Macint0sh Skrevet 28. desember 2001 Del Skrevet 28. desember 2001 Jeg har slitt litt med Silveradoen min, men nå har alt funket bra i en ukes tid. Siden den har støyet ganske mye på 12v (direkte koblet til hk), bestemte jeg meg for å prøve å sette på de ekstra motstandskablene. Jeg har koblet til 8v mostanden, men nå forteller BIOS meg at CPU Fan isn't running, shutdown now Y/N. Og så slår maskinen seg av. Jeg har hørt noe om at Silveradoen opererer på så lav rpm at BIOS ikke skjønner at den er i gang, men jeg er ikke sikker. Noen som vet hva rpm på Silverado er ved henholdsvis 6v, 8v, 10v og 12v? Noen som vet hva jeg skal gjøre for å få BIOS til å skjønne at vifta *er* igang, eventuelt noe annet som gjør at maskinen ikke piper som en gal når jeg slår den på. Jeg har et MSI K7T266 Pro2 hovekort og en AthlonXP 1600+ prosessor. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 28. desember 2001 Del Skrevet 28. desember 2001 Det burde vel gå an å deaktivere varslingen for vifte-hastigheten, og heller bruke temp-varsling på CPU. Lenke til kommentar
Macint0sh Skrevet 28. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2001 God ide. Skal lete i BIOS. Problemet mitt til nå er at jeg *ikke* finner noen slik instilling. Alle forslag er kjekke å få. Lenke til kommentar
[LOST]Snik Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 Så vidt eg kan hugse(sit på ei anna maskin no) så rapporterer MBM5 ca 4700rpm med 8 volt på Silveradoen min. Eg har ikkje sjekka med dei andre spenningane. Men dersom det er så høgt, så burde det ikkje vere sperra i bios som er problemet. Du har sikkert kopla frå og til alle ledningar alt, men prøv eit par gonger til. Lenke til kommentar
Macint0sh Skrevet 29. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2001 Jeg har fikset problemet, og det *var* BIOS sperra som var problemet. Den fortalte meg at CPU FAN isn't running (jeg hører at vifta går), så jeg valgt å blåse i advarselen å boote likevel. Jeg gikk inn i BIOS, slo av CPU Fan detection, og slo på CPU critical temperature detection. Nå koser min AthlonXP 1600+ seg på 35C og alt er fint og flott :smile: Lenke til kommentar
Smurf2009 Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 Hvis du har tilgang på et oscilloskop så kan du jo måle amplituden og frekvensen på signalet fra rotasjons sensoren på vifta. Deretter kan du slenge sammen en liten pulsgiver krets som gir et falskt signal. Er litt hypp på å gjøre dette siden BIOSen jeg bruker nå er helt ustabil mens den gamle (uten mulighet for å slå av RPM varslingen) funket helt fint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå