistanke om at gnomer eksisterer. Endret 15. juli 2007 av CAT-scan Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Fasiten finnes, i den grad man kan kalle tilnærmet 100% sikkerhet med dagens vitenskapelige metode for fasit. Diskusjonen er for øvrig svært viktig, fordi den forhåpentligvis får kristne og andre religiøse til å forandre sitt livssyn, slik at det samsvarer mer med virkeligheten. Noe jeg tror er en viktig forutsetning for utvikling og fredelig sameksistens. 9069739[/snapback] og for noen få hundre år siden var vitenskap helt sikre på at jorden var flat og at solen gikk rundt jorda, selv om vi har bedre teknologi enn de hadde, så betyr det ikke automatisk at alle spekulasjoner de finner på er riktige, om noen få hundre år igjen så kan det vise seg at dette egentlig var latterlig fordi nå har vi enda bedre teknologi, dessuten er det umulig og motbevise eksistenen av noe, og viss gud eksiterer så vil han stå utenfor sin kreasjon, han vil ikke være påvirket av tid eller mennesker, han vil også være større enn det hvor lille hjerne kan forstå, ellers ville han ikke være verdt og tilbe. 9076627[/snapback] det var takketvære kirken at folk trode jorda var falt og jorda var sentrum i universet, hadde kirken latt vitenskapen være i fred i stede for å drepe dem, ville vi bevist at jorda ikke var flat lenge før vi gjorde det Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Fasiten finnes, i den grad man kan kalle tilnærmet 100% sikkerhet med dagens vitenskapelige metode for fasit. Diskusjonen er for øvrig svært viktig, fordi den forhåpentligvis får kristne og andre religiøse til å forandre sitt livssyn, slik at det samsvarer mer med virkeligheten. Noe jeg tror er en viktig forutsetning for utvikling og fredelig sameksistens. 9069739[/snapback] og for noen få hundre år siden var vitenskap helt sikre på at jorden var flat og at solen gikk rundt jorda, selv om vi har bedre teknologi enn de hadde, så betyr det ikke automatisk at alle spekulasjoner de finner på er riktige, om noen få hundre år igjen så kan det vise seg at dette egentlig var latterlig fordi nå har vi enda bedre teknologi, dessuten er det umulig og motbevise eksistenen av noe, og viss gud eksiterer så vil han stå utenfor sin kreasjon, han vil ikke være påvirket av tid eller mennesker, han vil også være større enn det hvor lille hjerne kan forstå, ellers ville han ikke være verdt og tilbe. 9076627[/snapback] det var takketvære kirken at folk trode jorda var falt og jorda var sentrum i universet, hadde kirken latt vitenskapen være i fred i stede for å drepe dem, ville vi bevist at jorda ikke var flat lenge før vi gjorde det 9077112[/snapback] Kirken hevdet da aldri at jorda var flat, den hevdet at sola var et legeme som gikk i sirkler rundt Jorden som roterte rundt seg selv og som ellers stod stille. De hevdet ogsaa at Jorda var universets midtpungt. Vikingene trodde blandt annet at jorda var flat, hva har det med kirken aa gjore? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 jeg sa det var kirken som gjorde av vi trode jorda var flat så lenge, da alle som prøvde å forske på noe som helst ble forfulgt, når noen sa. jorda er ikke flat den er rund. så kommer kirken og sier "blasfemi brenn han på bålet" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg