Gå til innhold

Nissen? Haha!...Gud? Hvorfor ikke?

Anbefalte innlegg

Unger tror på julenissen. Mennesker tror på Gud.

Uansett hvor hardt man tror, uansett hvor hardt foreldrene deres har fortalt dere at det som står i bibelen er sant, og at Gud skapte mennesket og jorda, så er ikke det sant av den grunn. :) Historien om at Gud skapte to personer kalt Adam og Eva er latterlig, med den snakkende slangen og eplet. :D

Forresten, jeg tenker på gaver på julen. Ikke en eneste tanke streifer rundt temaet Gud og Jesus.

Endret av Bamsemumsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og siden jeg har fått fysiske gaver der det stod "fra Nissen" er det bevis på at julenissen eksisterer. At ting eksisterer er overhodet ikke noe bevis for at det finnes en gud. Og i hvert fall ikke for at den kristne/jødiske/islamske/[insert random god here] eksisterer.

Lenke til kommentar
Hvorfor blir mennesker som tror på Gud ofte respektert, mens mennesker som tror på nissen blir latterliggjort?

8853204[/snapback]

Jeg antar du her ref til den tradisjonelle nissehistorien om en fyr på nordpolen som flyr rundt med reinsdyr og deler ut gaver? At nissen ikke eksisterer er det vi kaller pragmatisk sikker viten. Dette fordi nissen er er et vesen som skal eksister i denne verden og således er underlagt de lover og regler som gjelder.

Gud defineres ikke i samme klasse som nissen. Han er ikke et eget vesen i denne verden. Dersom Gud defineres som den skapende kraft som er årsak til denne verden kan man argumentere at han (i sin helhet) slett ikke behøver å være underlagt vår verdens lover. Vi kan ikke benytte våre vitenskapelige metoder for å motbevise noe som skal ha eksisterte før denne verden ble til. Ergo kan ikke Gud motbevises.

Lenke til kommentar

Men Gud eksisterer også i denne verden. Han har til og med blitt til et menneske (født av en jomfru!) og gjort om vann til vin, gått på vannet og gjort flere undere. De som tror på han kommer til Himmelen. Er det ikke pragmatisk sikker viten at Gud ikke eksisterer??

Tror du på denne guden?

Lenke til kommentar
Men Gud eksisterer også i denne verden. Han har til og med blitt til et menneske (født av en jomfru!) og gjort om vann til vin, gått på vannet og gjort flere undere. De som tror på han kommer til Himmelen. Er det ikke pragmatisk sikker viten at Gud ikke eksisterer??

Tror du på denne guden?

8854642[/snapback]

Ahh, her begynner du å tillegget Gud diverse egenskaper. Da blir det hele mer komplisert.

Jeg argumenterte bare for at en Gud, i motsetning til nissen, ikke kan motbevises.

Jeg er ingen kreasjonist, om det er det du lurer på :) Så jeg kan ikke forsvare alle mer eller mindre merkelige egenskaper som mennesker utstyrer Gud med.

Lenke til kommentar

Gud defineres ikke i samme klasse som nissen. Han er ikke et eget vesen i denne verden. Dersom Gud defineres som den skapende kraft som er årsak til denne verden kan man argumentere at han (i sin helhet) slett ikke behøver å være underlagt vår verdens lover. Vi kan ikke benytte våre vitenskapelige metoder for å motbevise noe som skal ha eksisterte før denne verden ble til. Ergo kan ikke Gud motbevises.

8854510[/snapback]

Hvem skapte verden?

Nissen, som en gave til menneskene og dyrene.

Han skapte verden i en eneste stor festelig eksplosjon.

Før ga han kull til de ikke-troende og gaver til de troende som fulgte hans ord -- men så tilga han menneskene ved å ofre seg selv i gavmildhetens navn:

Han kom til jorden i St. Nicholaus skikkelse for å spre gaver og gavmildhet.

Nå trenger man ikke lengre å tekkes nissen for å få gaver.

Nissen er stor!

(Det skal nevnes at ingen har sett nissen siden St. Nicholaus, men hans ånd er med oss, Heil Nissen!)

Hvem sier at nissen ikke stiller i samme klasse som gud?

-- de som ikke tror på nissen.

Vi ateister plasserer nissen og gud i samme bås.

Dermed bør du bare akseptere nissens overnaturlige eksistens, da nissens eksistens er like beviselig som guds.

Lenke til kommentar
Jeg argumenterte bare for at en Gud, i motsetning til nissen, ikke kan motbevises.

8854699[/snapback]

Motbevis nissen, please.

8854726[/snapback]

Les innlegget mitt lenger opp...

Ellers så jeg en gang et regnestykke på hvor mye alle gavene til alle ungene ville veie, og hvilken fart nissen måtte ha for nå rundt til alle på en natt :)

Jeg kan forsikre alle som er i tvil om at verden ville ha merket de krefter som måtte tre i kraft for å få dette til...

Lenke til kommentar

8854510[/snapback]

Hvem skapte verden?

Nissen, som en gave til menneskene og dyrene.

Han skapte verden i en eneste stor festelig eksplosjon.

Før ga han kull til de ikke-troende og gaver til de troende som fulgte hans ord -- men så tilga han menneskene ved å ofre seg selv i gavmildhetens navn:

Han kom til jorden i St. Nicholaus skikkelse for å spre gaver og gavmildhet.

Nå trenger man ikke lengre å tekkes nissen for å få gaver.

Nissen er stor!

(Det skal nevnes at ingen har sett nissen siden St. Nicholaus, men hans ånd er med oss, Heil Nissen!)

Hvem sier at nissen ikke stiller i samme klasse som gud?

-- de som ikke tror på nissen.

Vi ateister plasserer nissen og gud i samme bås.

Dermed bør du bare akseptere nissens overnaturlige eksistens, da nissens eksistens er like beviselig som guds.

8854724[/snapback]

Den nissen du beskriver her er ikke den tradisjonelle nissen...

Om du tror at nissen er den skapede kraft som er årsaken til denne verden, så har du en tro som ikke kan motbevises. Gratulere!

Lenke til kommentar

8854699[/snapback]

Motbevis nissen, please.

8854726[/snapback]

Ellers så jeg en gang et regnestykke på hvor mye alle gavene til alle ungene ville veie, og hvilken fart nissen måtte ha for nå rundt til alle på en natt :)

Jeg kan forsikre alle som er i tvil om at verden ville ha merket de krefter som måtte tre i kraft for å få dette til...

8854767[/snapback]

Niks, for nissen er magisk. Med magi er alt mulig. Nissens veier er uransaklige.

Lenke til kommentar

8854699[/snapback]

Motbevis nissen, please.

8854726[/snapback]

8854767[/snapback]

Niks, for nissen er magisk. Med magi er alt mulig. Nissens veier er uransaklige.

8854826[/snapback]

Magi? Siden du nå beskriver noe som foregår i denne verden, dvs er underlagt de lover som her gjelder, må vi nesten forlange bevis for at magi eksisterer.

Lenke til kommentar
Magi? Siden du nå beskriver noe som foregår i denne verden, dvs er underlagt de lover som her gjelder, må vi nesten forlange bevis for at magi eksisterer.

8855072[/snapback]

Kall det "overnaturlige egenskaper" ved Nissens eksistens da. Så slipper man jo tydeligvis alle beviskrav, slik religionene gjør.
Lenke til kommentar

Jeg leste en gang en tekst hvor det stod ganske nøyaktig om Noahs ark, hva alle dyrene ville trengt, hvor mye tonn bæsj de hadde droppa hele tida, hvor mye piss de hadde vannet båten med, hvor mye mat de ville ha trengt for å overleve i 40 dager og 40 netter. For ikke å snakke om hvor mye fiendskap det er mellom dyrene, hvor ville noen er. Spesialbehov, dyr som ikke spiser i fangenskap og så videre. Ergo: Teksten om Noahs ark er en fabel, en oppdiktet historie, noe som aldri skjedde. Dette står i bibelen. Gjelder det samme Adam og Eva, beretningen om skapelsen og Jesu oppstandelse da? Dere kristne som forsvarer troen deres her.. ikke si dere tror på Noahs ark, vær så snill. Mennesket ble skapt med fornuft og evnen til å tenke hypotetisk. Tenk dere situasjonen på den jævla arken. :)

Lenke til kommentar

8855072[/snapback]

Kall det "overnaturlige egenskaper" ved Nissens eksistens da. Så slipper man jo tydeligvis alle beviskrav, slik religionene gjør.

8855382[/snapback]

En ting er å argumentere mot de ulike religionene. Noe ganske annet er å benekte muligheten for Guds eksistens.

Lenke til kommentar

Jeg benekter hans eksistens. Gud skaper flere spørsmål enn svar. Les siste svaret mitt i eksistere jesus-emnet.

Du sier Gud eksisterer. Jeg spør hvorfor? Hvorfor skulle Gud eksistere? Slik at redde og uvitende folk fikk svar på spørsmål, og sleipinger fikk makt? Jepp.

Endret av Bamsemumsen
Lenke til kommentar
En ting er å argumentere mot de ulike religionene. Noe ganske annet er å benekte muligheten for Guds eksistens.

8855535[/snapback]

Jeg argumenterer ikke mot "en gud", men mot Gud og religioner. Trådstarter er da heller ikke ute etter å motbevise at det finnes en guddommelig makt, men å sette likhetstegn mellom de som tror på Gud og de som tror på Julenissen

Det er ingen tvil om at folk som tror på Gud er like lost som folk som tror på Julenissen.

Lenke til kommentar
Jeg benekter hans eksistens. Gud skaper flere spørsmål enn svar. Les siste svaret mitt i eksistere jesus-emnet.

Du sier Gud eksisterer. Jeg spør hvorfor? Hvorfor skulle Gud eksistere? Slik at redde og uvitende folk fikk svar på spørsmål, og sleipinger fikk makt? Jepp.

8855553[/snapback]

Hvor har jeg sakt at Gud eksisterer? Leser du innlegene her eller?

Lenke til kommentar
Tror ikke du på Gud? Eller blander jeg folk i forskjellige tråder nå? :S

8855650[/snapback]

Jeg har ikke gitt utrykk for hva jeg tror. Jeg har garantert ikke kommet med påstander om hva som eksisterer eller ikke eksisterer (i motsetning til andre her...).

Vet ikke hvem du blander meg samme med :nei:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...